Groen-witten verrassen met vierde plaats tijdens 35e soccertoernooi

Tegen alle verwachtingen in hebben onze groen-witten een uitstekend soccer toernooi gespeeld. Uiteindelijk was de halve finale tegen RCS het eindstation voor de verrassend goed spelende ploeg van André Siereveld.

De 35e editie van het Jupiler Pluym soccer toernooi in sporthal de Vliegende Vaart in Terneuzen werd gewonnen door Walcheren, dat RCS versloeg in de finale. In de strijd om de 3e en 4e plaats was Breskens met 5-3 te sterk voor onze groen-witten.

Het team van Zaamslag, bestaande uit Bryan Buren, Lars de Jonge, Cees van Tiel, Arno Scheele, Senna Bunt, Joost Simons en Wout Hamelink, opende het toernooi in poule B met een 1-0 zege op Corn Boys. De winnende treffer kwam op naam van Wout Hamelink. In de tweede wedstrijd was RCS de tegenstander. Op voorhand een behoorlijk lastige kluif, maar door slim in te zakken en de ploeg uit Oost-Souburg het spel te laten maken trokken onze groen-witten de spannende wedstrijd over de streep. Na een 1-0 achterstand bracht Joost Simons zijn ploeg op gelijke hoogte en zorgde Arno Scheele voor een 2-1 voorsprong. In de laatste minuut, die overigens veel langer duurde dan één minuut, kwam RCS alsnog op gelijke hoogte. Dit doelpunt had niet goedgekeurd mogen worden, omdat er een handsbal van de doelpuntenmaker aan vooraf was gegaan. Gelukkig liet scheidsrechter Ron Huser “de minuut” nog langer doorlopen en kon Cees van Tiel in extremisch Zaamslag alsnog de winst bezorgen.

De derde poulewedstrijd leek op papier een relatief eenvoudige wedstrijd te zijn, aangezien Spui de tegenstander was. Niets bleek minder waar, want na een 2-0 voorsprong door treffers van Senna Bunt en Cees van Tiel, kwam de ploeg van Marc de Kunder sterk terug tot 2-2 en kwamen zelfs op een 3-2 voorsprong. Toch zag Cees van Tiel kans om de stand weer gelijk te trekken. Uiteindelijk was het Spui dat in de slotfase aan het langste eind trok en met 4-3 won.

Na drie gespeelde duels stonden maar liefst vier ploegen met 6 punten, te weten Walcheren, Spui, RCS en Zaamslag, en dus kwam het aan op de laatste poulewedstrijden om de volgorde te bepalen voor de kwartfinales. In die laatste poulewedstrijd rekenden onze groen-witten af met Walcheren (2-1), die uiteindelijk het toernooi op hun naam zouden schrijven. Senna Bunt en Wout Hamelink zorgden voor beide doelpunten. Ook RCS won de laatste poulewedstrijd en werd daardoor op doelsaldo poulewinnaar, gevolgd door onze groen-witten, Walcheren en Spui. Corn Boys was uiteindelijk het lelijke eendje in poule B en eindigde puntloos onderaan. In poule A plaatsten Breskens, Hontenisse, Terneuzen en FC Axel zich voor de kwartfinales.

Nadat Breskens en Walcheren hun kwartfinale hadden gewonnen door af te rekenen met respectievelijk Spui en Hontenisse en waren doorgestoten naar de halve finale, was het in de derde kwartfinale de beurt aan onze groen-witten. Veelvoudig toernooi winnaar Terneuzen, dat slechts derde in poule A was geworden, was de tegenstander. Het werd een vrij eenvoudige 3-0 overwinning voor onze groen-witten door doelpunten van Senna Bunt (2x) en Arno Scheele en daarmee was een plaats in de halve finale met wederom RCS als tegenstander een feit. De eerste halve finale werd een prooi voor Walcheren die zich als eerste plaatste voor de finale. Dat lukte onze groen-witten helaas niet, omdat RCS nu aan het langste eind trok. Na een 1-0 achterstand zorgde Cees van Tiel voor de gelijkmaker en leek de wedstrijd met shoot-outs beslist te moeten worden, maar uiteindelijk wist RCS alsnog 2-1 te maken waardoor een Walcherse finale op het programma stond.

Voor onze groen-witten restte niets anders dan de troostfinale waarin Breskens de tegenstander was. Met de topscoorder (Joris Corijn) van het toernooi binnen de gelederen legde Breskens na een 5-3 overwinning beslag op de 3e plaats en moesten onze groen-witten genoegen nemen met de 4e plaats, wat een knappe prestatie genoemd mag worden. De doelpuntenmakers namens Zaamslag in deze wedstrijd waren Wout Hamelink (2x) en Joost Simons.

Of er nog een 36e editie volgt is nog maar zeer de vraag. Duidelijk is wel dat er veel minder animo is gezien het feit dat zich voor deze editie slechts twaalf teams hadden ingeschreven, waarvan er zich op de laatste dag voor het toernooi nog eens twee hadden afgemeld. Ook de publieke belangstelling viel deze editie fors tegen. Allemaal factoren die het bijzonder lastig maken voor de organisatie om een dergelijk evenement op poten te zetten. Of dat volgend jaar weer gaat lukken zal de toekomst uitwijzen.