Restant Zaamslag – Dauwendaele eindigt in regelrechte deceptie

Daar waar onze groen-witten zich gezien de overige uitslagen veilig had kunnen spelen, liet de ploeg het volledig afweten. Teveel spelers presteerden ondermaats en bovendien werden de bezoekers in het zadel geholpen door doelman Bryan Buren, die een kapitale blunder beging, waardoor onze groen-witten met lege handen achterbleven.

Als gevolg van de ernstige blessure van doelman Dominique Pijpelink, die met de ambulance werd afgevoerd naar het ziekenhuis, werd de wedstrijd definitief gestaakt door scheidsrechter Youri Kuipers. Aangezien de inhaal mogelijkheden zeer beperkt zijn, omdat volgende week zaterdag iedereen 24 wedstrijden moet hebben gespeeld en onze groen-witten a.s. dinsdag ook nog het restant tegen Nieuwdorp moeten spelen, bleef enkel zaterdag 21 mei over. Vanwege problemen met de bezetting bij Dauwendaele en het ontstane keepersprobleem bij onze groen-witten werd gekozen voor een aanvangstijd van 17.00 uur, zodat beide teams toch een elftal op de been konden brengen. Des te verrassender was het dat Dauwendaele aantrad met exact dezelfde elf basis spelers dan twee dagen eerder. Dat was zeer merkwaardig gezien het feit dat op hun verzoek de wedstrijd naar donderdagavond was verzet, omdat ze op zaterdag zogenaamd geen ploeg bij elkaar konden krijgen vanwege een trouwfeest. Het zet je weer aan het denken of je als club aan dergelijke verzoeken medewerking moet verlenen. Je bent geneigd om dat niet meer te doen.

Voor het restant van de wedstrijd was scheidsrechter C. Konings uit Tilburg bereid gevonden af te reizen naar Zaamslag, waarvoor niet alleen de KNVB, maar ook wij als vereniging hem zeer dankbaar zijn. Voorafgaand aan de wedstrijd was gerekend op minimaal één punt en werd gedroomd van de volle winst, maar dat pakte dus even anders uit, waardoor onze groen-witten nog allerminst zeker zijn van handhaving. In de resterende 38 minuten die nog gespeeld moesten worden kregen onze groen-witten zelf twee grote kansen. In de 54e minuut ging een voorzet rakelings voorlangs het Dauwendaele doel en in de 65e minuut leek Joost Simons een voorzet van Peter Dieleman binnen te koppen. Hij faalde echter voor een leeg doel en kopte naast.

Dat onze groen-witten niet bij de les waren bleek wel uit het aantal kansen dat werd weggegeven. Met name Levi Tamboer en Zias Kosters misten een paar opgelegde kansen. Er werd niet kort genoeg gedekt en vaak werd verkeerd ingestapt waardoor de bezoekers dikwijls dreigend voor het doel van reserve doelman Bryan Buren opdoken. Toch leken onze groen-witten met nog enkele minuten op de klok een punt uit het vuur te gaan slepen. Echter twee minuten voor het verstrijken van de officiële speeltijd ging het schromelijk fout. Een op het oog slap schot van Oktay Asil leek eenvoudig opgeraapt te worden door Bryan Buren, maar tot ontsteltenis van iedereen die Zaamslag een warm hart toedraagt glipte het simpele balletje door de handen en de benen van de Zaamslag goalie en verdween tergend langzaam in het doel. In de korte tijd die nog te gaan was bleken onze groen-witten niet meer in staat nog iets te forceren, waardoor een 1-2 nederlaag werd geleden. Een nederlaag die heel hard aankwam bij spelers en supporters.

Door het verlies van onze groen-witten en nog drie van de vijf gegadigden voor degradatie of nacompetitie blijft het onverminderd spannend en staat ons een zinderende slotfase van de competitie te wachten. Alleen De Noormannen wist te winnen van Veere en dragen zodoende de rode lantaarn weer terug over aan Nieuwdorp. Datzelfde Nieuwdorp komt a.s. dinsdag naar Zaamslag om het restant van de op 23 april gestaakte wedstrijd uit te spelen. Dat wordt dus een wedstrijd waarbij grote belangen op het spel staan. Nieuwdorp moet rechtstreekse degradatie zien te ontlopen en zal dus voor de volle winst gaan. Onze groen-witten moeten proberen zich alsnog in veiligheid te spelen door een overwinning uit het vuur te slepen. In ieder geval mag er niet worden verloren van Nieuwdorp.

Opstelling : Bryan Buren, Marvin van der Staal, Lars de Jonge, Cees van Tiel, Jari Brevet, Teun van Fraeijenhove (78. Ruben Dieleman), Koen Post, Senna Bunt, Frans Rokven, Joost Simons en Peter Dieleman.