Groen-witten geven punten cadeau aan Kapelle

In een boeiend duel tussen de nummers twee en vier van de ranglijst speelden onze groen-witten voor sinterklaas. Kapelle strafte een aantal grote persoonlijke fouten genadeloos af en won uiteindelijk verdiend met 2-4.

Zonder trainer Dominique D’Hooge, die afgelopen donderdagavond opstapte, maar met Henk Michels die nu de eindverantwoording had en geassisteerd werd door oud 1e elftal speler Jordy Bakker, traden onze groen-witten aan in de topper tegen Kapelle, dat samen met Luctor Heinkenszand aan kop gaat in 3A.

Beide ploegen hadden iets recht te zetten na hun verliespartij van vorige week. Kapelle, dat de wedstrijd op aangeven van scheidsrechter Jos Simonse op gang had gebracht, had in de openingsfase iets meer balbezit. Gevaarlijk werd het echter niet voor het doel van Dominique Pijpelink. Het eerste gevaar van de wedstrijd was voor het andere doel toen Maikel Krans uit een hoekschop van Juriën Dam maar net over kopte. Het openingsdoelpunt in deze doelpuntrijke wedstrijd kwam op naam van Cas de Waard, die uit een hoekschop van een meter of drie raak kopte. Doelman Dominique Pijpelink was te laat en ook Wout Hamelink en Roy van der Staal die bij de Waard stonden konden een doelpunt niet voorkomen.

Na dit min of meer weggeven doelpunt waren onze groen-witten even volledig de weg kwijt en stond het drie minuten later al 0-2. Maikel Krans speelde terug op zijn doelman, die de bal door verkeerd wegtrappen bezorgde aan een speler van Kapelle. Op diens voorzet tastte doelman Dominique Pijpelink weer mis waardoor Robin Boogaard voor de 0-2 zorgde. Zo leek het na een half uur wedstrijd een gelopen race.

Eén minuut later stond echter de aansluitingstreffer alweer op het scorebord. Doelman Justin Meulpolder bokste een hoekschop voor de voeten van Arno Scheele, die de bal weer in de doelmond bracht. Kapelle verdedigde slecht uit waarbij de bal voor de voeten van Wout Hamelink viel. Zijn uithaal verdween in de bovenhoek, 1-2. Zaamslag leefde weer, zeker toen Koen Post op aangeven van Frans Rokven de 2-2 maakte. Het was een prima aanval die begon bij rechtsback Maikel Krans en terecht kwam bij linkshalf Frans Rokven, die zijn tegenstander uitspeelde en een strakke voorzet afleverde die van dichtbij door Koen Post werd binnengewerkt.

Ineens zag de wereld er weer heel anders uit. De wedstrijd lag weer volledig open en was er alle kans voor onze groen-witten om na rust de wedstrijd naar zich toe te trekken. Het ging echter al vroeg in de 2e helft fout. Rechtsback Maikel Krans leverde in de 51e minuut de bal zomaar in bij Reinier Goedemondt, die uit een haast onmogelijke hoek de 2-3 achter doelman Dominique Pijpelink schoot.

Weer konden onze groen-witten in de achtervolging en net als in de 1e helft leek een doelpunt niet lang op zich te laten wachten. Vier minuten nadat ze weer op achterstand waren gekomen ontsnapte Wout Hamelink aan de aandacht van de Kapelle defensie. Hij gaf de bal breed op Koen Post, die in kansrijke positie over schoot. De volgende mogelijkheid was na een uur spelen voor Wout Hamelink zelf. Hij zag zijn schot nog net getoucheerd worden door doelman Meulpolder. De kansen stapelden zich op voor Zaamslag, maar het net werd niet gevonden. Kapelle bleef, soms met kunst en vliegwerk, overeind en werd vervolgens tien minuten voor het einde ook nog eens een handje geholpen door de Zaamslag verdediging. Weer was het Maikel Krans die de bal verspeelde, deze keer op de middellijn. De bal werd meegegeven met de rappe linksbuiten die niet kon worden gestuit door Roy van der Staal, die al geel op zak had en zich dus niets meer kon permitteren. De linksbuiten was niet zelfzuchtig, maar gunde de meegelopen Robin Boogaard zijn tweede doelpunt van de middag. Doelman Dominique Pijpelink kwam nog uit zijn doel, maar kon zijn ploeg niet behoeden voor een nog grotere achterstand. Voor de rechtsback, die een zeer ongelukkige middag kende, was het meteen einde wedstrijd. Hij werd gewisseld voor Joost Simons, die na een aantal weken afwezigheid weer volledig hersteld is.

In de slotfase probeerden onze groen-witten nog terug in de wedstrijd te komen, maar alle pogingen daartoe liepen op niets uit en daarmee was de eerste thuisnederlaag van dit seizoen een feit. Volgende week wacht het lastige uitduel tegen RCS, dat door de winst op De Noormannen over Zaamslag heen is gewipt en nu op de derde plaats is terug te vinden.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Maikel Krans (80. Joost Simons), Roy van der Staal, Juriën Dam, Ruben de Haas, Wesley Mieras (77. Jelle Slabbekoorn), Dion Schoonakker (68. Pepijn Rademakers), Koen Post, Frans Rokven, Arno Scheele en Wout Hamelink.

Voor het 2e elftal stond de uitwedstrijd tegen Nieuwdorp 2 op het programma. Een belangrijk duel gezien de stand op de ranglijst. Nieuwdorp bivakkeert op de laatste plaats en onze groen-witten staan daar maar twee plaatsen boven met slechts één punt meer. Een zege op Nieuwdorp 2 was dus zeer gewenst voor de ploeg van trainer Mathijs de Koeijer. Die overwinning kwam er, al zag het daar in de eerste 25 minuten niet naar uit. Het stond slechts 1-0 voor Nieuwdorp, maar het had net zo goed 3-0 kunnen zijn. Nog voor rust trok Patrick Vercouteren de stand in evenwicht. Als gevolg van twee afgekeurde doelpunten van Zaamslag gingen de ploegen rusten met een 1-1 stand. De 2e helft was duidelijk in het voordeel van Zaamslag, dat uiteindelijk door doelpunten van Marvin van der Staal en Dennis Hamelink afstand nam van Nieuwdorp en uiteindelijk een verdiende overwinning boekte. Door deze 1-3 overwinning heeft de ploeg weer wat lucht gekregen en zijn ze gestegen naar de zevende plaats op de ranglijst.