Groen-witten onderuit op bezoek bij Zeelandia Middelburg

Onze groen-witten zijn er niet in geslaagd voor een verrassing te zorgen in het openingsduel van deze competitie. Op het kunstgrasveld van Sportpark Veerse Poort in Middelburg werd met 4-1 verloren van Zeelandia Middelburg.

Vorige edities van deze wedstrijd, of het nu in Middelburg was of in Zaamslag, eindigden altijd met kleine uitslagen. In 2020-2021, het door Covid-19 afgebroken seizoen, werd het 1-0 in Zaamslag en afgelopen seizoen werd het 2-1 in Middelburg en 1-1 in Zaamslag. Allerminst een slechte score voor onze groen-witten, al moet daarbij wel worden vermeld dat afgelopen seizoen, gedwongen door de omstandigheden, in beide wedstrijden “de bus werd geparkeerd voor het eigen doel”.

De selectie die zich afgelopen seizoen in de finale van de nacompetitie alsnog veilig speelde is, op enkele wijzigingen na, grotendeels in tact gebleven. Het voetbal dat ze onder de nieuwe trainer André Siereveld spelen ziet er stukken beter uit dan aan het begin van vorig seizoen. Dat geeft hoop voor dit seizoen, alhoewel het een hele uitdaging zal worden om te overleven in de 3e klasse gezien de versterkte promotie/degradatie regeling.

Deze editie van Zeelandia Middelburg – Zaamslag kende een grotere uitslag. Nu was er geen sprake van een geparkeerde bus. Onze groen-witten probeerden te voetballen, maar als gevolg van persoonlijke fouten kreeg de thuisploeg voor rust drie doelpunten in de schoot geworpen. Bovendien kregen onze groen-witten zelf een aantal grote mogelijkheden die niet werden verzilverd. Na een rustige openingsfase met een licht overwicht voor de thuisploeg ging het al snel fout. In de 12e minuut zorgde een misverstand tussen Roy van der Staal en de uit zijn doel komende doelman Bryan Buren ervoor dat Dennis Kovacevic de score kon openen. Onze groen-witten konden de thuisploeg, die voetballend meer in hun mars hadden, in het eerste bedrijf toch redelijk bijbenen. Na ruim twintig minuten was Koen Post dichtbij de gelijkmaker. Zijn schot verdween rakelings naast het doel van Kariem Amer.

Op het half uur ging het centraal achterin weer fout. Door verkeerd instappen kwam de bal terecht bij de mee opgekomen verdediger Stijn But. Zijn inzet was doelman Bryan Buren te machtig, waardoor onze groen-witten na een half uur al tegen een 2-0 achterstand aan keken. Niet veel later maakte diezelfde Stijn But er 3-0 van. Ook bij dit doelpunt zag de verdediging er niet jofel uit. Overigens was kort daarvoor Marvin van der Staal dichtbij de aansluitingstreffer. Hij zag doelman Amer een stukje voor zijn doel staan en probeerde hem te verschalken met een geplaatst schot. De Zeelandia Middelburg doelman wist nog net met de vingertoppen de bal onder de lat vandaan te tikken. Ondanks de ruime achterstand probeerden onze groen-witten te voetballen en daarvoor werden ze kort voor het rustsignaal van scheidsrechter Marin de Zwarte beloond. Een hoge bal werd door doelman Kariem Amer weggestompt en kwam daarbij in botsing met de gebroeders van der Staal, waardoor hij niet tijdig terug in zijn doel was. Joost Simons stond op de goede plaats en kopte in de rebound de bal in het lege doel. Protesten van de thuisploeg liepen op niets uit aangezien de doelman zich buiten zijn vijf meter gebied bevond en bovendien zelf tegen de gebroeders van der Staal sprong. De doelpuntenmaker namens Zaamslag had in de toegevoegde tijd van de 1e helft ook de aansluitingstreffer moeten maken, maar hij kopte op aangeven van Koen Post, die een vrije trap op maat afleverde, in het zijnet. Zo gingen beide ploegen met een 3-1 tussenstand de rust in, maar met een beetje meer geluk had er ook een andere tussenstand op het scorebord kunnen staan.

Alle snode plannen die in de rust gesmeed werden konden al na drie minuten in de prullenbak. Milan Jansen van Galen pikte de bal op na onnodig balverlies van onze groen-witten en soleerde door de defensie om vervolgens af te drukken. Ook op deze inzet moest doelman Bryan Buren het antwoord schuldig blijven. Deze 4-1 bleek de nekslag, want gedurende de hele 2e helft kwamen onze groen-witten er niet meer aan te pas. Het was veelal één richting verkeer richting doel van Bryan Buren. Toch kwam Zeelandia Middelburg niet meer tot scoren al kregen ze daar toch de gelegenheid toe. Een aantal keer kon vrijuit gekopt worden, maar steeds stond het vizier niet op scherp. In de slotfase was aanvoerder Koen Post nog dichtbij een treffer voor Zaamslag. Een kort genomen vrije trap door Cees van Tiel werd door Koen Post rakelings naast geschoten.

Zo eindigde dit duel in een 4-1 overwinning voor Zeelandia Middelburg, dat weer mee lijkt te gaan doen om het kampioenschap in de 3e klasse A. Onze groen-witten kunnen toe gaan werken naar het thuisduel tegen Bevelanders, die hun eerste duel ook verloren hebben (0-3 tegen Serooskerke).

Opstelling Zaamslag : Bryan Buren, Marvin van der Staal, Roy van der Staal, Cees van Tiel, Lars de Jonge, Nick Hoogstraate, Koen Post, Arno Scheele (64. Yannick van der Hooft), Sam Cornelissen (30. Teun van Fraeijenhove), Senna Bunt en Joost Simons (64. Jeffrey van de Velde).