Groen-witten gelukkigste ploeg in treffen met Kapelle

Het eerste duel tussen beide ploegen was begin november in een 2-2 gelijkspel geëindigd. Dat werd een gedenkwaardige wedstrijd vanwege het feit dat scheidsrechter Spaeter maar liefst twintig minuten toevoegde aan de reguliere speeltijd. Ook vandaag leek de wedstrijd weer in een remise te gaan eindigen, waar uiteindelijk iedereen vrede mee zou hebben gehad. Het was Maikel Krans die de wedstrijd in het voordeel van onze groen-witten besliste. Op aangeven van Hylke Stroo, die een hoekschop van Dennis van Passel terug voor het doel kopte, schoot Maikel Krans met een halve omhaal in de korte hoek achter de verbouwereerd toekijkende Justin Meulpolder.

Het bleek de beslissing in de wedstrijd, maar daar zag het lange tijd niet naar uit. De strijd onder leiding van scheidsrechter M. de Zwarte uit Vlissingen ging lange tijd gelijk op. Het ene moment een licht overwicht voor de thuisploeg, gevolgd door een periode waarin onze groen-witten weer het initiatief namen. De 1e helft was licht in het voordeel van de thuisploeg, dat voor rust een aantal kleine mogelijkheden wist te creëren. Met name Martijn van der Ploeg en handenbinder Jordi Matondo zorgden voor het gevaar aan de zijde van Kapelle. Het eerste schot van de wedstrijd van de voet van Martijn van der Ploeg na een kleine tien minuten was een prooi voor Dominique Pijpelink, die na twee weken afwezigheid weer het doel verdedigde bij Zaamslag. Vervolgens was het Niek Luime die na tien minuten zijn poging over het Kapelle doel zag verdwijnen. Het spel golfde op en neer. De volgende mogelijkheid was dan ook weer voor de gastheren. Na een kwartier was Jordi Matondo het eindstation van een goedlopende aanval van de thuisploeg. Zijn kopbal kon vrij simpel worden gepakt door doelman Dominique Pijpelink. Heel Kapelle appelleerde en schreeuwde om een strafschop, want er zou hands gemaakt zijn bij die aanval. In de ogen van scheidsrechter de Zwarte kreeg een Zaamslag verdediger de bal van dichtbij tegen de arm, terwijl die arm zich naast het lichaam bevond. Geen strafschop dus, zo gaf de leidsman aan in de rust.

Kapelle, dat de laatste maanden in de hoek zit waar de klappen vallen, had dringend behoefte aan een overwinning. Het bleef op zoek gaan naar een doelpunt. Door het ontbreken van hun vaste spits, die vanwege familieomstandigheden naar het buitenland was, had de technische staf gekozen voor twee beweeglijke spitsen in de hoop dat zij de Zaamslag defensie te slim af konden zijn. Eén van hen, de nummer 22 (Jordi Matondo) ontsnapte in de 22e minuut aan de aandacht van de Zaamslag defensie, maar zijn vizier stond niet op scherp en dus zag hij zijn uithaal ruim over het Zaamslag doel verdwijnen.

Onze groen-witten, die zich probeerden te herstellen van de flinke zeperd van vorige week bij GPC Vlissingen, hadden de nodige moeite om een fatsoenlijke aanval op te bouwen. Dat viel ook niet mee, want net als vorige week in Vlissingen, lag ook het veld in Kapelle is beroerd bij. De bal hobbelde meer dan dat hij rolde. Goed voetbal was dus niet of nauwelijks mogelijk, maar dat werd gecompenseerd met hard werken. Even na de gemiste kans van Jordi Matondo kregen onze groen-witten een vrije trap toegekend op een aantrekkelijke plaats. Dennis van Passel krulde de bal langs de muur richting de bovenhoek. Doelman Meulpolder anticipeerde goed op de vrije trap en bokste de bal uit de bovenhoek.

Het laatste wapenfeit voor rust in dit open duel kwam van onze groen-witten. Aanvoerder Michiel Leijte kopte in kansrijke positie uit een vrije trap van Koen Post naast.

Na rust werd het spel er niet beter op. Beide ploegen hadden moeite om het spel te maken en kansen creëren bleek een hele opgave in de 2e helft. Vaak werd met lange ballen naar voren geprobeerd de spitsen in stelling te brengen, maar even zo vaak bleken het trappen in het wilde weg te zijn. De thuisploeg kreeg welgeteld één mogelijkheid (een schuiver die na een klein uur spelen naast het doel verdween) en ook onze groen-witten konden niets creëren.

Ondertussen brak het laatste kwartier aan, de periode waarin het voor Kapelle naar eigen zeggen vaak mis is gegaan de afgelopen wedstrijden. Of onze groen-witten daarvan op de hoogte waren is niet bekend, maar ze zorgden er in de 83e minuut met het doelpunt wel voor dat die “traditie” wordt voortgezet. Bij Kapelle zag men de bui alweer hangen. De spreekwoordelijke donkere wolken pakten zich samen boven sportcomplex “Groene Woud”, want de resterende tijd bleek te kort om nog iets te forceren. Toch blijft de ploeg op de 9e plaats staan. Het zag alleen Veere dichterbij komen, want de overige concurrenten verloren ook allemaal.

Onze groen-witten blijven door de overwinning op de 4e plaats staan en blijven mee doen voor een plek in de top drie. De strijd om de 2e periode is inmiddels beslist. Doordat onze groen-witten vorige week verloren, was Luctor Heinkenszand bij een overwinning zeker van die 2e periode. Ze lieten deze keer geen steken vallen en wonnen hun wedstrijd bij Kruiningen waardoor ze niet meer te achterhalen zijn. Gefeliciteerd Luctor Heinkenszand !

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Ruben de Haas, Juriën Dam, Roy van der Staal, Maikel Krans, Dennis van Passel, Koen Post (80. Arno Scheele), Hylke Stroo, Michiel Leijte, Justin Kolijn (61. Jordy Marevoet) en Niek Luime (90. Wout Hamelink).