Zaamslag blijft derdeklasser!

Sportcomplex Sportpark Boenze Boogerd in Wemeldinge was het decor van de finale van de nacompetitie. Onder tropische omstandigheden stond een plek in de derde klasse op het spel.
Het beloofde vooraf een boeiend duel te worden. Tegenstander Duiveland zat in een goede vibe door winst in de laatste 4 wedstrijden en Zaamslag had een goed gevoel overgehouden van de wedstrijd tegen MZVC.

Zaamslag reisde met een selectie van 18 man af naar Wemeldinge. Dat ondanks het feit dat we 11! man door blessures of anders moesten missen.  Ook wel het verhaal van dit seizoen: veel blessures, maar ook enorme bereidheid van 2e en 3e elftalspelers om het vlaggenschip van de vereniging te helpen.

Iets over half 3 floot de jonge scheidsrechter Claassen de wedstrijd in gang.
In de openingsfase was het duidelijk merkbaar dat er veel spanning op deze wedstrijd zat. Het spel speelde zich veel op het middenveld af en er waren weinig tot geen kansen te noteren. Toch is het Zaamslag dat op voorsprong komt.  De jonge Senna Bunt stuurt Frans Rokven diep; die lijkt de bal te verspelen maar in een uiterste krachtinspanning weet hij de bal nog te raken, waarna deze via een verdediger van Duiveland in de goal beland, 1-0!

Voor deze goal was overigens Joost Simons al geblesseerd uitgevallen en vervangen door Stijn Dekker. In de rust werd onze Argentijnse linksback, Lionel Paez, uit voorzorg gewisseld voor Marvin van der Staal. Lionel had in eerste helft een gele kaart gekregen en risico op nogmaals geel was aanwezig.
Na tien minuten spelen in de tweede helft wordt een aanvaller door de goed spelende Lars de Jonge onreglementair gestuit en arbiter Claassen wijst resoluut naar de stip: penalty.

Dylan van Klinken weet met dit buitenkansje wel raad en laat keeper Guido Vinke kansloos, 1-1.
Na een klein kwartiertje spelen in de tweede helft onderschept rechtsback Yannick van der Hooft goed de bal en stuurt meteen Stijn Dekker diep. De bal lijkt wat te hard te zijn, maar Stijn zet de turbo erop. Hij weet de bal nog te halen, terug te kappen en voor te geven op Senna, die de bal binnen kan tikken, 1-2!

Het trainerstrio (Joris Rademakers, Henk Michels en Mario de Fouw) besluit nog een wissel door te voeren. Sam Cornelissen gaat naar de kant voor de van een langdurige blessure terugkomende Nick Hoogstraate. Tien minuten later lijkt hij Zaamslag naar behoud in de derde klasse te schieten wanneer hij bij de tweede paal een voorzet weet binnen te tikken. Ondanks het feit dat de 78-jarige assistent scheidsrechter niet vlagt, besluit de scheidsrechter de goal toch af te keuren wegens buitenspel. Een beslissing die door alle groen-witten hevig wordt betwist. Zonder resultaat uiteraard. Het blijft dus 2-1. Kort daarna houdt Guido Vinke Zaamslag met een goede redding in de wedstrijd.

Na een half uur spelen in de tweede helft is het de goed spelende Frans Rokven die aanvoerder Koen Post weet te bereiken en Koen lobt de bal over de keeper, 3-1! De wedstrijd lijkt hiermee gespeeld, maar niets is minder waar.

Yannick van der Hooft moet geblesseerd naar de kant en wordt vervangen door Robbie Meeuwsen en het is Duiveland dat aandringt, al krijgt Zaamslag in korte tijd twee goede kansen. Die gaan er niet in en het is Duiveland dat via, opnieuw, van Klinken de aansluitingstreffer weet te noteren.  Met nog vijf minuten officiële speeltijd op te klok, dient zich een letterlijke- en figuurlijke hete slotfase aan. Deze slotfase is kenmerkend voor nacompetitievoetbal: spanning ten top en hectische momenten voor de goal van Guido Vinke. De 43- jarige sluitpost van Zaamslag weet echter niet van wijken en heeft enkele fantastische reddingen in huis.  Met een bal op de paal en op de lat heeft Zaamslag, eindelijk, het geluk aan haar zijde en weet het in extremis het derdeklasserschap veilig te stellen!

Door de vele blessures liepen we het gehele seizoen achter de feiten aan. We misten vaak meer dan 10 selectiespelers. Gelukkig hebben we dan een tweede en derde elftal, waarvan alle spelers meer dan bereid waren om het eerste elftal uit de brand te helpen. Het gaat te ver om te proberen iedereen hier te noemen (het zijn er ook nogal wat ), maar een groot compliment voor al deze spelers!

Na het vertrek van trainer Ives Vandriessche wist interim trainer Joris Rademakers, samen met assistent Henk Michels nieuwe energie in het team te krijgen. Wat later sloot ook clubman Mario de Fouw nog aan bij de staf en het leek erop dat we ons al veilig zouden spelen tijdens de reguliere competitie. Dat mocht helaas niet zo zijn en we moesten nog maar eens onze ruggen rechten voor de nacompetitie. Het resultaat daarvan is nu bekend en we kunnen met recht zeggen dat dit een verenigingsprestatie was!

De wedstrijdsponsor was Polaris Marine Inpections en de foto's zijn van de hand Mark Neelemans.