Groen-witten minder effectief dan opponent Nieuwdorp

In een niet al te hoogstand duel hebben onze groen-witten op bezoek bij Nieuwdorp een lesje in effectiviteit gekregen. Bovendien was de thuisploeg feller in de duels, waardoor het uiteindelijk de terechte winnaar genoemd mag worden, al werd het in de slotfase nog spannend toen onze groen-witten terug in de wedstrijd kwamen. Verder dan de aansluitingstreffer kwamen ze niet, waardoor Nieuwdorp met een 3-2 overwinning aan het langste eind trok.

Beide teams kenden in aanloop naar de wedstrijd de nodige personele problemen. Zo ontbraken bij Nieuwdorp een aantal basisspelers wegens blessures en onze groen-witten moesten het doen zonder Juriën Dam (andere verplichtingen) en Maikel Krans die in de warming up geblesseerd afhaakte. Bovendien begon Wesley Dieleman op de bank na zijn schouderblessure van vorige week.

In het eerste half uur ging de wedstrijd, die onder leiding stond van de jonge scheidsrechter Kristijan Wagenaar uit Goes, vrijwel gelijk op zonder noemenswaardige doelkansen. De eerste echt gevaarlijke aanval van Nieuwdorp, na slordig balverlies van Zaamslag, leverde meteen een doelpunt op. Het was Nino de Jonge die vallend de 1-0 langs doelman Dominique Pijpelink schoof. Vanaf dat moment was Nieuwdorp de betere ploeg tot aan de rust. Zo kreeg het in de 40e minuut een behoorlijke mogelijkheid na een vlot lopende aanval. De Zaamslag defensie werd uit elkaar gespeeld, maar ontsnapte aan een grotere achterstand.

Voor het enige echte wapenfeit van onze groen-witten moesten we wachten tot kort voor rust toen Wout Hamelink uit een hoekschop net naast kopte. Met een minimale 1-0 voorsprong voor Nieuwdorp zochten beide elftallen de kleedkamers op.

Onze groen-witten konden het zichzelf aanrekenen dat de 1-0 op het scorebord bleef staan. Zo kreeg Arno Scheele vijf minuten na rust een reuze kans na een vlot lopende aanval en schoot Wout Hamelink een paar minuten later snoeihard op de onderkant van de lat. Nieuwdorp ontsnapte dus aan de gelijkmaker en misschien wel een achterstand als Zaamslag echt effectief was geweest.

Effectief was Nieuwdorp in ieder geval wel, want de 2e helft was nog geen tien minuten oud toen het de marge verdubbelde. Na een fout op het middenveld schakelde Nieuwdorp razend snel om en werd de Zaamslag defensie uit elkaar gespeeld. Het schot van Janick van As was doelman Dominique Pijpelink te machtig. Zo scoorde de thuisploeg uit twee mogelijkheden twee doelpunten.

Een paar minuten later had het ook 3-0 kunnen staan, maar de inzet van Ruud La Grand ging via Dominique Pijpelink en de paal over de achterlijn. Het bleek uitstel van executie, want twintig minuten voor tijd viel de 3-0 alsnog. Een hoekschop van Nieuwdorp werd in eerste instantie afgeslagen, maar de voorzet die daarna volgde werd door Kevin van Iersel fraai ingekopt langs de uit zijn doel komende Dominique Pijpelink. Met deze riante voorsprong leek Nieuwdorp de punten op zak te hebben.

Voor het laatste kwartier haalde trainer Dominique D’Hooge verdediger Noah de Vries naar dekant en bracht spits Wesley Dieleman die de ondankbare taak had om in de resterende tijd te proberen de achterstand iets dragelijker te maken. Uiteindelijk bleek de spits nog geen kwartier nodig te hebben om twee keer te scoren. Zo schoot hij tien minuten voor tijd van dichtbij een voorzet van Wout Hamelink tegen de touwen en kopte hij zes minuten later de aansluitingstreffer achter doelman Jurian Winterswijk. Zo werd het nog even billenknijpen voor de thuisploeg, maar de tijd bleek te kort om nog een punt uit het vuur te slepen. De eindstand bleef steken op 3-2, waardoor Nieuwdorp met zes op zes de volle buit heeft heeft en onze groen-witten naar de zesde plaats zakken. Volgende week kan de ploeg trachten zich te herstellen door het thuis op te nemen tegen De Noormannen, die net als GPC Vlissingen, Goes en Dauwendaele nog puntloos zijn.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Noah de Vries (73. Wesley Dieleman), Pepijn Rademakers, Roy van der Staal, Ruben de Haas, Dion Schoonakker, Arno Scheele (60. Jelle Slabbekoorn), Koen Post, Frans Rokven, Wout Hamelink en Wesley Mieras.

Het 2e elftal nam het op eigen terrein op tegen RCS 2, dat vorige week met maar liefst 7-2 van SSV’65 2 had gewonnen. Op voorhand dus een zware opgave voor het team van Mathijs de Koeijer. In de praktijk pakte het net iets anders uit, want Zaamslag ging met een 2-0 voorsprong de rust in door doelpunten van Bram Dees en Kevin Wissel, die niet alleen goed kan keepen, maar zeker ook goed kan voetballen. Dat bewees hij andermaal in de 2e helft toen hij met een magistrale lob de RCS doelman verschalkte en zijn ploeg op een riante 3-0 voorsprong zette. In de slotfase moest Zaamslag doelman Bryan Buren nog een keer capituleren, waarmee een eindstand van 3-1 op het scorebord stond.