Groen-witten verliezen ook in restant tegen Nieuwdorp waardoor nacompetitie dreigt

Na het 1-2 verlies van het restant tegen Dauwendaele afgelopen zaterdag werd opnieuw een 0-1 nederlaag geleden tegen Nieuwdorp, waardoor onze groen-witten handhaving niet meer in eigen hand hebben. In de laatste twee speelronden zijn ze afhankelijk van de resultaten van de concurrenten.

Gezien het resterende programma van onze groen-witten (Luctor H. uit en RCS thuis) en de concurrenten Veere, Goes, Nieuwdorp en De Noormannen, lijkt de kans zeer reëel dat de mannen van het trio de Fouw, Michels en Rademakers veroordeeld zullen worden tot het spelen van de nacompetitie of er moet alsnog een wonder gebeuren.

In het restant van de wedstrijd tegen Nieuwdorp zag het er aanvankelijk niet naar uit dat het in een dergelijk scenario zou eindigen. De wedstrijd werd in de 33e minuut door scheidsrechter M. de Zwarte hervat met balbezit voor Zaamslag doelman Jeroen de Putter, de vervanger van de geblesseerde Dominique Pijpelink en Bryan Buren, die op vakantie is. De start van onze groen-witten was veelbelovend. Direct werden de bezoekers onder druk gezet door er kort op te zitten en dat resulteerde al in de 33e minuut in een schietkans van Senna Bunt uit een voorzet van Stijn Dekker. Het schot was echter te slap en daardoor een eenvoudige prooi voor doelman Dillian Vink. Drie minuten later kregen onze groen-witten een nog grotere mogelijkheid. Jari Brevet kwam een voetlengte tekort om bij de tweede paal een voorzet van Joost Simons binnen te glijden. Onze groen-witten kwamen dus sterk uit de startblokken, alle duels op het middenveld werden gewonnen, waardoor Nieuwdorp het lastig had en niet aan aanvallen toekwam. Het leverde onze groen-witten echter ook niets concreets op.

In de 2e helft gingen onze groen-witten op dezelfde voet verder en dus overheerste het gevoel op een goede afloop. Direct na de aftrap was Joost Simons dichtbij de openingstreffer. Na een vrije trap vanaf links donk hij alleen op voor doelman Vink, maar kon hij onvoldoende zijn hoofd tegen de bal drukken om de Nieuwdorp doelman te verrassen. Nieuwdorp werd onder druk gezet, er was dreiging, maar de bezoeker bleven op de been. Het leverde onze groen-witten niet meer op dan een aantal hoekschoppen.

Na circa twintig minuten verslapten onze groen-witten een beetje, waardoor Nieuwdorp wat sterker werd. In de 65e minuut moest Zaamslag doelman Jeroen de Putter voor het eerst aan de bak op een gevaarlijke inzet en deed dat met verve. Ineens stonden onze groen-witten onder druk. In korte tijd ontsnapten ze tot twee keer toe aan een achterstand. Eerst ging een voorzet gevaarlijk voorlangs het doel zonder aangeraakt te worden en even later kon na mistasten van de Zaamslag defensie een inzet ternauwernood nog geblokt worden ten koste van een hoekschop. Nieuwdorp ging duidelijk voor de laatste strohalm en gaf daarbij ook ruimte weg. Dat leverde een kwartier voor tijd een grote kans op voor Joost Simons. Alleen op de Nieuwdorp doelman afgaand probeerde hij hem met een stiftbal te verslaan. Dat lukte, maar zijn inzet trof geen doel.

Tijd voor het technische trio van Zaamslag om een extra spits in te brengen. Peter Dieleman werd gebracht ten koste van Frans Rokven en direct bij zijn eerste balcontact was de ervaren spits dichtbij de openingstreffer. Hij kreeg de vrije doortocht alleen op doelman Vink afgaand, omspeelde hem, maar wist de bal niet in het lege doel te prikken, omdat de hoek te lastig was. In de daarop volgende aanval van Nieuwdorp was het wel raak. Een droge schuiver van invaller Zgjim Shala verdween in de uiterste hoek achter doelman Jeroen de Putter. Hij zat er nog dichtbij, maar kon een doelpunt niet verhinderen.

Nadat Jeroen de Putter vijf minuten voor tijd weer handelend had moeten optreden om een counter van de bezoekers onschadelijk te maken, kreeg Nieuwdorp doelpuntenmaker Shala zijn twee gele kaart van scheidsrechter de Zwarte en kon vroegtijdig gaan douchen. Onze groen-witten probeerden te profiteren van het numerieke overwicht om alsnog het o zo belangrijke punt uit het vuur te slepen. Er werd hard gewerkt, alles gegeven, maar het gebeurde niet. Gezien de gecreëerde kansen zou een overwinning verdiend zijn geweest, laat staan een gelijkspel. Voorwaarde hiervoor is wel dat de kansen verzilverd moeten worden. Verder dan een wanhoopsschot in de extra tijd van Stijn Dekker dat op de kruising eindigde kwamen ze niet en zo ziet de wereld er, na een bizar seizoen met veel blessures, drie gestaakte wedstrijden en een dramatische laatste week waarbij door verschillende oorzaken maar liefst vier basisspelers afhaakten, er ineens een stuk somberder uit. Komende zaterdag om 16.30 uur zullen we waarschijnlijk al meer duidelijkheid hebben hoe we er voor staan. Eén ding is zeker, het blijft spannend tot op de slotdag.

Opstelling : Jeroen de Putter, Marvin van der Staal, Cees van Tiel, Lars de Jonge, Douwe Scheele (66. Marc de Haas), Stijn Dekker, Koen Post, Senna Bunt, Jari Brevet, Frans Rokven (77. Peter Dieleman) en Joost Simons.