Groen-witten trekken ook in tweede bekerwedstrijd aan het langste eind

Onze groen-witten zijn na een 2-1 zege op De Noormannen dichtbij de volgende ronde in het bekertoernooi. Na een goede 1e helft en een 2-0 stand bij rust, was de 2e helft in het voordeel van de bezoekers. Verder dan een aansluitingstreffer kwam de ploeg uit Westkapelle echter niet.

Onder leiding van scheidsrechter L. Bosselaar trapte Wout Hamelink af namens Zaamslag. Dit tweede bekerduel zou een goede testcase worden voor de competitie, zo was de verwachting. De Noormannen uit Westkapelle is namelijk ook dit seizoen weer één de tegenstanders in de 3e klasse A.

Vanaf het begin waren de bedoelingen van onze groen-witten duidelijk. Er werd gekozen voor de aanval en al in de 2e minuut viel het eerste gevaar te noteren voor het doel van De Noormannen. Een voorzet van Yannick van der Hooft werd ternauwernood tot hoekschop verwerkt. Het was duidelijk dat onze groen-witten beter aan de wedstrijd begonnen dan de bezoekers. Bovendien was het positief te constateren dat er veel meer lijn in het spel zat dan een week geleden in en tegen Spui. Dat op zich was al heel bemoedigend.

Een blessurebehandeling van een speler van De Noormannen was voor trainer Yves Van Driessche aanleiding om een aantal spelers nog wat tactische aanwijzingen mee te geven. Of het daarmee te maken had laten we in het midden, maar kort daarna stond wel de 1-0 op het scorebord. Een diepe bal vanuit de verdediging kwam terecht bij de op links mee opgekomen linksback Lionel Paez. De Nico Tagliafico van Zaamslag leverde een prima voorzet af die door Lars de Jonge op waarde werd geschat. Hij maakte zijn eerste doelpunt in het groen-witte tenue, 1-0.

In het laatste kwartier tot aan de rust creëerden onze groen-witten een aantal kansen in korte tijd, maar slaagden er niet in de voorsprong uit te bouwen. Met name het vizier van spits Wout Hamelink stond nog niet op scherp. Nadat hij een voorzet over het doel had gekopt, schoot hij te gehaast naast het doel, om vervolgens recht in de handen van de doelman te besluiten.

Toch werd de voorsprong nog voor het rustsignaal verdubbeld. Bij een duel tussen Lars de Jonge en een verdediger van De Noormannen, kreeg laatstgenoemde de bal tegen de arm. Scheidsrechter Bosselaar moest heel even nadenken, maar constateerde dat het duidelijk een uitgestoken arm was waar de bal tegen kwam en dus floot hij voor een strafschop. Wout Hamelink ging achter de bal staan en stelde deze keer niet teleur. Ondanks dat de doelman zijn hand nog tegen de bal kreeg, kon hij de 2-0 niet voorkomen. Met een mooie 2-0 voorsprong werden de kleedkamers opgezocht.

Na rust waren de rollen omgedraaid. De bezoekers hadden hun speelwijze aangepast en daar wisten onze groen-witten geen raad mee. De Noormannen speelde vol op de aanval en onze groen-witten liepen alleen maar achteruit. Steeds werd vrij laat ingegrepen en dat was zeer tegen de zin van doelman Dominique Pijpelink, die zijn verdediging naar voren dirigeerde, maar weinig tot geen gehoor kreeg. Nog binnen het uur hadden de bezoekers succes met de aangepaste speelwijze en kwam de aansluitingstreffer op het scorebord. Een lage voorzet vanaf de linkerkant werd van dichtbij binnen getikt door Thomas Willeboordse, 2-1.

Voor onze groen-witten was het vanaf dat moment zaak de gelederen gesloten te houden, want zelf wist de ploeg na rust weinig tot niets meer te creëren. Bij vlagen was het rommelig en was het alle hens aan dek. Daar stond tegenover dat ze met z’n allen knokten om de drie punten over de streep te trekken. Dat dit uiteindelijk lukte en ze het zoet van de overwinning mochten proeven is de verdienste van het collectief. Onze groen-witten hebben nu zes punten uit twee duels en hebben nog slechts één punt nodig. Dat ene punt (of meer) moet volgende week binnengehaald worden in het derde en laatste bekerduel in de poulefase thuis tegen Cadzand. Dan zou de ploeg van Yves Van Driessche en Henk Michels een eerste succes in de nog prille samenwerking kunnen vieren.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Yannick van der Hooft, Cees van Tiel, Roy van der Staal, Lionel Paez (54. Jari Brevet – 82. Vinzenz Jansen), Koen Post (70. Byron Bregonje), Arno Scheele, Lars de Jonge, Senna Bunt, Frans Rokven en Wout Hamelink.