Groen-witten stellen ook tegen Bevelanders zwaar teleur

Het thuisduel van onze groen-witten tegen Bevelanders kende een dramatisch verloop. Door een eigen doelpunt in de tweede minuut, gevolgd door twee rode kaarten kregen de bezoekers de overwinning in de schoot geworpen. Voor onze groen-witten is het historisch gezien de slechtste seizoenstart ooit.

Aan de vooravond van de 5e speelronde stonden onze groen-witten nog steeds met lege handen, maar na het goede spel vorige week zaterdag tegen koploper GPC Vlissingen was het Zaamslag kamp hoopvol gestemd. De eerste punten moesten vandaag binnengehaald worden. In deze speelronde bond de ploeg van trainer Ives Van Driessche de strijd aan met Bevelanders uit het Noord-Bevelandse Kamperland, de ploeg waar de in Zaamslag geboren en getogen oud speler van onze vereniging Ralph Zegers de verantwoorde-lijke man is. Het liep echter heel anders dan vooraf verwacht en na welgeteld één minuut wedstrijd stond het al 0-1. Over links kreeg Bevelanders de vrije doortocht waarna de voorzet door Cees van Tiel in eigen doel werd gewerkt. De centrale verdediger die ongehinderd de bal had kunnen wegrossen, raakte deze volledig verkeerd met als gevolg dat hij zijn eigen sluitpost het nakijken gaf.

Onze groen-witten probeerden zich te herpakken na deze vroege domper, maar verder dan een hoekschop en een ongevaarlijke vrije trap in het zijnet kwamen ze niet. De ploeg zit overduidelijk in de hoek waar de klappen vallen en dat is aan alles af te lezen. Overigens wist Bevelanders er maar heel weinig tegenover te stellen met als gevolg dat het aanwezige publiek een verschrikkelijk slechte wedstrijd kreeg voorgeschoteld. Met het eigen doelpunt bleek de gifbeker nog lang niet leeg, want kort voor rust kon Roy van der Staal vroegtijdig gaan douchen na het slaan van zijn tegenstander. Het was een reactie op een slaande beweging van aanvaller Luc Strating Beide kemphanen hadden het daarvoor al regelmatig met elkaar aan de stok en maakten elkaar het leven zuur. Scheidsrechter van Heiningen (Hendrik-Ido-Ambacht) nam wel de klap van de centrale verdediger waar, maar de slaande beweging van Strating had hij anders beoordeeld. Die kwam er met slechts geel vanaf, daar waar ook hij rood had moeten krijgen. Uiteindelijk bleek niet de naam van Strating op het formulier te prijken, maar die van Niels Versluis. De scheidsrechter had alleen het nummer 4 op zijn rug gezien en de 1 had hij over het hoofd gezien. Al met al werden de bezoekers aardig in het zadel geholpen en werd het voor onze groen-witten met een 0-1 achterstand en een man minder een uitzichtloze situatie.

Tot overmaat van ramp viel Wout Hamelink in de extra tijd van de 1e helft met een hamstring blessure uit en kon ook hij worden toegevoegd aan de toch al rijkelijk gevulde ziekenboeg. Voor hem kwam Peter Dieleman na rust in het veld, maar ook hij viel twintig minuten voor tijd geblesseerd uit. Het werd een frustrerende 2e helft, want na drie minuten verdubbelde de man die eigenlijk niet meer op het veld had mogen staan de score. Luc Strating was het eindstation van een snelle aanval, waarbij hij doelman Dominique Pijpelink omspeelde en simpel de 0-2 kon binnen tikken. Even later probeerde diezelfde Strating opnieuw doelman Dominique Pijpelink te omspelen. In een poging de bal voor de voeten weg te tikken raakte hij Strating licht, die vervolgens gewillig naar het gras ging. Strafschop en geel zou je denken, maar nee. Ook de Zaamslag sluitpost zag tot zijn ontsteltenis dat scheidsrechter van Heiningen de rode kaart trok. De door de KNVB ingevoerde nieuwe (geringe) spelregelwijziging maakt het er bepaald niet duidelijker op en zorgde na afloop voor veel discussie. Was het wel of geen rode kaart. Iedereen vond van niet, maar de scheidsrechter van dienst beoordeelde het als moedwillig onderuit halen van de tegenstander en dan is de straf nog altijd rood. “Als je met 2-0 achter staat en met een man minder in het veld sta speel je een verloren wedstrijd, dan ga je toch niet moedwillig een doorgebroken speler onderuit halen” was na afloop de reactie van de Zaamslag sluitpost, die nog steeds niet kon begrijpen dat hij rood had gekregen.

Reserve doelman Bryan Buren, net terug van een blessure, verving de ongelukkige Dominique Pijpelink in het doel en Lars de Jonge verliet voor hem het veld. Saillant detail…..Bryan Buren blijkt helemaal niet op het wedstrijdformulier te staan. Op het formulier staat dat Byron Bregonje is ingevallen. De strafschop die resteerde werd door Luc Strating verzilverd, 0-3. Vanaf dat moment was het tegenhouden voor onze groen-witten en proberen de schade te beperken. Dat lukte, maar dat was meer vanwege onkunde van Bevelanders, die een aantal situaties wel heel slecht uitspeelden. Vrij gemakkelijk hielden de negen van Zaamslag stand. Uiteindelijk scoorde invaller Jeffrey de Jong in de slotfase nog de 0-4.

Al met al een dramatische en zeer frustrerende middag. Het blijkt het lot te zijn van onderaan staan, dan zit letterlijk alles tegen. Het is een cliché, maar het is wel zo. Vijf gespeeld, nul punten en volgende week wacht Zeelandia Middelburg. Wat gaat dat worden ?

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Cees van Tiel, Roy van der Staal, Justin Kolijn, Arno Scheele, Koen Post, Senna Bunt, Lars de Jonge (54. Bryan Buren), Brian van Hoorn, Frans Rokven (79. Teun van Fraijenhove) en Wout Hamelink (46. Peter Dieleman; 70. Douwe Scheele).