Groen-witten redden het net niet en zijn veroordeeld tot het spelen van nacompetitie

Zo dichtbij en toch met lege handen staan. Dat is de trieste conclusie na afloop van de wedstrijd tegen RCS. Na de gelijkmaker van Koen Post halverwege de 2e helft leken onze groen-witten het benodigde punt over de streep te trekken, totdat Marlo Janisse Zaamslag in rouw dompelde door in de 93e minuut de 1-2 binnen te schieten.

Door deze late tegentreffer en doordat Dauwendaele in de slotminuten tegen De Noormannen open huis hield waardoor de winst naar De Noormannen ging, krijgt de competitie nog een vervelend staartje voor onze groen-witten. Door op de 12e plaats te zijn geëindigd moet het dinsdag over een week (14 juni) thuis aantreden tegen MZVC, dat een periode pakte in de 4e klasse A. Wanneer onze groen-witten er in slagen af te rekenen met de ploeg uit Middelburg wacht een finale op neutraal terrein tegen de winnaar van Duiveland (nr.12 in 3B) tegen SPS (nr.3 en periodewinnaar in 4B). Alleen bij winst spelen onze groen-witten volgend seizoen weer in de 3e klasse.

De laatste speeldag zorgde voor een bizarre ontknoping in de 3e klasse A. Uiteindelijk was Goes het kind van de rekening. De ploeg verloor zelf kansloos van Luctor Heinkenszand, maar doordat Nieuwdorp en De Noormannen hun wedstrijd wonnen van respectievelijk GPC Vlissingen en Dauwendaele, nam Goes de laatste plaats over van Nieuwdorp en degradeert dus naar de 4e klasse. Nieuwdorp heeft dus nog een kans en mag in de nacompetitie aantreden tegen Krabbendijke (nr.13 in 3B).

De wedstrijd begon met één minuut stilte naar aanleiding van het veel te vroege overlijden van Thea de Blaay, de vrouw van onze voormalige speler en trainer Bart Corstanje. Lange tijd leek het er dus op dat onze groen-witten het zouden gaan redden. De ploeg speelde niet onverdienstelijk tegen RCS, dat beschikt over veel behendige spelers en veel meer voetballend vermogen in de ploeg heeft. Onze groen-witten compenseerden dat met de nodige strijdlust en inzet. Het technische trio van Zaamslag had bedacht om in een 5-4-1 formatie van start te gaan en dat leek goed uit te pakken. RCS werd voldoende van het doel afgehouden waardoor de ploeg uit Oost-Souburg het van afstand moest proberen. Slechts één keer moest “good old” Guido Vinke, die deze keer het doel van Zaamslag verdedigde, in actie komen en dat deed hij met verve. Met name de “ballenjongens” hadden het er maar druk mee, want het merendeel van de afstandschoten verdwenen hoog over het doel. In de 32e minuut kwamen de bezoekers dan toch op een 0-1 voorsprong door een doelpunt van Walid Bobouh, die zijn tegenstander uitkapte en de bal door de benen van de uitkomende Guido Vinke in het doel schoof. Een tegenvaller, maar nog geen man over boord.

Kort voor rust kregen beide ploegen nog een scoringskans. Nadat Guido Vinke eerst handelend had opgetreden was het in de extra tijd de beurt aan Frans Rokven, die zijn inzet rakelings voorlangs het doel zag verdwijnen. Met deze 0-1 ruststand en de tussenstanden op de andere velden leek er nog geen vuiltje aan de lucht voor onze groen-witten, al hing het allemaal aan een heel dun draadje.

In de 2e helft voorkwam Guido Vinke op het uur met een prima redding de 0-2, waardoor hij zijn ploeg nog volop in de wedstrijd hield. Dat was helemaal het geval toen Koen Post een vrije trap mocht nemen van scheidsrechter Bosselaar. Tot verrassing van iedereen inclusief RCS doelman Raeven Buckley verdween de scherp aangesneden voorzet in één keer in het doel. Met deze 1-1 tussenstand zag het er plotseling een heel stuk rooskleuriger uit en leek behoud heel dichtbij, totdat tien minuten voor het verstrijken van de officiële speeltijd de Zaamslag aanhang de schrik om het hart sloeg. Doelman Guido Vinke haalde een doorgebroken speler onderuit in het strafschopgebied en scheidsrechter Bosselaar wees resoluut naar de stip. Echter zijn assistent, Leunis van de Velde, stond met de vlag in de lucht. Na kort overleg tussen beide heren besloot Bosselaar terug te komen op zijn beslissing, omdat er buitenspel aan de situatie was voorafgegaan.

Het eindsignaal naderde en de 1-1 leek vastgehouden te kunnen worden, zeker toen een kleine tien minuten voor tijd Guido Vinke met een stijlvolle zweefduik weer maar eens een schot uit zijn doel ranselde. RCS, dat moest winnen om de periode van kampioen VCK over te nemen, zette in de slotminuten aan voor een slotoffensief. Daarbij was het een paar keer dichtbij een doelpunt, maar onze groen-witten bleven overeind, tot die beroerde 93e minuut.

Onze groen-witten hebben gestreden voor wat ze waard waren, maar het bleek net niet genoeg. Ze hebben nu ruim een week de tijd om te herstellen en zich op te laden voor het duel tegen MZVC. Die wedstrijd moet sowieso worden gewonnen, anders is het meteen over en uit.

Opstelling : Guido Vinke, Marc de Haas (46. Robbie Meeusen), Cees van Tiel, Michiel Leijte, Lars de Jonge, Yannick van der Hooft, Frans Rokven (82. Nick Hoogstraate), Koen Post, Senna Bunt, Sam Cornelissen (75. Brian van Hoorn), en Joost Simons.