Groen-witten te sterk voor WIK '57

Ook het tweede bekerduel heeft onze groen-witten drie punten opgeleverd. In het thuisduel tegen WIK ’57 was de ploeg van trainer Dominique D’Hooge duidelijk te sterk voor de zaterdag 4e klasser, dat kort na rust nog wel op gelijke hoogte kwam. Halverwege de 2e helft stelden onze groen-witten echter de zege veilig door twee doelpunten van Niek Luime.

Onze groen-witten zijn door de winst tegen WIK ’57 al zeker van de groepswinst, omdat MZVC en Vogelwaarde later op de middag met 1-1 gelijk speelden. Met zes punten uit twee duels zijn onze groen-witten niet meer te achterhalen en dus maakt onze hoofdmacht na jaren van afwezigheid eindelijk weer een keer haar opwachting in de knock-out fase van het bekertoernooi.

De aanvang van de wedstrijd stond gepland om 15.00 uur, maar ging pas acht minuten later van start, omdat de in het seniorenvoetbal debuterende scheidsrechter K. Wagenaar uit Goes had geconstateerd dat beide teams met groene kousen aan de aftrap stonden. De bezoekers moesten dus de voetbalschoenen nog een keer uit doen om de groene kousen om te ruilen voor de zwarte kousen van het uittenue van VVZ, die de ploeg in bruikleen had gekregen. Nadat alles in orde was volgens de pas 17 jarige scheidsrechter mochten de bezoekers aftrappen, waarna een bijzonder chaotische beginfase volgde. Dat werd mede veroorzaakt door het harde en niet geheel egale 2e veld op sportpark ’t Durp, daar waar het hoofdveld nog steeds niet speelklaar is. Toch werd al vroeg in de wedstrijd de score geopend door onze groen-witten. Het was aanvoerder Michiel Leijte die met een subtiele lob doelman Lorenzo Wijers het nakijken gaf.

2e helft

Het begin van de 2e helft was zeer matig van de zijde van onze groen-witten. De ploeg begon slap en gaf de bezoekers de gelegenheid om de aanval te zoeken. Bij de eerste de beste aanval in de 47e minuut zag scheidsrechter Wagenaar een overtreding van Maikel Krans net buiten de zestien. Uit de daarop volgende vrije trap scoorde Harmen van der Bok de gelijkmaker. Hij schoot langs de muur en verraste daarmee doelman Bryan Buren.

Er was dus werk aan de winkel voor onze groen-witten, die zich in die fase van de wedstrijd mee lieten slepen in het spel van de bezoekers. Het leverde nog één enorme kans op voor WIK ’57 spits Van Leeuwen, die na een klein uur wedstrijd zijn kopbal rakelings langs de verkeerde kant van de paal naast het doel zag verdwijnen. Dat was het sein voor onze groen-witten om de mouwen op te stropen en het initiatief weer naar zich toe te trekken. Vanaf dat moment kwamen de bezoekers er nauwelijks meer aan te pas.

Halverwege de 2e helft stuurde Maikel Krans met een dieptepass Maxim de Clippelaar over de rechterflank weg. Hij passeerde op snelheid één, twee man, waarbij de tweede het niet kon verkroppen en de snelle buitenspeler onderuit schoffelde. Aangezien dat gebeurde binnen de beruchte lijnen leverde het Zaamslag een strafschop op en de dader kreeg geel van scheidsrechter Wagenaar. Het bleek zijn tweede kaart in de wedstrijd, dus moesten de bezoekers de wedstrijd uit spelen met tien man. De strafschop werd vervolgens onberispelijk binnengeschoten door Niek Luime, die zijn ploeg daarmee op een 2-1 voorsprong zette.

Vervolgens ging de ploeg op zoek naar een derde treffer. Die viel een kwartier voor tijd en daarmee was de wedstrijd ook definitief beslist. Na goed voorbereidend werk van invaller Joost Simons kreeg Niek Luime de bal, kapte zijn tegenstander uit en verraste de WIK doelman in de korte hoek. Met zijn tweede doelpunt van de middag bepaalde de spits de eindstand op 3-1.