Groen-witten niet verder dan gelijkspel tegen Kruiningen

Onze groen-witten zijn er niet in geslaagd om het thuisduel tegen het laag geklasseerde Kruiningen in winst om te zetten. Na een 0-0 ruststand vocht Kruiningen zich naar een 1-1 gelijkspel.

Het werd een wedstrijd waarin het verschil op de ranglijst tussen Zaamslag (3e) en Kruiningen (12e) lang niet altijd zichtbaar was. Onze groen-witten hadden de nodige moeite met de fysieke kracht van de tegenstander, maar kregen desondanks toch de betere mogelijkheden. Een viertal kansen voor rust werden niet verzilverd. En omdat de bezoekers niet één mogelijkheid wisten te creëren, werd het eerste bedrijf doelpuntloos afgesloten.

Nadat Kruiningen had mogen aftrapen van scheidsrechter van Heiningen uit Hendrik-Ido-Ambacht voltrok zich een strijd die zich voornamelijk op het middenveld afspeelde. Er viel in het eerste kwartier dan ook nauwelijks iets te beleven. Alleen een schot van spits Niek Luime, na een onderschepping door Dennis van Passel, werd met de voeten gepareerd door doelman Mark Koster. Diezelfde Niek Luime moest zich halverwege de 1e helft laten vervangen door Jordy Marevoet. In een ogenschijnlijk onschuldig duel werd het kuitbeen van de spits dusdanig geraakt dat hij niet verder kon. De scheidsrechter zag de ernst van de zaak in en onderbrak direct het spel. Hoe zouden onze groen-witten deze tegenslag verwerken. Met het wegvallen van de eerste spits was ook het aanspeelpunt voorin verdwenen en dat maakte het een stuk lastiger. Toch waren onze groen-witten in de 25e minuut dichtbij de openingstreffer. In scoringspositie kreeg Hylke Stroo een licht duwtje in de rug, waarna ploeggenoot Koen Post de bal oppikte en van dichtbij op de voeten van doelman Koster schoot.

Het fysiek sterke Kruiningen vocht voor iedere meter, maar moest zich beperken tot tegenhouden. De ploeg kan de punten nog zeer goed gebruiken in een poging alsnog de nacompetitie te ontlopen, al zal dat heel lastig worden. Door het leveren van de nodige strijd door de ploeg van trainer Thomas de Ridder en het niet weten te verzilveren van een aantal kansen door onze groen-witten, bleef het 0-0 tot aan de rust. Zo was de grootste kans op slag van rust voor invaller Jordy Marevoet, na voorbereidend werk van Koen Post. Zijn inzet werd op fraaie wijze gekeerd door doelman Mark Koster. Kort daarvoor had de sterk spelende Hylke Stroo een schot hoog over het doel zien verdwijnen.

Het eerste deel van de 2e helft was behoorlijk saai. Noch Zaamslag, noch Kruiningen bleek in staat ook maar in de buurt van het vijandige doel op te duiken. De eerste opwinding na rust viel pas na 20 minuten te noteren, toen de Kruiningen doelman handelend moest optreden op een venijnig schot van Hylke Stroo. Hij tikte de bal uit zijn doel ten koste van een hoekschop.

De wetten in het voetbal zijn nog altijd hetzelfde, als je zelf niet scoort doet de tegenstander dat wel. Halverwege de 2e helft werd de bal blind (hoog en ver) naar voren geschoten door de Kruiningen defensie. Het was de aanleiding tot de openingstreffer, want de bal werd op rechts opgepikt waarna een prima voorzet volgde. Spits Steffan van Houte kon vrij voor het doel inkoppen, 0-1. De eerste de beste kans van de bezoekers was meteen raak.

Onze groen-witten konden dus in de achtervolging, want verliezen van Kruiningen kon de ploeg zich gezien de stand op de ranglijst en de strijd om een periodetitel niet permitteren. Direct nadat was afgetrapt kwam de bal op links bij Koen Post. Diens afgemeten voorzet werd bij de tweede paal door Maikel Krans fraai binnen gekopt, waardoor het alweer gelijk stond. De rechtsback was na de opgelopen achterstand naar de voorste linie gedirigeerd door trainer Dominique D’Hooge en met succes, zo bleek.

Onze groen-witten hadden het blijkbaar nodig om op achterstand te komen, want vanaf dat moment ging de ploeg voetballen en werden de bezoekers teruggedrongen op eigen helft. Kruiningen kon niet anders dan de bal keer op keer weg rossen. Van alles werd geprobeerd, maar het slotoffensief leverde geen doelpunt meer op. Al hoewel gelegenheidsspits Maikel Krans een paar minuten voor tijd nog heel dichtbij zijn tweede doelpunt was. Zijn kopbal uit een voorzet van Ruben de Haas miste de juiste richting, waardoor Kruiningen ontsnapte aan een nederlaag.

Na vorig seizoen met 2-5 en 4-1 te hebben gewonnen van Kruiningen en na de 0-3 eerder dit seizoen, bleven onze groen-witten ditmaal steken op een 1-1 gelijkspel. Daarmee voelde Kruiningen zich de morele winnaar en nog niet eens onterecht. Bij onze groen-witten ontbrak de scherpte in het spel en met name in de afronding. Door er veel strijd tegenover te stellen hielden de bezoekers stand. Ondanks het gelijke spel zijn onze groen-witten toch weer een stapje dichterbij een periodetitel. Het gat met naaste belager VCK is, met nog drie wedstrijden te gaan, zeven punten. Bovendien lijkt de 3e periode een prooi te worden voor ’s Heer Arendskerke. In de strijd om de koppositie werd Luctor Heinkenszand met 3-0 verslagen. Als onze groen-witten in de resterende drie wedstrijden VCK onder zich weet te houden, kan de periode van de kampioen worden overgenomen. Het beloofd dus een spannend slot van de competitie te worden, die op 11 mei vervolgd wordt met een uitwedstrijd tegen Bevelanders.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Ruben de Haas, Juriën Dam, Roy van der Staal, Maikel Krans, Koen Post, Dennis van Passel (80. Joost Simons), Hylke Stroo, Michiel Leijte, Arno Scheele (64. Justin Kolijn) en Niek Luime (23. Jordy Marevoet).