Zaamslag en HVV '24 houden elkaar in evenwicht tijdens tweede bekerduel

In het tweede bekerduel moesten onze groen-witten genoegen nemen met één punt. Op het eigen sportpark speelde de ploeg van trainer Dominique D’Hooge met 1-1 gelijk tegen HVV ’24 en was daarmee de meest gelukkige.

Na de midweekse vriendschappelijke wedstrijd tegen Tern. Boys van oud Zaamslag trainer Hubert van den Hemel, waarin onze groen-witten lange tijd nauwelijks minder waren dan de kersverse 1e klasser en maar nipt met 2-1 verloren, was in de tweede bekerwedstrijd HVV’24 de tegenstander.

In deze wedstrijd, die onder leiding stond van scheidsrechter A. Schot uit Poortvliet, haalden onze groen-witten niet het niveau van de midweekse wedstrijd. De bezoekers hadden meer balbezit en hun spel zag er verzorgder uit dan dat van onze groen-witten, die vaak slordig waren in de passing. Toch hadden onze groen-witten na zeven minuten wedstrijd zomaar op voorsprong kunnen komen. Frans Rokven bediende op rechts Wesley Mieras, waarna de nieuwe rechtsbuiten een strakke voorzet afleverde die voor het doel op een haar na werd gemist door Arno Scheele. Vijf minuten later was het de beurt aan de bezoekers uit Hulst. Na een vrije trap werd gevaarlijk op doel geschoten, maar Bryan Buren bracht redding, ook in de rebound hield hij zijn doel schoon.

Na ruim een kwartier was centrale verdediger Pepijn Rademakers duidelijk te laat met zijn ingreep binnen de zestien. Scheidsrechter Schot wachtte heel even af of er een voordeel situatie in zat, maar toen dat niet het geval bleek floot hij alsnog en terecht voor een strafschop. Joëll Bogaert zette zich achter de bal, maar mikte iets te hoog en zag zijn inzet via de onderkant van de lat terug het veld in ketsen, waarna de Zaamslag defensie voor opruiming kon zorgen. Zaamslag ontsnapte aan een achterstand.

Halverwege het eerste bedrijf openden onze groen-witten alsnog de score door toedoen van de twee W’s. Noah de Vries, wiens onterechte schorsing afgelopen vrijdag alsnog werd geseponeerd door de KNVB ten koste van medespeler Wout Hamelink, stuurde Wesley Mieras diep. Diens voorzet werd door Wesley Dieleman op waarde geschat. Met een harde geplaatste schuiver liet hij doelman Nick Rijckaert kansloos, 1-0, wat ook de ruststand zou zijn.

De eerste mogelijkheid in de 2e helft was er één voor Arno Scheele, die naar zijn hoofd greep na het missen van de voorzet van Wesley Mieras. Ook in de 2e helft werd het spel van onze groen-witten niet beter. De slordigheidjes bleven de overhand voeren waardoor nauwelijks een goede aanval kon worden opgezet. HVV ’24 kwam net binnen het uur dan ook verdiend op gelijke hoogte na slap verdedigen van de Zaamslag defensie. Invaller Sinan Coban kon in alle vrijheid de bal voor geven waar een andere invaller, Jelle de Waal, een paar meter voor de doellijn vogelvrij de 1-1 kon binnentikken.

De bezoekers hadden grotendeels het betere van het spel en leken de wedstrijd in de laatste twintig minuten naar zich toe te trekken. Daarvoor moet je echter wel scoren en dat verzuimde de ploeg van de Belgische trainer Pieter Ongena. Met name Sinan Coban bleek een plaag voor de Zaamslag verdediging. Nadat Coban medespeler Jozue Kashif Weever in stelling had gebracht en diens schot op de lat uiteen had zien spatten, was de grootste kans voor Sinan Coban zelf. In de slotfase schoot hij van dichtbij naast waardoor Zaamslag met de schrik vrijkwam en alsnog een punt uit het vuur sleepte.

Door het gelijke spel gaan onze groen-witten met vier punten nog aan de leiding in de poule, maar Breskens – Graauw moet nog worden gespeeld. Breskens zou bij een overwinning met twee doelpunten verschil de koppositie kunnen overnemen van onze groen-witten. De ontknoping in deze poule volgt volgende week, als onze groen-witten op bezoek gaan naar Breskens en HVV ’24 het opneemt tegen Graauw. Het doelsaldo zou wel eens beslissend kunnen worden.

Opstelling Zaamslag : Bryan Buren, Noah de Vries (70. Roy van der Staal), Pepijn Rademakers, Maikel Krans, Ruben de Haas, Arno Scheele, Koen Post, Dion Schoonakker, Frans Rokven, Wesley Dieleman (46. Hidde Slabbekoorn) en Wesley Mieras (84. Yannick van der Hooft).