Overtuigende zege groen-witten op D.F.C. in eerste ronde nacompetitie

Op bezoek bij D.F.C. (Dordrechtsche Football Club), één van de oudste voetbalverenigingen van het land (opgericht 1883), hebben onze groen-witten een uitstekende prestatie neergezet. Met maar liefst 0-4 werd de thuisploeg teruggewezen, waardoor deze ploeg ook volgend seizoen weer in de 3e klasse B mag uitkomen.

Onze groen-witten mogen nog hopen op promotie naar de 2e klasse E, maar dan zal er in de volgende ronde wel eerst afgerekend moeten worden met Prinsenland (Dinteloord), net als D.F.C. uitkomend in de 3e klasse B en als 3e geëindigd achter D.F.C., waarna in de finale afgerekend zal moeten worden met de winnaar van de wedstrijd Luctor Heinkenszand – Walcheren.

Dat onze groen-witten zich geplaatst hebben voor de 2e ronde van de nacompetitie is meer dan verdiend te noemen. Op Sportpark Reeweg Oost (naast stadion FC Dordrecht) is de ploeg van trainer Dominique D’Hooge op enkele spaarzame momenten na niet in de problemen geweest. Nadat middenvelder Hylke Stroo in de warming-up was afgehaakt (in zijn plaats begon Wout Hamelink in de basis) mocht de thuisploeg de wedstrijd op gang brengen van scheidsrechter C.P. Felix uit Alblasserdam, die geassisteerd werd door de heren R. Sturm en J.M. IJpelaar. In de openingsfase werd ruim de tijd genomen om elkaar af te tasten. In de eerste twintig minuten deden beide ploegen dan ook weinig voor elkaar onder. Naarmate de 1e helft vorderde namen onze groen-witten steeds meer het initiatief, maar meer dan een aantal speldenprikken leverde het niet op in het eerste half uur.

De eerste echte kans voor de thuisploeg, in het verleden lange tijd uitkomend in de 1e divisie en in 1973 teruggekeerd in het amateurvoetbal (licentie overgedragen aan “buurman” FC Dordrecht), moest in de 27e minuut door doelman Dominique Pijpelink met de voet onschadelijk worden gemaakt. Het was overigens één van de weinige doelpogingen van D.F.C. die tussen de palen eindigde.

Zaamslag kreeg meer grip op de wedstrijd en dat leverde na precies een half uur spelen het openingsdoelpunt op. Niek Luime speelde zich handig vrij tussen een aantal D.F.C. spelers en passeerde de doelman met een gericht schot in de verre hoek, 0-1. Amper zes minuten later verdubbelde Wout Hamelink de score. Op aangeven van Ruben de Haas nam de spits de bal in één keer uit de lucht en zag zijn inzet in de bovenhoek verdwijnen, 0-2. Gezien het verloop van de 1e helft een verdiende voorsprong voor onze groen-witten, die grip hadden op het middenveld en daardoor de wedstrijd naar hun hand konden zetten. De rust werd bereikt met een comfortabele 0-2 voorsprong.

Zonder wijzigingen trapten onze groen-witten af voor de tweede 45 minuten. Verwacht werd dat D.F.C. zou gaan drukken en dat het dus nog lang geen gelopen race zou zijn. De verwachte storm bleef echter uit, mede omdat de voormalige profclub een uitgebluste indruk maakte. Na een zwaar seizoen, waarin het in de slotfase van de competitie een voorsprong van zeven punten op Wieldrecht uit handen gaf en Wieldrecht zodoende op de laatste speeldag kampioen zag worden, was de pijp leeg. Verder dan een aantal pogingen die ruim naast of voorlangs het doel gingen kwam de ploeg dan ook niet. Onze groen-witten bleven rustig, vingen de tegenstander op en kwamen er uit daar waar dat mogelijk was. In de 52e minuut leken ze de voorsprong verder uit te bouwen, maar Koen Post deed dat volgens assistent Rick Sturm in buitenspelpositie.

Het zou de definitieve nekslag zijn geweest voor de Dortenaren, maar door het uitblijven van de 0-3 bleef de ploeg hoop houden. Ze probeerden aan te dringen, maar kon niet echt een vuist maken. Slechts een paar keer was er sprake van dreiging voor het doel van Dominique Pijpelink, maar niet één keer werd het doel bereikt. Dat was mede de verdienste van de Zaamslag defensie, die goed gepositioneerd en met de nodige rust speelde.

Het ging er steeds beter uit zien voor onze groen-witten. Dat was zeker het geval toen het met nog ruim een kwartier te gaan op een veilige marge van drie kwam. Een hoekschop van Juriën Dam werd in eerste instantie uitverdedigd, maar door Roy van der Staal opnieuw in de doelmond gekopt, waar Niek Luime de bal achterwaarts met het hoofd verlengde. Via de onderkant van de lat verdween het leer in het doel. Deze 0-3 betekende nu wel de nekslag voor de thuisploeg, die daarna nauwelijks nog aandrongen.

In de slotfase werd het nog 0-4 door wederom een doelpunt van Niek Luime, zijn derde van de middag. Invaller Joost Simons geloofde in de iets te harde steekbal en kon net voordat de bal over de achterlijn ging een voorzet afleveren tot bij Niek Luime. De naar België vertrekkende spits aarzelde niet en schoot de 0-4 eindstand op het scorebord.

Door deze knappe overwinning mag de ploeg van Dominique D’Hooge volgende week in een thuiswedstrijd tegen Prinsenland, dat met 0-1 afrekende met Tholense Boys, strijden voor een plaats in de finale van de nacompetitie. Tholense Boys keert net als Krabbendijke (3-0 verlies tegen Walcheren) na één seizoen terug naar de 3e klasse. Tot slot rekende Luctor Heinkenszand met maar liefst 7-1 af met WHS. Zo zijn alle drie de periodewinnaars van de 3e klasse A een ronde verder.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Ruben de Haas, Juriën Dam, Roy van der Staal, Justin Kolijn (60. Arno Scheele), Koen Post (83. Jordy Marevoet), Maikel Krans, Michiel Leijte, Dennis van Passel, Wout Hamelink (76. Joost Simons) en Niek Luime.