Groen-witten ondanks zeer matige wedstrijd naar knock-out fase bekertoernooi

Ondanks een zeer matige prestatie zijn onze groen-witten er in geslaagd zich te plaatsen voor de knock-out fase van het bekertoernooi. In het thuisduel tegen het in de 4e klasse uitkomend Cadzand bleef de ploeg steken op een 1-1 gelijkspel.

Het gelijke spel tegen Cadzand bleek uiteindelijk broodnodig om een ronde verder te bekeren, want na afloop van de wedstrijd bleek dat Spui in Westkapelle in de absolute slotfase afstand had genomen van De Noormannen (2-5). Bij verlies van onze groen-witten tegen Cadzand zou Spui dus op doelsaldo een ronde verder zijn gegaan, maar dat is “als” en dat telt niet.

Nadat Wout Hamelink had afgetrapt was al snel duidelijk dat onze groen-witten hun stempel niet op de wedstrijd konden drukken, niet in de openingsfase, maar ook niet gedurende het vervolg van de 1e helft. Het veldspel van beide ploegen was nagenoeg gelijkwaardig aan elkaar. Ondanks dat waren de betere kansen toch voor onze groen-witten. Al na tien minuten kreeg spits Wout Hamelink een opgelegde kans om zijn ploeg aan een voorsprong te helpen, maar zijn inzet op aangeven van Frans Rokven verdween naast het doel van Cadzand. Na een kwartier wedstrijd kreeg de Zaamslag spits een tweede mogelijkheid. Hij gaf een bekeken lobje over de uit zijn doel komende goalie, maar had geen rekening gehouden met de verdediger die attent reageerde en de bal net voor de doellijn wegwerkte.

Halverwege het eerste bedrijf kregen onze groen-witten het deksel op de neus. Een lage vrije trap vanaf links weg onderweg licht getoucheerd waardoor ineens drie man volledig vrij stonden voor de neus van doelman Dominique Pijpelink. De eer was aan Lando George, die nog niet eens had meegetraind en pas zijn eerste wedstrijd speelde voor Cadzand. Hij schoof de bal langs de Zaamslag goalie en bracht zijn ploeg op een verrassende 0-1 voorsprong. Het was overigens de eerste keer dat de bezoekers in de buurt van het Zaamslag doel kwamen.

In de extra tijd van de 1e helft leken onze groen-witten op gelijke hoogte te komen, maar een van richting veranderd schot van Lionel Paez werd door de Cadzand doelman knap uit de bovenhoek geranseld. Uit de daaropvolgende hoekschop had de gelijkmaker alsnog op het scorebord kunnen komen, maar Wout Hamelink schoot wild over. Het was duidelijk dat de Zaamslag spits zijn vizier niet op scherp had staan vanmiddag. Met de 0-1 voorsprong voor de bezoekers gingen beide ploegen rusten.

In de 2e helft zagen we aanvankelijk hetzelfde spelbeeld als voor rust, maar naarmate de 2e helft vorderde nam de druk op het Cadzand doel toe. Het begon met een schietkans voor Senna Bunt net over de kruising na goed storend werk van aanvoerder Koen Post, maar verder dan afstandsschoten kwam de ploeg van Yves Van Driessche niet. Het wist geen bres te slaan in de hechte Cadzand verdediging, wat normaal gesproken toch geen probleem zou moeten zijn. Voor de technische staf het sein om good-old Peter Dieleman binnen de lijnen te brengen en dat zou uiteindelijk lonen.

Nadat halverwege de 2e helft Wout Hamelink weer dichtbij een doelpunt was, zijn kopbal uit een hoekschop van Frans Rokven ging naast, werd de druk op het doel van Cadzand verder opgevoerd en dat resulteerde in nog meer kansen. Eerst kwam Frans Rokven oog in oog met de doelman en na diens interventie kreeg Peter Dieleman de kans om de gelijkmaker aan te tekenen, maar weer bleek de doelman een sta-in-de-weg.

Uiteindelijk viel de verdiende gelijkmaker toch. In de 79e minuut stuurde Frans Rokven met een listig steekballetje Peter Dieleman diep. De ingevallen spits, die er al 70 minuten met het 3e elftal op had zitten, faalde niet. Hij passeerde de Cadzand doelman met een bekeken schuiver. In de slotfase probeerden onze groen-witten de wedstrijd nog in hun voordeel te beslissen, maar dat had teveel van het goede geweest. De 1-1 was voldoende om de volgende ronde te bereiken. De dag werd afgesloten met een Argentijnse BBQ voor de 1e selectie, georganiseerd door Lionel Paez, onze nieuwe Argentijnse linksback.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Yannick van der Hooft (46. Byron Bregonje), Roy van der Staal, Cees van Tiel, Lionel Paez (46. Teun van Fraijenhove), Lars de Jonge, Arno Scheele, Koen Post, Frans Rokven, Senna Bunt (63. Peter Dieleman) en Wout Hamelink (82. Jordy Jansen).