Groen-witten winnen eerste bekerduel in- en tegen Spui

Na bijna een jaar zonder officiële wedstrijden, kon er vandaag eindelijk weer om het “echie” gespeeld worden. Onze groen-witten gingen op bezoek bij Spui, dat in dit eerste bekerduel uiteindelijk de winst aan onze groen-witten moest laten. Na een 1e helft waarin beide ploegen elkaar nog in evenwicht hielden (1-1), namen onze groen-witten in het tweede bedrijf afstand en boekten een 3-1 overwinning.

In vergelijking met vorig seizoen heeft de selectie, net als een jaar eerder, weer de nodige wijzigingen ondergaan. Na het vertrek van een aantal spelers is de selectie weer op peil gebracht door het aantrekken van Lars de Jonge, Jari Brevet, Cees van Tiel, Senna Bunt, Douwe Scheele, Lionel Paez en Brian van Hoorn. De eerste vier genoemden starten allen in de basis, terwijl de anderen vanaf de zijlijn geblesseerd, of in het geval van Brian van Hoorn nog niet speelgerechtigd toekeken. Zij werden vergezeld door Wesley Dieleman, Nick Hoogstraate en Teun van Fraeyenhove, die eveneens geblesseerd aan de kant bleven. Verder waren afwezig Wesley Mieras en Hidde Slabbekoorn. Al met al kan de nieuwe trainer Ives Van Driessche, de opvolger van Bart Corstanje, beschikken over een redelijk brede selectie, maar wel een hele jonge selectie.

De wedstrijd, die onder leiding stond van scheidsrechter B.W. van Belzen, begon met één minuut stilte naar aanleiding van het overlijden van de vader van Spui trainer Mark de Kunder eerder deze week.

De wedstrijd kende in de eerste twintig minuten een gelijk opgaande strijd zonder ook maar enig doelgevaar voor beide doelen. Het tempo in de wedstrijd was laag doordat veel groen-witten vaak stil stonden en niet aanspeelbaar waren, waardoor ze het Spui ook niet al te lastig konden maken. Het eerste gevaar kwam halverwege het eerste bedrijf zelfs van de thuisploeg. Een vrije trap van Spui eindigde, buiten bereik van doelman Dominique Pijpelink, op de paal. Enkele minuten later mocht Frans Rokven namens Zaamslag een vrije trap nemen. Zijn inzet werd gepareerd door de Spui goalie.

Op het half uur waren onze groen-witten dichtbij de openingstreffer, maar Arno Scheele wist volledig vrij voor het doel de voorzet van Frans Rokven niet op waarde te schatten en schoot voorlangs. In de daaropvolgende tegenaanval was het wel raak. Een misverstand tussen Senna Bunt en doelman Dominique Pijpelink bij een te korte terugspeelbal van Yannick van der Hooft gaf een Spui aanvaller de gelegenheid te profiteren en het cadeautje met beide handen uit te pakken, 1-0.

Tien minuten voor het rustsignaal had Spui de stand kunnen verdubbelen, maar verzuimde dat te doen. Een afgemeten voorzet vanaf de rechterflank werd voor doel volledig gemist, waardoor onze groen-witten ontsnapten aan een grotere achterstand. Het gaf hen de kans op zoek te gaan naar de gelijkmaker en die liet niet lang op zich wachten. Op slag van rust belandde een hoekschop van Frans Rokven bij de tweede paal bij Wout Hamelink, die met een geplaatste schuiver de doelman kansloos liet. Zo gingen beiden ploegen met een 1-1 tussenstand de rust in.

Na de pauze hadden onze groen-witten het betere van het spel en kwamen ze al vrij snel op voorsprong. Na een prima actie van Frans Rokven op links en een dito voorzet, maakte Jari Brevet zijn eerste doelpunt in het Zaamslag tenue, 1-2.

Halverwege de 2e helft had Frans Rokven de wedstrijd in het slot kunnen gooien, maar zijn inzet uit een voorzet van Wout Hamelink eindigde op de paal, waardoor de minimale voorsprong op het bord bleef staan. Die voorsprong leek even later weggepoetst te worden door de thuisploeg. Door een fout achterin kon een Spui aanvaller er vandoor en nadat ook Roy van der Staal niet wist in te grijpen volgde een voorzet waardoor een één op één situatie ontstond met doelman Dominique Pijpelink. De Zaamslag goalie kwam echter als winnaar uit de strijd.

Onze groen-witten maakten vijf minuten voor tijd alsnog een einde aan alle onzekerheid. Na een overtreding op Wout Hamelink ging de van een langdurige blessure teruggekeerde Koen Post achter de bal staan op de punt van het zestien meter gebied. Met een fijne trap in de bovenhoek liet hij de Spui doelman voor de derde keer vissen en bepaalde de eindstand op 1-3.

Volgende week spelen onze groen-witten de tweede bekerwedstrijd thuis tegen De Noormannen, die we ook weer in de competitie tegen zullen komen.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Roy van der Staal, Cees van Tiel, Lars de Jonge, Yannick van der Hooft, Arno Scheele, Senna Bunt (Byron Bregonje), Joost Simons (Koen Post), Frans Rokven, Jari Brevet (Vinzenz Jansen) en Wout Hamelink.