Valse competitiestart voor groen-witten tegen Veere

Onze groen-witten zijn de competitie gestart met een pijnlijke 1-4 nederlaag in eigen huis. Na een gelijk opgaande 1e helft die werd afgesloten met een 1-0 ruststand, was de 2e helft duidelijk in het voordeel van de bezoekers. Ze gingen erop en erover om uiteindelijk met een 1-4 overwinning de punten verdiend mee te nemen naar Veere.

Op een zeer matig bezet sportpark ’t Durp begonnen onze groen-witten aan het eerste competitieduel tegen Veere. In de wedstrijd, die onder leiding stond van scheidsrechter Sjarco van den Bergen uit Vogelwaarde, gingen onze groen-witten gretig van start,maar na een klein kwartier voetballen kwamen de bezoekers beter in de wedstrijd en waren beide ploegen aan elkaar gewaagd. De bezoekers kwamen een aantal keer gevaarlijk door, terwijl onze groen-witten weinig wisten te creëren. Het was aan een goed keepende Dominique Pijpelink te danken dat de nul op het scorebord bleef staan. Zoals halverwege de 1e helft, toen een breedtepass van Cees van Tiel werd onderschept en er een één op één situatie ontstond met de Zaamslag goalie. De Veere aanvaller leek zijn ploeg op voorsprong te gaan zetten, maar Dominique Pijpelink redde.

Net voor het half uur waren het onze groen-witten die de score openden. De bal kwam terecht bij spits Wout Hamelink, die zich handig vrij speelde en Frans Rokven vrij zag lopen. Met een geweldige uithaal schoot de rechtshalf de bal in de verre hoek achter de kansloos toekijkende Veere doelman, 1-0. De rust werd bereikt met deze 1-0 voorsprong, wat mede te danken was aan de bezoekers die verzuimd hadden zich te belonen.

Dat was na rust wel anders. Al vroeg in de 2e helft kon de gelijkmaker worden genoteerd. Na nog geen tien minuten kreeg Veere een vrije trap toegekend op een meter of 25 van het doel. Cores Siwabessy ontfermde zich over de bal. Hij schoot op fantastische wijze de 1-1 achter een kansloze Dominique Pijpelink.

Onze groen-witten kwamen er in de 2e helft niet of nauwelijks aan te pas. Spits Wout Hamelink leek op een eiland te staan en kwam nauwelijks in het stuk voor. Veere daarentegen voelde dat er meer te halen was en ging op zoek naar een voorsprong. Na alweer een redding van Dominique Pijpelink leken onze groen-witten zich even te herpakken en kregen ze een grote kans om weer op voorsprong te komen. Eerst was het Lars de Jonge die oog in oog kwam te staan met de Veere doelman, maar deze niet wist te passeren en in de rebound was het Koen Post die op de doelman stuitte. Het was één van de weinige aanvallende acties in de 2e helft.

Kort na de gemiste kans van onze groen-witten viel het doelpunt aan de andere kant. Een afstandschot werd op schitterende wijze gepareerd door Dominique Pijpelink, maar de bal viel precies voor de voeten van de inkomende Jelte Maljers, wiens inzet de Zaamslag goalie te machtig was, 1-2. Met nog een kwartier op de klok probeerden onze groen-witten de mouwen nog een keer op te stropen en waren via Frans Rokven nog dichtbij de gelijkmaker, maar zijn inzet verdween in het zijnet. Het was tevens het laatste aanvallende wapenfeit van onze groen-witten.

De hoop om alsnog een punt uit het vuur te slepen werd vijf minuten voor tijd om zeep geholpen door scheidsrechter Sjarco van den Bergen. Een aanval van Veere leek onschadelijk gemaakt te worden door Lars de Jonge met een uitstekende tackle op de bal, maar de scheidsrechter oordeelde anders. Hij floot voor een strafschop. Na afloop bleek hij de enige die het zo had gezien, want ook de bank van Veere vond het geen strafschop. Ruben de Looff pakte het presentje met beide handen uit en bezorgde zijn ploeg een 1-3 voorsprong en daarmee een zekere overwinning gezien de korte tijd die nog resteerde. Het was duidelijk het breekpunt in de wedstrijd, alle hoop verdween bij onze groen-witten, de hoofden gingen naar beneden en daar profiteerden de bezoekers gretig van. In de toegevoegde tijd strooide Nabil Azzanagui nog wat extra zout in de wonden door ook nog de 1-4 te maken. Hij kreeg vrij baan van de Zaamslag defensie, die enkel meeliepen en verzuimden in te grijpen en zo werd het uiteindelijk een eenvoudige en meer dan verdiende overwinning voor Veere.

Zo beleefden onze groen-witten een slechte start van de competitie en moet het volgende week proberen zich te herpakken als het afreist naar Oost-Souburg, waar RCS, dat eveneens nog met lege handen staat, de tegenstander is.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Lionel Paez (38. Vinzenz Jansen), Roy van der Staal (63. Teun van Fraeijenhove), Cees van Tiel, Lars de Jonge, Yannick van der Hooft (68. Byron Bregonje), Senna Bunt, Arno Scheele, Koen Post, Frans Rokven en Wout Hamelink.

Overige uitslagen : Zaamslag 2 verliest op bezoek bij SSV ’65 2 met 5-3, Zaamslag 3 wint in Hoek met 2-3 van Hoek 3 en Zaamslag VR1 delen in de uitwedstrijd tegen Krabbendijke VR2 de punten (2-2) .