Groen-witten komen tekort tegen De Patrijzen en verliezen met 3-0

In ’s-Heerenhoek waren onze groen-witten, zoals vooraf verwacht, niet opgewassen tegen de plaatselijke trots. Met name voor rust was het verschil groot en drukte spits Can Ozgan zijn stempel op de wedstrijd met twee prachtige doelpunten. Na een 2-0 ruststand ging het in de 2e helft een stuk beter dankzij een aantal aanpassingen aan Zaamslag zijde. Ondanks dat kwam de thuisploeg toch nog één keer tot scoren, waardoor na 90 minuten een 3-0 eindstand op het scorebord stond.

Nog altijd ontbreken de nodige spelers in de selectie van Zaamslag, waardoor weer een beroep gedaan moest worden op 3e elftal spelers Stijn Dekker en Michiel Leijte. Daar staat tegenover dat voor deze wedstrijd weer wel een beroep kon worden gedaan op Frans Rokven, Teun van Fraeijenhove en Yannick van der Hooft, allen helstelt van hun blessure. Met het belangrijke slot van de competitie voor de boeg volgen hopelijk nog een aantal spelers hun voorbeeld.

Onder leiding van scheidsrechter W. Nijsse uit Vlissingen trapte De Patrijzen even na half drie af. De thuisploeg bleek te beschikken over een jeugdig elftal dat goed voetbal speelde, ondanks de slechte grasmat. Met de zeer doelgerichte Can Ozgan als aanspeelpunt en afmaker was de ploeg met name in de 1e helft bij momenten zeer gevaarlijk en doeltreffend. Al in de 3e minuut was er een eerste waarschuwing voor onze groen-witten. Een kopbal uit een hoekschop verdween rakelings voorlangs het doel van Dominique Pijpelink. Een kleine tien minuten later kon de Zaamslag goalie wel vissen toen de bal panklaar werd gelegd voor de voeten van Can Ozgan. Onhoudbaar schoot hij de bal tegen de touwen en zette zijn ploeg op een 1-0 voorsprong. Gesteund door deze vroege voorsprong speelde de ploeg uit ’s-Heerenhoek de bal geduldig rond op zoek naar een opening in de vijf mans defensie van Zaamslag. Het tempo was misschien wat aan de lage kant, maar het voetbal zag er zeer verzorgd uit. Hiervoor beloonde de ploeg zich halverwege de 1e helft met een doelpunt van clubtopscoorder Can Ozgan, die een voorzet op maat van Niels van Prooyen fraai met het hoofd afrondde en daarmee zijn tweede treffer van de wedstrijd liet noteren.

Onze groen-witten kwamen er eigenlijk niet aan te pas, ze hadden de handen meer dan vol aan het verdedigen en kwamen nauwelijks aan aanvallen toe. In de eerste half uur kwam de ploeg van interim-trainer Mario de Fouw welgeteld tot één afstandschot van Joost Simons dat ook nog eens geen gevaar opleverde voor de doelman van De Patrijzen. De eerste aanval die er echt toe deed was op slag van rust toen Cees van Tiel een vrije trap mocht nemen op het middenveld. Joost Simons kwam een teenlengte tekort om de prima aangesneden vrije trap achter doelman Dylan de Kam te werken, waardoor beide ploegen met een 2-0 tussenstand de kleedkamers opzochten.

In de rust werden een aantal aanpassingen doorgevoerd waardoor onze groen-witten beter voor de dag kwamen in de 2e helft. De nadruk werd iets minder op het verdedigen gelegd door over te schakelen van een 5-4-1 naar een 4-4-2 systeem, waarbij verdedigende middenvelder Cees van Tiel werd vervangen door de van een blessure terugkerende aanvallende middenvelder Frans Rokven. Door deze omzetting kon meer druk naar voren worden gegeven, zodat de opbouw van de thuisploeg eerder verstoord. Deze omzetting leek haar vruchten af te werpen, want onze groen-witten waren veel vaker dan voor rust op de helft van de tegenstander te vinden. Al direct na rust kreeg Joost Simons de gelegenheid om doelman Dylan de Kam op de proef te stellen. De hoek bleek echter te lastig waardoor zijn inzet een eenvoudige prooi was voor de goalie van De Patrijzen.

Ongeschonden kwamen onze groen-witten het eerste kwartier van de 2e helft door, maar na een uur wedstrijd leek Giel Traas op weg de marge te gaan vergroten. Traas stevende alleen op doelman Dominique Pijpelink af, maar wist niet af te rekenen met de Zaamslag doelman. Op fraaie wijze plukte de goalie de bal voor de voeten van Traas weg. Helaas bleek het uitstel van executie, want amper twee minuten later stond de 3-0 wel op het bord. Onnodig balverlies op het middenveld van aanvoerder Koen Post was de aanleiding tot de 3-0. In eerste instantie werd de doelpoging nog geblokt, maar invaller Kevin Dooge reageerde in de rebound attent en wist Dominique Pijpelink alsnog te verschalken. Het was de definitieve nekslag voor onze groen-witten.

In de laatste 25 minuten probeerden onze groen-witten de eer te redden, maar een aantal goede pogingen van met name Senna Bunt en Joost Simons waren uiteindelijk een eenvoudige prooi voor doelman Dylan de Kam. Na iets meer dan 90 minuten maakte de prima fluitende scheidsrechter Nijsse een eind aan deze zeer sportief verlopen wedstrijd.

Ondanks de 3-0 nederlaag was het optreden van onze groen-witten in de 2e helft bemoedigend te noemen, mede ook door goede invalbeurten van Frans Rokven, Teun van Fraeijenhove en Yannick van der Hooft. Met het oog op de komende cruciale thuiswedstrijden tegen Goes en De Noormannen op respectievelijk zaterdag 7 mei en dinsdag 10 mei niet onbelangrijk. Als het onze groen-witten lukt om beide wedstrijden in winst om te zetten, wordt de kans op handhaving ineens een stuk groter. Onderin veranderde er namelijk niets, doordat ook Nieuwdorp, De Noormannen en Goes hun wedstrijd verloren.

Opstelling : Dominique Pijpelink, Justin Kolijn, Michiel Leijte, Lars de Jonge, Cees van Tiel (46. Frans Rokven), Jari Brevet (74. Yannick van der Hooft), Stijn Dekker, Koen Post, Arno Scheele (55. Teun van Fraeijenhove), Senna Bunt en Joost Simons.