Groen-witten winnen ook derde poulewedstrijd in en tegen Waarde

Poulewinst, dat is wat onze groen-witten, zoals vooraf verwacht, hebben bereikt na drie gewonnen wedstrijden in het bekertoernooi. Na winst op Cadzand (5-1) en Schoondijke (1-4), was ook Waarde niet opgewassen tegen het spel van onze groen-witten. Na een 0-1 ruststand werd het uiteindelijk 1-3.

Op Sportpark “Keizershoofd” bonden Waarde en Zaamslag de strijd aan om de poulewinst onder leiding van scheidsrechter Kriesels uit Wernhout. Net als Zaamslag had ook Waarde de twee voorgaande duels in winst omgezet. Op basis van doelsaldo stonden onze groen-witten eerste in de poule en hadden dus genoeg aan een gelijkspel.

Nadat de thuisploeg had afgetrapt werd al snel duidelijk dat onze groen-witten het betere van het spel hadden. Het was de meest aanvallende ploeg, zonder dat het echt gevaarlijk werd in de openingsfase. In tegenstelling tot de wedstrijd in Schoondijke werd er vroeg gestoord bij balbezit van Waarde, maar aanvallend liet de ploeg onvoldoende zien. Het eerste doelpunt kwam dan ook uit een stilstaande fase tot stand. Na een overtreding op Nick Hoogstraate gingen zowel Juriën Dam als Dion Schoonakker achter de bal staan. Beiden beschikken over een uitstekende traptechniek, de één met links en de ander met rechts. Deze keer was het Dion Schoonakker die de bal over de muur richting de kruising stuurde en zijn vrije trap ook daadwerkelijk in de kruising zag verdwijnen achter de kansloze doelman Carlos Fernando Gomes Magelhaes. Deze 0-1 betekende de eerste tegentreffer voor Waarde in dit bekertoernooi.

Onze groen-witten hadden met name in het eerste half uur weinig tot niets te duchten van hun opponent. Op het half uur was Wesley Dieleman dichtbij de 0-2, hij was net een fractie eerder bij de bal dan de doelman, maar hij zag zijn kopbal net over het doel verdwijnen. Het duurde tot de 35e minuut voordat de thuisploeg enige dreiging liet zien. Ook dit moest komen uit een stilstaande fase. Na een overtreding van Juriën Dam net buiten het zestienmetergebied kreeg Waarde een vrije trap toegekend van de goed leidende scheidsrechter Kriesels. Zaamslag doelman Dominique Pijpelink had het nakijken, maar werd bijgestaan door de paal. Onze groen-witten kropen door het oog van de naald en bereikten met een minimale voorsprong de rust.

Na rust ging het razendsnel met de doelpunten. Wie even een paar minuten te laat uit de kantine kwam, had zomaar twee doelpunten gemist. Twee minuten na rust bediende Joost Simons met een prima assist Nick Hoogstraate die daardoor oog in oog kwam met de Waarde doelman. Beheerst schoof Nick de bal langs de doelman in het lege doel, 0-2. Direct uit de aftrap maakte Waarde 1-2 waardoor de spanning in de wedstrijd weer volledig terug was.

Na deze aansluitingstreffer waren onze groen-witten even het spoor bijster, gelukkig duurde dat maar een paar minuten. Nadat Wesley Dieleman tien minuten in de 2e helft zijn tegenstanders zijn hielen liet zien en op weg leek naar een doelpunt, werd zijn inzet op het laatste moment toch nog geblokt. Toch werd het niet veel later alsnog 1-3. Uit een hoekschop van Juriën Dam kopte Nick Hoogstraate op doel. De bal leek op de doellijn weggewerkt te worden, maar verdween tussen de doelman en een verdediger toch zo’n tien centimeter over de doellijn. Mogelijk verdween de bal in het doel via de doelman of de verdediger en was het dus een eigen doelpunt, maar we kennen het doelpunt graag toe aan de van Biervliet overgekomen Nick Hoogstraate.

Met deze 1-3 leek de wedstrijd beslist, want Waarde moest deze wedstrijd winnen om poulewinnaar te worden. Met nog een half uur op de klok moest het drie keer scoren en dat leek toch wat te hoog gegrepen voor de geel-zwarten. Na een uur spelen had Wesley Dieleman de kans om de score verder op te voeren, maar vrij voor het doel was zijn timing op een voorzet van Frans Rokven niet optimaal, waardoor zijn kopbal hoog over het doel verdween. Ook Dion Schoonakker was dichtbij zijn tweede doelpunt van de middag, maar tot zijn verbijstering zag hij zijn schot gekeerd worden door de doelman.

In het laatste kwartier probeerde Waarde nog iets te forceren, maar dat werkte averechts. Het gevolg was dat de ploeg met tien man kwam te staan. Na een overtreding op Juriën Dam ontving Alfred Szilamer Biro zijn tweede gele kaart van scheidsrechter Kriesels. Hij kon dus vroegtijdig de kleedkamer opzoeken. Vervolgens liet assistent-scheidsrechter Cees Dijl duidelijk aan scheidsrechter Kriesels weten het absoluut niet eens te zijn met deze beslissing. Het leverde ook hem een rode kaart op, waardoor een reserve speler van Waarde de vlag ter hand mocht nemen voor het laatste kwartier.

De 1-3 bleef uiteindelijk op het scorebord staan. Daarmee zijn onze groen-witten poulewinnaar met 9 punten (doelsaldo 12-3) en plaatsen ze zich eindelijk weer eens voor de tweede ronde van het bekertoernooi. Ondanks de volle buit uit drie wedstrijden was het spel in deze bekerduels lang niet altijd goed te noemen. Als trainer Bart Corstanje met zijn ploeg mee wil draaien in de bovenste regionen van de 3e klasse zal het allemaal een stuk beter moeten. Volgende week volgt een eerste goede test, dan wordt het competitieduel tegen Luctor Heinkenszand gespeeld in Heinkenszand.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Jordy Maerevoet, Juriën Dam, Roy van der Staal, Dominick Eijsackers (68. Justin Kolijn), Nick Hoogstraate, Dion Schoonakker, Joost Simons, Frans Rokven (59. Arno Scheele), Rob de Pooter en Wesley Dieleman (73.Teun van Fraeijenhove).