Vroege voorsprong helpt groen-witten in het zadel tegen GPC Vlissingen

Na zeer moeizame optredens in de afgelopen twee weken, thuis tegen FC Dauwendaele (1-0) en uit tegen Veere (1-1), werd in competitieronde 11 vrij eenvoudig afgerekend met GPC Vlissingen. Een 2-0 stand bij rust werd in de slotfase uitgebouwd naar een 4-0 eindstand.

De twee zeer matige wedstrijden van de afgelopen weken was voor de nieuwe trainer Bart Corstanje aanleiding om een aantal wijzigingen aan te brengen in de basis elf en dat bleek niet zonder succes. Met Joost Simons, Arno Scheele en Vinzenz Jansen (2e elftalspeler door trainer Bart Corstanje aan de selectie toegevoegd) in de basis speelden onze groen-witten een degelijke 1e helft en dat bleek voldoende voor een simpele overwinning op de ploeg uit Vlissingen, waar hoofdtrainer Jack Wijnands vorige week opstapte. Een vroeg (9e min.) doelpunt van Wesley Dieleman, dat als gevolg van goed storend werk grotendeels op het conto van Vinzenz Jansen geschreven kon worden, maakte het een stuk makkelijker voor de ploeg van Bart Corstanje. Toen Wesley Mieras in de 22e minuut met zijn eerste doelpunt in Zaamslag shirt de stand naar 2-0 tilde leek er geen vuiltje meer aan de lucht, ook omdat de bezoekers niet in staat bleken ook maar enigszins in de buurt van het doel van Dominique Pijpelink te komen.

Tussen de twee doelpunten in kreeg Arno Scheele een drietal mogelijkheden, waarbij hij de eerste keer rakelings naast besloot en zijn twee volgende pogingen in de handen van doelman Enrico Höweler eindigden. Zeker bij zijn laatste poging had Arno de hoek voor het uitkiezen, maar wist hij toch de doelman te vinden.

De 2-0 ruststand die halverwege het eerste bedrijf al op het scorebord stond was dus dik verdiend te noemen, maar had gezien de kansen van Arno Scheele nog groter kunnen zijn. Ook halverwege de 1e helft zorgden onze groen-witten voor de nodige paniek in de Vlissingse defensie. Met kunst en vliegwerk wist de Vlissingse defensie verdere schade te voorkomen. In de laatste tien minuten van de 1e helft nam Zaamslag gas terug waardoor de wedstrijd in kakte.

De 2e helft bleek een formaliteit. Zaamslag beperkte zich tot verdedigen en GPC Vlissingen, dat na rust veel aan de bal was, wist niets te creëren. Het duurde zeker een kwartier voordat onze groen-witten zich voor het eerst meldden voor het doel van doelman Höweler, echter zonder resultaat.

Tien minuten voor het einde van de wedstrijd moest scheidsrechter Kriesels uit Wernhout (onder de rook van Zundert), nog ingrijpen in dit tot dan toe zeer sportieve duel. Centrale verdediger Roy van der Staal verdedigde uit en kreeg uit het niets een klap op zijn oor van Joep Geijs. Scheidsrechter Kriesels, die een degelijke wedstrijd floot, stond er bovenop en kon maar één ding doen, Joep Geijs met rood naar de kleedkamer sturen voor deze onbegrijpelijke actie.

Met een man meer wisten onze groen-witten in de slotfase nog twee keer te net te vinden. In de 83e minuut promoveerde Wesley Dieleman met het hoofd een uitstekende voorzet van Dion Schoonakker tot doelpunt, waarna hetzelfde koppel in de 88e minuut verantwoordelijk was voor de 4-0 eindstand. Deze keer scoorde Wesley Dieleman op aangeven van Dion Schoonakker met een droge knal. Het was voor Wesley Dieleman zijn derde doelpunt van de middag. Tussendoor was Wesley Mieras nog dichtbij een doelpunt, maar zijn schot verdween rakelings naast het doel.

Al met al een zeer verdiende zege voor onze groen-witten, die volgende week een mooie uitdaging staan te wachten. Ze gaan dan namelijk op bezoek bij VCK, waar het in de recente geschiedenis nog nooit wist te winnen. De laatste keer dat er tegen VCK een resultaat werd behaald dateert uit het seizoen 2012-2013, toen werd met 1-1 gelijkgespeeld in Koudekerke.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Maikel Krans, Roy van der Staal, Juriën Dam (55. Pepijn Rademakers), Vinzenz Jansen, Arno Scheele, Joost Simons (79. Justin Kolijn), Dion Schoonakker, Frans Rokven, Wesley Dieleman en Wesley Mieras (84. Jelle Slabbekoorn).

Het 2e elftal speelde tegen koploper ST Oostkapelle /Domburg 2 een volstrekt kansloze wedstrijd. Het werd uiteindelijk een 7-0 afstraffing voor onze groen-witten, die nu al winterstop hebben en pas 1 februari weer binnen de lijnen moeten verschijnen. Dan staat op Sportpark ’t Durp de derby tegen FCAxel 2 op het programma.