Groen-witten houden punt over aan thuisduel tegen GPC Vlissingen

Onze groen-witten en GPC Vlissingen hebben de punten gedeeld. Na een niet al te beste 1e helft, die doelpuntloos werd afgesloten, was de 2e helft een stuk aantrekkelijker. Nadat onze groen-witten kort na rust de leiding hadden genomen en verzuimden die voorsprong verder uit te bouwen, zagen ze de bezoekers een kwartier voor tijd alsnog langszij komen, waardoor na 90 minuten een 1-1eindstand op het bord stond.

Er had meer in gezeten vandaag, daarom overheerste na afloop van de wedstrijd teleurstelling bij de spelers van Zaamslag. Zo dichtbij de eerste thuisoverwinning van dit seizoen en die dan in de slotfase alsnog door de vingers zien glippen, dat moest even verwerkt worden. Jari Brevet had één minuut nadat Senna Bunt de score had geopend de voorsprong kunnen verdubbelen en dan was de eerste thuiszege waarschijnlijk een feit geweest. Toch mogen onze groen-witten niet ontevreden zijn met een gelijkspel tegen de nummer zes van de ranglijst.

Nog voor de wedstrijd begon kreeg de technische staf een tegenslag te verwerken, bepaald niet de eerste dit seizoen. In de warming-up haakte Wesley Dieleman namelijk geblesseerd af, waardoor 3e elftal speler Stijn Dekker voor de tweede keer dit seizoen zijn opwachting mocht maken in de hoofdmacht en dat zeker niet onverdienstelijk deed. Direct na het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Houdé uit Putte namen de bezoekers het initiatief en hadden een veldoverwicht. Het vele balbezit leverde echter nagenoeg geen kansen op, omdat onze groen-witten compact verdedigden. Verder dan twee afstandschoten in de eerste vijf minuten, waar doelman Dominique Pijpelink overigens goed het oog in had, kwam GPC niet.

Na een kleine tien minuten en een noodgedwongen wissel (Cees van Tiel voor linksback Lionel Paez, die zich verstapte en de wedstrijd niet kon voortzetten) leken onze groen-witten de schroom van zich af te gooien. Er ontstond een meer evenwichtige strijd en onze groen-witten kregen controle over de wedstrijd. GPC Vlissingen was veel aan de bal en liet deze geduldig rond gaan, maar kon geen opening vinden in de hechte Zaamslag defensie. Aanvallend waren onze groen-witten niet in staat er iets tegenover te stellen. In tegenstelling tot het midweekse duel tegen Luctor Heinkenszand, waar vaak voetballend een oplossing werd gezocht, werd nu veelvuldig de lange bal gehanteerd. Als gevolg van de harde wind schuin in de rug waren deze vaak onnauwkeurig waardoor snel balverlies werd geleden. Het gebrek aan kansen aan beide kanten leverde een 0-0 ruststand op.

Het tweede bedrijf was een stuk aantrekkelijker. Met Jari Brevet aan de aftrap ten koste van Sam Cornelissen, bood Zaamslag de bezoekers goed partij en opende al vroeg de score. Brian van Hoorn stuurde Senna Bunt diep, die zijn opponent te snel af was en alleen op de doelman afstevende. Op het juiste moment drukte de middenvelder af en verschalkte de GPC sluitpost. Deze 1-0 voorsprong leek Zaamslag vleugels te geven, want amper een minuut later kreeg Jari Brevet de kans om de score te verdubbelen. Helaas lukte het Jari niet om het net te doen trillen. Net als een week eerder tegen Goes was ook nu de doelman hem de baas. Zaamslag liet zich echter niet uit het veld slaan door de gemiste kans. Gesterkt door de voorsprong bleven ze op zoek gaan naar een tweede en waarschijnlijk beslissend doelpunt. In tegenstelling tot de 1e helft werd nu wel voetballend een oplossing gezocht en vaak ook gevonden. Bovendien was er veel strijdlust, waar de bezoekers even geen antwoord op hadden. Op het uur leverde het goede spel van onze groen-witten een volgende mogelijkheid op. Brian van Hoorn gaf vanaf links een voorzet op de mee opgekomen Stijn Dekker, die net buiten het strafschopgebied onreglementair werd tegengehouden. De daaropvolgende vrije trap van Senna Bunt smoorde in de muur.

Ondanks dat het maar 1-0 stond leek er geen vuiltje aan de lucht voor onze groen-witten. De eerste thuisoverwinning leek binnen handbereik. De bezoekers weigerden zich echter neer te leggen bij een nederlaag en gingen in het laatste kwart van de wedstrijd vol over op de aanval, maar leken niet bij machte de hechte Zaamslag defensie te doorbreken. Totdat een kwartier voor tijd Lars de Jonge een lichte overtreding beging op de rand van het strafschopgebied. Het vergrijp was te licht voor een gele kaart, maar na enige aarzeling besloot scheidsrechter Houdé toch de bal op de stip te leggen. Doelman Dominique Pijpelink koos de goede hoek, maar was kansloos op de inzet van Robin de Pagter. In de slotfase was het nog even billenknijpen voor onze groen-witten en hun aanhang. Het zou toch niet zo zijn dat GPC Vlissingen alsnog met de volle buit aan de haal zou gaan. Dat gebeurde gelukkig niet, waardoor de wedstrijd in 1-1 eindigde en een zeer verdiend punt opleverde voor onze groen-witten.

Door dit gelijke spel en de nederlagen van Goes en Nieuwdorp blijft het onverminderd spannend onderin de 3e klasse A. De Noormannen en Goes staan nog steeds binnen handbereik, terwijl Nieuwdorp met twee punten minder dan onze groen-witten nog steeds de laatste plaats inneemt. Het wachten is nog steeds op een broodnodige overwinning. Of die er volgende week al gaat komen is maar zeer de vraag, want dan spelen onze groen-witten in Koudekerke het altijd lastige duel tegen VCK.

Opstelling : Dominique Pijpelink, Lionel Paez (9. Cees van Tiel), Roy van der Staal, Lars de Jonge, Justin Kolijn, Sam Cornelissen (46. Jari Brevet), Koen Post, Arno Scheele, Senna Bunt, Brian van Hoorn en Stijn Dekker (87. Joost Simons).