Sleutelduel in 2e periode tussen groen-witten en Walcheren eindigt onbeslist

Het inhaalduel tussen onze groen-witten en Walcheren dat er nog toe deed in de strijd om de 2e periode is geëindigd zoals het begon. In een vrijwel gelijk opgaande strijd creëerden beide ploegen een aantal grote kansen die niet werden verzilverd, waardoor een terechte 0-0 op het scorebord bleef staan.

Er stond veel op het spel bij deze wedstrijd, die eerder op 3 februari geen doorgang kon vinden vanwege winterse omstandigheden. Zowel onze groen-witten alsook de bezoekers hebben nog kans om de 2e periode op hun naam te schrijven. Ook RCS heeft nog een waterkansje om de periode naar zich toe te trekken, maar daarbij is het volledig afhankelijk van de resultaten van onze groen-witten en Walcheren.

Nadat aanvoerder Michiel Leijte de tos had gewonnen gaf scheidsrechter M.W. Struik uit Ellemeet, die overigens een puike partij zou fluiten, het startsein aan Walcheren. Onze groen-witten probeerden vrijwel onmiddellijk het initiatief  naar zich toe te trekken en kozen de aanval. Daarbij verscheen het na vier minuten gevaarlijk voor het doel van Robin Struik (familie van ?). Sebastian Dees, die een basisplaats had gekregen van trainer Dominique D’Hooge, raakte de bal uit een hoekschop van Koen Post volledig verkeerd waardoor het speeltuig bij toeval voor de voeten van Justin Kolijn viel. Zijn schot verdween maar net over het doel. Onze groen-witten bleven het proberen, maar konden moeilijk een bres slaan in de hechte defensie van Walcheren, die er op hun beurt soms gevaarlijk uit kwamen via de counter.

Zo ontsnapten onze groen-witten na ruim een kwartier wedstrijd aan een achterstand. De uit zijn doel gekomen Dominique Pijpelink kon een inzet nog net toucheren waardoor de bal vaart minderde en Michiel Leijte net voor de doellijn zijn doelman te hulp schoot en voor opruiming kon zorgen.

Halverwege de 1e helft, waarin onze groen-witten een licht veldoverwicht hadden, sneed Koen Post met een goede actie naar binnen en bediende Dennis van Passel, die niet aarzelde en afdrukte. Hij zag doelman Struik zijn inzet met stijl pareren ten koste van een hoekschop, waarvan onze groen-witten er gedurende de wedstrijd vele zouden krijgen, maar niet goed mee omgingen. In de zestien meter ontbrak het aan scherpte en finesse om op het juiste moment toe te slaan. “Een beetje creativiteit en snelheid in de bal” schalde de stem van Zaamslag aanvoerder Michiel Leijte over het sportpark. Daarmee sloeg hij de spijker op de kop, want best was het allemaal niet. Daar stond tegenover dat het een uiterst boeiende krachtmeting was tussen de twee concurrenten.

Kort voor rust kregen onze groen-witten de mogelijkheid om met een voorsprong de rust in te gaan. Een vrije trap van Dennis van Passel kwam in het vijf meter gebied bij de tweede paal terecht bij de vrij staande Justin Kolijn. Hij kon vrij inkoppen, maar raakte het leer volledig verkeerd, waardoor er totaal geen vaart achter de bal zat en deze een eenvoudige prooi was voor doelman Robin Struik.

In het begin van de 2e helft was hetzelfde spelbeeld te zien als voor rust. Een aandringend Zaamslag, waarbij nog steeds de scherpte en creativiteit ontbrak en de bezoekers die hun verdediging op orde hadden en van daaruit gevaarlijk probeerden te counterden. Na ruim een uur wedstrijd kreeg Walcheren een goede mogelijkheid om te scoren, maar Etienne Mallie schoot uit een vrije trap recht in de handen van Dominique Pijpelink. In die fase werd Walcheren iets sterker, ze roken hun kans om de wedstrijd naar zich toe te trekken. Daarmee nam tegelijkertijd ook de spanning toe, want ook onze groen-witten speelden voor de winst.

In de 78e minuut leek Mark van der Eijk uit een razendsnelle counter over de linkerflank zijn ploeg op voorsprong te gaan zetten. Nadat hij doelman Dominique Pijpelink had omspeeld, besloot hij tot ontsteltenis van alle Walchenaren in het zijnet. Onze groen-witten, met de schrik vrijgekomen, bleken er niet van onder de indruk en trokken weer ten aanval in een poging de volle buit in eigen huis te houden. Bijna met succes, want twee minuten na de verkwanselde kans van Walcheren mocht Koen Post de zoveelste hoekschop nemen die nu wel bijna een doelpunt opleverde. Wesley Dieleman torende hoog boven de Walcheren doelman uit en raakte de bal uitstekend met het hoofd, maar zag deze op de lat uiteen spatten. Nu was iedereen die Zaamslag een warm hart toedraagt ontgoocheld.

In de slotfase probeerden de bezoekers er nog alles aan te doen om de winst naar zich toe te trekken, maar onze groen-witten stonden dat niet toe. Daarmee bleef dit spannende duel terecht steken op 0-0, want dit duel verdiende ook geen winnaar. Met deze 0-0 houden onze groen-witten alles nog in eigen hand, maar dan moet er volgende week in het thuisduel tegen Kruiningen en mogelijk op 10 mei (Hemelvaartdag) op bezoek bij Lewedorpse Boys wel worden gewonnen. Twee keer winnen is sowieso voldoende, dan hebben onze groen-witten de 2e periode op zak, maar mogelijk kan al worden volstaan met minder punten.

Het resterende programma in de strijd om de 2e periode ziet er als volgt uit :
Dinsdag 1 mei : FC Dauwendaele – Walcheren
Zaterdag 5 mei : Zaamslag – Kruiningen, Kapelle – RCS en Yerseke – Lewedorpse Boys
Donderdag 10 mei : Lewedorpse Boys – Zaamslag en Walcheren - Yerseke

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Ruben de Haas, Roy van der Staal, Jorin Missu, Justin Kolijn (56. Joost Simons), Koen Post, Michiel Leijte, Dennis van Passel, Sebastian Dees (70. Yannick van der Hooft), Wesley Dieleman (87. Dennis Hamelink) en Niek Luime.