Groen-witten slikken tegen GPC Vlissingen vierde opeenvolgende nederlaag

Op bezoek bij koploper GPC Vlissingen speelden onze groen-witten een zeer verdienstelijke wedstrijd. Voetballend moest de ploeg zeker niet onder doen voor de koploper en ze creëerden voldoende mogelijkheden, maar verzuimden zichzelf daarvoor te belonen. GPC Vlissingen was daarentegen bijzonder effectief en wist wel drie keer het net te vinden, waardoor onze groen-witten op een zure 3-0 nederlaag werden getrakteerd.

Onze groen-witten zitten in de hoek waar de klappen vallen, zoveel is wel duidelijk. Na drie opeenvolgende nederlagen ging de ploeg van trainer Ives Van Driessche op bezoek bij GPC Vlissingen, de ploeg die als enige alle voorgaande wedstrijden had gewonnen. Op voorhand leek dit dus een lastige opgave te gaan worden, echter het was in het veld niet of nauwelijks te zien dat het een wedstrijd was van de koploper tegen de nummer voorlaatst van de ranglijst. Uiteindelijk bleven onze groen-witten met lege handen achter en staan ze nog steeds puntloos onderaan. Het vertoonde spel was echter zeer bemoedigend te noemen voor het vervolg van de competitie. De ploeg bleef voetballen, ook toen ze op achterstand kwamen, ze creëerden zelfs meer mogelijkheden dan de gastheren, maar het ontbrak weer aan scorend vermogen. Bovendien hadden ze ook geen greintje geluk en daar mocht de thuisploeg juist weer niet over klagen.

Zeker in de openingsfase, waarin onze groen-witten opvallend sterk voor de dag kwamen, hadden ze zichzelf moeten belonen. De ploeg begon de wedstrijd, die onder leiding stond van scheidsrechter Carlo van Oijen uit Bergen op Zoom, zeer aanvallend en dat leverde in de eerste tien minuten mogelijkheden op voor Senna Bunt, Frans Rokven en Wout Hamelink. Senna Bunt opende het kansenfestival. Hij stuitte van dichtbij op de doelman, daar waar hij de bal ook breed had kunnen leggen op de meegelopen Arno Scheele. Even later werd een schot van Frans Rokven stijlvol gepakt door de doelman en in de 10e minuut tikte hij een schuiver van Wout Hamelink uit de uiterste hoek. Dreiging genoeg dus van onze groen-witten in de openingsfase van de wedstrijd. Tussendoor zag GPC Vlissingen een kopbal uit een hoekschop via de lat over het doel van Dominique Pijpelink verdwijnen. Zo golfde het spel op en neer en duurde het tot halverwege de 1e helft voordat de score werd geopend door Jay Cosijn. Hij rondde een snelle aanval door het midden af door de bal langs de uitkomende Dominique Pijpelink in het lege doel te tikken. Weer een achterstand, weer een te verwerken domper en dat werd er niet beter op, want op het half uur verdubbelde diezelfde Jay Cosijn de score op aangeven van aanvoerder Robin de Pagter. Na een afgeslagen vrije trap van Frans Rokven schakelde de thuisploeg razendsnel om, met de 2-0 tot gevolg.

Ondanks de 2-0 achterstand bleven onze groen-witten voetballend een oplossing zoeken en bood het zoals gezegd GPC Vlissingen goed partij. Kansen op de aansluitingstreffer kwamen er helaas niet meer waardoor beide ploegen gingen rusten met een 2-0 tussenstand.

Die aansluitingstreffer zou ook na rust niet vallen. Terwijl nog niet iedereen uit de kantine was, was het in de eerste minuut van de 2e helft al meteen raak. Een ingestudeerde vrije trap werd teruggelegd op Christian Latupasinalo die, nadat twee ploeggenoten de bal aan zich voorbij hadden laten gaan, snoeihard uithaalde en de bal in de hoek zag verdwijnen. Dominique Pijpelink ging gestrekt naar de hoek, maar bij aankomst hing de bal al tegen de touwen en was de 3-0 een feit. Daarmee was duidelijk dat deze wedstrijd weer geen resultaat op zou leveren voor onze groen-witten. Toch gingen de kopjes niet omlaag, ze bleven strijd leveren om voetballend een oplossing te zoeken. Ook na rust waren ze niet minder dan de thuisploeg, maar de beloning bleef uit. Dat wil niet zeggen dat er geen kansen werden gecreëerd, want dat was ook in het tweede bedrijf zeker wel het geval. Zo was Frans Rokven twintig minuten voor tijd dichtbij een treffer, maar de doelman pareerde zijn inzet met de voet.

Met nog een klein kwartier op de klok voerde trainer Ives Van Driessche een driedubbele wissel door. In het veld kamen Teun van Fraeijnhove, Douwe Scheele en Jordy Jansen voor respectievelijk Vinzenz Jansen, Arno Scheele en Senna Bunt. Brian van Hoorn, waarvan deze week de overschrijving van Hoek 2 rond kwam en hij dus zijn eerste minuten maakte sinds oktober 2020, mocht de 90 minuten vol maken. Hij zorgde voor meer aanvallende impulsen en meer dreiging vanaf de linkerflank. Zelf was hij in de laatste minuut van de officiële speeltijd nog heel dichtbij een doelpunt. Eerst mistte Wout Hamelink, na goed voorbereidend werk van Frans Rokven, een niet te missen kans, waarna Brian in de rebound in kansrijke positie ook het doel niet wist te vinden. Het was typerend voor de wedstrijd en de situatie waarin onze groen-witten zich momenteel bevinden.

De teller bleef uiteindelijk op 3-0 staan. Weer een nederlaag en weer het doel niet weten te vinden, het begint frustrerend te worden. Toch zal vroeg of laat de kentering komen, zeker als ze blijven voetballen en hard blijven werken zoals ze deze wedstrijd hebben laten zien. Mogelijk kan dat volgende week al gebeuren als ze gastheer zijn van Bevelanders, dat deze speelronde overigens knap met 1-0 won van VCK.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Vinzenz Jansen (78. Douwe Scheele), Roy van der Staal, Justin Kolijn, Lars de Jonge, Arno Scheele (78. Teun van Fraeijenhove), Koen Post, Senna Bunt (78. Jordy Jansen), Frans Rokven, Brian van Hoorn en Wout Hamelink.

Overige uitslagen : Zaamslag 2 verloor op eigen veld met 1-3 van VCK 2, dat een tijd met tien man speelde. Zaamslag 3 speelt a.s. donderdag de wedstrijd thuis tegen Zeelandia Middelburg 2 en Zaamslag VR1 haalde uit tegen Kapelle VR2, de ploeg won met maar liefst 6-1.