Groen-witten doen wat ze moeten doen, winnen van Kruiningen

De voorlaatste wedstrijd in de strijd om de 2e periode tegen Kruiningen is na een stroeve start overtuigend met 4-1 gewonnen. Halverwege de 1e helft werd de vroeg in de wedstrijd opgelopen achterstand weggewerkt, om vervolgens nog voor rust de stand om te buigen in een voorsprong. Na rust werd orde op zaken gesteld en werd met nog twee treffers ruim afstand genomen.

Er kon onze groen-witten maar één ding worden verweten vanmiddag en dat was dat er veel te weinig werd gescoord. Legio kansen werden gecreëerd, maar als het erop aankwam ontbrak de scherpte in de afronding. Ondanks dat waren ze heer en meester en werd met ruime cijfers afstand genomen van Kruiningen.

Na het gelijke spel van vorige week tegen de concurrent voor de 2e periode, Walcheren, en de doordeweekse winst van datzelfde Walcheren tegen FC Dauwendaele, moest er vandaag gewonnen worden van Kruiningen. Alleen dan zou het winnen van de periodetitel in eigen hand worden gehouden. Ruim na half drie gaf scheidsrechter Jos Simonse het startsein voor deze belangrijke ontmoeting. Ondanks de belangen die op het spel stonden begonnen onze groen-witten slap aan de wedstrijd. Zoals vaker dit seizoen was men niet bij de les in de openingsfase van de wedstrijd. Kruiningen aanvoerder Thomas Paauwe kon na vier minuten profiteren van een flinke verdedigingsfout. Van dichtbij zette hij zijn ploeg op een verrassende 0-1 voorsprong. Onze groen-witten, die op zoek gingen naar de gelijkmaker, speelden vaak slordig met veelvuldig balverlies tot gevolg. Bovendien was het middenveld niet in haar allerbeste doen waardoor het ontbak aan creativiteit. De bezoekers probeerden daarvan te profiteren, maar konden zelden gevaarlijk worden en als de ploeg gevaarlijk werd was daar altijd nog centrale verdediger Roy van der Staal, die samen met Yannick van der Hooft en Ruben de Haas als slot op de deur fungeerden.

Uiteindelijk duurde het tot de 27e minuut voordat de stand gelijk werd getrokken. Jorin Missu, voor even  verhuisd van de rechter naar de linkerflank, dribbelde het strafschopgebied in en passeerde  Jimmy Fens. Dat was de eer te na van de verdediger, die zich vergreep aan Missu. Gedecideerd wees scheidsrechter Simonse naar de stip. Voor Niek Luime, een zekerheid dit seizoen vanaf 11 meter, een uitgelezen kans om zijn doelsaldo op te vijzelen. Ook deze keer beschaamde hij het in hem gestelde vertrouwen niet en bracht de stand in evenwicht.

Een paar minuten later bood de spits de kans aan ploeggenoot Dennis van Passel om zijn ploeg op voorsprong te schieten, maar hij schoof de bal net naast het doel van Johnny Eggebeen. Toch gingen onze groen-witten met een voorsprong de rust in, want tien minuten voordat het rustsignaal klonk stuurde Jorin Missu, inmiddels weer terug aan de rechterkant, Wesley Dieleman diep. Zijn voorzet bereikte Niek Luime, die daar wel raad mee wist. Uit de draai schoot hij diagonaal de 2-1 langs een kansloze doelman Eggebeen.

Na rust werd het een waar kansenfestival, waaruit pas laat in de 2e helft slechts twee keer werd gescoord. Daardoor bleef het lange tijd spannend, want met een marge van slechts één doelpunt was er volop kans voor de bezoekers om de score gelijk te trekken in de hoop stiekem met een gelijkspel ’t Durp te verlaten. Aan die hoop maakte Wesley Dieleman een kwartier voor tijd een einde. Nadat invaller Joost Simons zijn inzet op de paal zag belanden, zag hij vervolgens de bal bij Wesley Dieleman terecht komen. Die bewaarde de rust, controleerde het speeltuig om vervolgens hard en zuiver de 3-1 binnen te schieten. Uiteindelijk werd het nog 4-1 door Jorin Missu, die met een schitterend afstandschot doelman Eggebeen het nakijken gaf.

Door deze overwinning en het verlies van Kapelle tegen RCS wippen onze groen-witten over Kapelle naar de 3e plaats op de ranglijst en beschikken ze over de beste papieren om de 2e periode op hun naam te schrijven. Bij winst op Lewedorpse Boys a.s. donderdag is die titel een feit voor de formatie van Dominique D’Hooge en zijn assistent Henk Michels.

Programma a.s. donderdag 10 mei (Hemelvaartdag) :
Donderdag 10 mei : Lewedorpse Boys – Zaamslag en Walcheren - Yerseke

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Ruben de Haas, Roy van der Staal, Yannick van der Hooft, Justin Kolijn (67. Joost Simons), Koen Post, Michiel Leijte, Dennis van Passel (82. Sebastian Dees), Jorin Missu, Wesley Dieleman en Niek Luime.