Groen-witten troeven Bevelanders af in eigen huis

Een somber en regenachtig Sportpark “Campen” was het decor waarin onze groen-witten de thuisploeg met 0-2 de baas waren. Na een zeer matige 1e helft, werd in de 2e helft orde op zaken gesteld en met twee treffers in vier minuten definitief afstand genomen van Bevelanders.

De openingsfase van de wedstrijd, die onder leiding stond van scheidsrechter Patrick de Meyer uit Terneuzen, was duidelijk voor onze groen-witten, die gemotiveerd begonnen aan dit duel. Al na één minuut kreeg Wesley Dieleman de gelegenheid het doel van Denni Oosse onder vuur te nemen. Zijn schot had echter onvoldoende kracht om de doelman van Bevelanders te verrassen.

Bij die ene mogelijkheid bleef het, want onze groen-witten bleken niet in staat een bres te slaan in defensie van Bevelanders, die goed stond te verdedigen. Bovendien ontbrak het bij onze groen-witten aan de eindpas, waardoor ze het de Kamperlandse defensie heel makkelijk maakten. Ook Bevelanders kwam aanvankelijk niet verder dan het strafschopgebied. Het duurde tot halverwege de 1e helft voordat de thuisploeg voor de eerste keer gevaarlijk werden, maar met vereende krachten voorkwam de Zaamslag defensie een tegentreffer. Hierna was de thuisploeg de gevaarlijkste ploeg, maar tot uitgespeelde kansen kwam het niet en bovendien stond doelman Dominique Pijpelink weer sterk te keepen.

Het spel speelde zich veelal af op het middenveld waardoor er weinig momenten voor de doelen waren. Het gevaarlijkste moment voor rust van Zaamslag zijde kwam van de voet van spits Wout Hamelink die doelman Oosse ver voor zijn doel zag staan. Met een afstandsschot probeerde hij de doelman te verrassen, maar zijn poging schampte de lat en verdween over het doel. Daarmee bleef het aantal gevaarlijke momenten voor beide doelen zeer schaars in de eerste 45 minuten.

Met een ongewijzigd elftal begonnen onze groen-witten aan het tweede bedrijf. Vijf en veertig minuten de tijd om alsnog een opening te vinden in de stugge Kamperlandse verdediging. Eerst probeerde Dion Schoonakker het van afstand. Zijn schot was niet onverdienstelijk, maar ging toch ruim een meter over het Bevelandse doel.

Het eerste kwartier na rust verliep zoals het spel in de 1e helft. Onze groen-witten hadden meer voetballend vermogen in huis en deden hier meer mee dan voor rust. In de 59e minuut stond centrale verdediger Juriën Dam aan de basis van een goede aanval die hij bekroonde met zijn eerste doelpunt van dit seizoen. Hij pikte de bal op het middenveld op en speelde Wesley Dieleman aan. Met een slim hakballetje speelde de spits de doorgelopen Juriën Dam aan, die hier kennelijk op had gerekend en met een fraai geplaatst schot de 0-1 aantekende. Het gaatje in de stugge defensie was eindelijk gevonden.

Vorige week lukte het onze groen-witten om tegen De Noormannen in een tijdsbestek van vier minuten de wedstrijd naar zich toe te trekken. In deze wedstrijd werd dit nog eens dunnetjes overgedaan, want drie minuten na de openingstreffer kopte Wesley Dieleman de 0-2 tegen de touwen. Ruben de Haas was verantwoordelijk voor de assist door een voorzet op maat af te leveren. Doelman Joosse, die op zijn doellijn was blijven staan, had het nakijken. Daarmee gooiden onze groen-witten de wedstrijd in een paar minuten tijd in het slot, want de thuisploeg was nauwelijks bij machte geweest kansen te creëren. De verwachting was dan ook dat het hun ook in het resterende half uur niet zou lukken. De scheldkanonnades tussen de spelers onderling en de verwijten die ze elkaar maakten na de 0-2 deed er ook zeker geen goed aan. Scheidsrechter de Meyer moest hen zelfs tot de orde roepen, want ook onderlinge scheldpartijen horen niet op het veld thuis.

Onze groen-witten hadden zodoende niet veel meer van Bevelanders te vrezen. De uitslag had zelfs nog groter uit kunnen vallen, al had dat wel zeer geflatteerd geweest. Daar waar doelman Joosse de nodige verwijten naar het hoofd geslingerd kreeg bij het tweede doelpunt, behoedde diezelfde doelman zijn ploeg voor een nog grotere achterstand door in de 67e en 72e minuut attent te reageren op twee pogingen van Wout Hamelink en kort voor het einde van de wedstrijd pareerde hij nog een vrije trap van Juriën Dam.

Zo eindigde het sportieve duel onder leiding van een goed leidende scheidsrechter de Meyer net als de vorige twee edities (1-5 in 2017/18 en 0-5 in 2018/19) in een overwinning voor onze groen-witten en kon doelman Dominique Pijpelink voor de tweede opeenvolgende keer een “clean sheet” aan zijn CV toevoegen.

Met deze derde overwinning in vier wedstrijden kennen onze groen-witten een veel betere start van de competitie dan vorig seizoen, toen het na vier wedstrijden pas drie punten bij elkaar had gespeeld. Of daar volgende week een vervolg aan kan worden gegeven is maar zeer de vraag, want dan zijn onze groen-witten gastheer van koploper Luctor Heinkenszand.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Maikel Krans, Juriën Dam, Roy van der Staal (83. Noah de Vries), Ruben de Haas, Wesley Mieras, Dion Schoonakker (79. Pepijn Rademakers), Koen Post, Frans Rokven, Wesley Dieleman (70. Arno Scheele) en Wout Hamelink.

Het 2e elftal ging in Goes op bezoek bij SSV’65 en had duidelijk een lastige middag. De thuisploeg was met maar liefst 6-1 te sterk voor de formatie van Mathijs de Koeijer. Snel vergeten en op naar volgende week.