Moeizame zege groen-witten in eerste bekerwedstrijd

Op Sportpark De Boomwai in Graauw speelden onze groen-witten een zeer moeizame wedstrijd waarin ze de plaatselijke trots maar nipt met 1-2 wisten te verslaan.

Met de nodige nieuwelingen aan de aftrap begonnen onze groen-witten in het warme Graauw aan het eerste bekertreffen van dit nieuwe seizoen. Van die nieuwelingen stonden Wesley Mieras en Dion Schoonakker in de basis en begonnen Noah de Vries en de broers Jelle en Hidde Slabbekoorn op de reservebank. Behalve een aantal nieuwe spelers was er ook een basisplaats weggelegd voor Pepijn Rademakers en Wesley Dieleman, die beiden na een jaar blessureleed hun rentree maakten.

Onder leiding van scheidsrechter Dogan trapte Wesley Dieleman namens Zaamslag af. Gedurende de eerste 45 minuten hadden onze groen-witten de volledige controle over de wedstrijd. De thuisploeg liet zich terugzakken op eigen helft en liet Zaamslag het spel maken, echter het tempo waarmee het de bal rond liet gaan lag veel te laag waardoor nauwelijks een opening gecreëerd kon worden. Waarschijnlijk was de warmte hier ook wel debet aan. Pas halverwege het eerste bedrijf viel de eerste grote kans te noteren, Wout Hamelink schoot van afstand op de lat. In dezelfde minuut schoot een Graauw speler vanaf de middellijn op het verlaten Zaamslag doel. Doelman Dominique Pijpelink stond, net als Ajax keeper Onana vaak doet, heel ver voor zijn doel en kon de bal alleen maar nakijken. Tot zijn opluchting zag hij het leer maar net over zijn doel verdwijnen.

In de 43e minuut werd de score dan eindelijk geopend door Wout Hamelink. Nadat hij een minuut daarvoor nog het eindstation was van één van de weinige vlot lopende aanvallen waarbij hij zijn kopbal in de handen van de Graauw doelman zag verdwijnen, kon hij nu alleen op de doelman afgaan, omspeelde de doelman en schoof beheerst de 0-1 binnen. Met deze minimale voorsprong werd de rust bereikt.

In de 2e helft werd het spel van onze groen-witten er niet beter op. Bovendien kroop de thuisploeg meer uit hun schulp waardoor het spel meer op en neer ging, wat voor arbiter Dogan moeilijk bij te benen was. Hij volgde het spel veelal van grote afstand met als gevolg vaak vreemde en onverklaarbare beslissingen. Er werden nauwelijks kansen gecreëerd, waardoor het tot halverwege de 2e helft duurde voordat de voorsprong werd verdubbeld. Eindelijk weer eens een goed lopende aanval die uiteindelijk terecht kwam bij invaller Joost Simons, die zijn ploeg naar een 0-2 voorsprong schoot.

Met de 0-2 leek de wedstrijd beslist te zijn, maar dat pakte net iets anders uit. Door weer een vreemde beslissing van scheidsrechter Dogan kreeg Graauw een vrije trap toegekend. De voorzet vanaf de rechterflank werd bij de tweede paal knap binnengekopt door Jeroen van Looy, 1-2.

Door de aansluitingstreffer leek het nog even spannend te worden, zeker toen scheidsrechter Dogan een paar minuten voor tijd weigerde te fluiten voor een overtreding op de ingevallen Noah de Vries. Spits Wout Hamelink reageerde daarop richting de scheidsrechter en zag tot zijn stomme verbazing dat de beste man een rode kaart trok. In de resterende minuten probeerde de thuisploeg nog een vuist te maken, maar dat leverde niets meer op.

Er is nog veel werk aan de winkel voor trainer Dominique D’Hooge in aanloop naar de volgende bekerwedstrijd. Komende zaterdag wordt op Sportpark ‘t Durp de tweede bekerwedstrijd gespeeld tegen HVV ’24. Voor het zover is, wordt er a.s. dinsdag om 20.00 uur thuis eerst nog een oefenwedstrijd gespeeld tegen Tern. Boys.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Pepijn Rademakers, Yannick van der Hooft (68. Noah de Vries), Maikel Krans, Ruben de Haas, Koen Post, Dion Schoonakker (78. Hidde Slabbekoorn), Arno Scheele, Wesley Dieleman (46. Joost Simons), Wout Hamelink en Wesley Mieras.

Het 2e elftal nam het op tegen de veel hoger spelende reserves van Hoek. Na vier minuten keek de ploeg van Mathijs de Koeijer al tegen een 0-2 achterstand aan. Uiteindelijk bleef de schade beperkt tot 0-4.