Groen-witten starten competitie met overtuigende zege op promovendus De Patrijzen

Na een moeizame bekercampagne zijn onze groen-witten de ouverture van de competitie goed doorgekomen. Een eenvoudige en ruime zege op De Patrijzen leverden de eerste drie punten van dit seizoen op.

Op het eigen sportpark traden onze groen-witten in deze eerste competitiewedstrijd aan tegen het gepromoveerde De Patrijzen uit ’s Heerenhoek en dus was het belangrijk om thuis goed voor de dag te komen en de wedstrijd winnend af te sluiten.

De wedstrijd, die onder leiding stond van scheidsrechter Rick Sturm uit Oostkapelle, werd op gang gebracht door Wesley Dieleman. Vanaf het beginsignaal namen onze groen-witten het initiatief in een poging al vroeg in de wedstrijd afstand te nemen van de ploeg uit ’s Heerenhoek. Dat lukte aanvankelijk niet, omdat het vizier van Wesley Dieleman na ruim tien minuten nog niet op scherp stond en Wesley Mieras nog binnen het kwartier in kansrijke positie afgestopt werd door doelman Jordi Dooge.

De bezoekers overleefden dus de openingsfase en probeerden er uit te komen, wat nu en dan ook lukte. Tot hele grote kansen kwam de ploeg van trainer Joffrey Geldof echter niet. Onze groen-witten bleven op zoek gaan naar de openingstreffer en die kwam er na een klein half uur voetballen. Na goed voorbereidend werk van de actieve Frans Rokven werd Arno Scheele in stelling gebracht. Met een fraai afstandschot brak hij de ban en zette zijn ploeg op een 1-0 voorsprong.

Het doelpunt leek bevrijdend te werken, want nog voor het rustsignaal werd er nog twee keer gescoord. Tien minuten voor rust onderbrak centrale verdediger Roy van der Staal een aanval van De Patrijzen. Daarbij beging hij een overtreding, maar dat ontging scheidsrechter Sturm. Het spel werd verlegd naar de linkerflank waar de bal terecht kwam bij Frans Rokven, die behendig doelman Dooge omspeelde en beheerst afrondde, 2-0. Even later werd een overtreding begaan op Wesley Dieleman, die weer op zijn schouder terecht kwam en zich moest laten vervangen door Wout Hamelink. De vrije trap leverde niets op. In de 45e minuut kreeg Zaamslag weer een vrije trap toegekend op bijna dezelfde plaats. Frans Rokven zette met een geplaatst schot door de muur in de korte hoek zijn ploeg op een riante 3-0 voorsprong.

Er leek geen vuiltje aan de lucht bij aanvang van de 2e helft, tot Roy van der Staal na vijf minuten te kort terug speelde op zijn doelman en Can Ozgan er als de kippen bij was om de 1-3 aan te tekenen. Hiermee werden de bezoekers in het zadel geholpen en moesten onze groen-witten attent blijven dat het niet nog meer schade op zou lopen. Na een moeilijke tien minuten werd de draad weer opgepakt en leek Zaamslag na een uur verder afstand te nemen. Wout Hamelink scoorde uit een voorzet van Wesley Mieras, maar de rechtsbuiten had de bal ontvangen in buitenspelpositie. De assistent-scheidsrechter van De Patrijzen vlagde wat aan de late kant, maar blijkbaar wel terecht, dus ging het feest niet door.

Na ruim een uur wedstrijd moest Maikel Krans zich geblesseerd laten vervangen. Na een afwezigheid van zes jaar maakte Pepijn Rademakers zijn rentree in een competitiewedstrijd van de groen-witten.

Twintig minuten voor tijd verruimde Wout Hamelink de marge nadat een verdediger gruwelijk in de fout ging en hem de bal op een presenteerblaadje aanreikte. Dankbaar maakte de Zaamslag spits gebruik van de geboden kans en tekende voor de 4-1. Amper een minuut later gaf de Zaamslag spits de bal breed op Arno Scheele, die de volgende treffer op zijn schoen had. Doelman Jordi Dooge kon echter met de nodige inspanning met de vingertoppen de bal naastwerken. Toch kwam er nog een vijfde doelpunt. Daarbij ging weer een grote verdedigingsfout aan vooraf en weer viel de bal voor de voeten van Wout Hamelink. Van een meter of twaalf schoot hij de bal heerlijk via de onderkant van de lat in het doel achter een kansloze Dooge. Deze 5-1 was de eindstand en daarmee kent Zaamslag een uitstekende start van deze competitie. Volgende week gaat het op bezoek bij Nieuwdorp, dat is teruggekeerd uit de 2e klasse E.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Maikel Krans (66. Pepijn Rademakers), Juriën Dam, Roy van der Staal, Ruben de Haas, Dion Schoonakker, Arno Scheele (72. Jelle Slabbekoorn), Koen Post, Frans Rokven, Wesley Dieleman (41. Wout Hamelink) en Wesley Mieras.

Het 2e elftal ging op bezoek bij FC Axel 2. Afgelopen seizoen was het elftal van Mathijs de Koeijer nog twee keer te sterk voor de Axelaars, maar nu werd de derby in het voordeel van Axel afgesloten. Na een 2-0 achterstand kwam Zaamslag nog terug tot 2-1 door een treffer van Justin Kolijn, maar daar bleef het bij.