Groen-witten doen goede zaken na winst op FC Dauwendaele

In het eerste competitieduel van deze jaargang waren onze groen-witten nog verrassend met 4-2 onderuit gegaan tegen FC Dauwendaele, dus had de ploeg vandaag iets recht te zetten. Met de harde wind vol tegen mochten onze groen-witten aftrappen van scheidsrechter R.J. (Ron) Huser uit Middelburg. Even was het zoeken om op de juiste manier om te gaan met de harde wind, maar eenmaal daaraan gewend trokken onze groen-witten het initiatief naar zich toe en gaven dat in het verloop van de partij niet meer uit handen. Met Bryan Buren op doel (Dominique Pijpelink was geblesseerd geraakt op de training) kwamen onze groen-witten zelden of nooit in de problemen. Na een kleine tien minuten ontstond het eerste gevaar voor het doel van Dauwendaele doelman Arash Emamjomeh. De kopbal van Maikel Krans uit een hoekschop van Dennis van Passel was een prooi voor de doelman. Vanaf dat moment regende het kansen voor onze groen-witten. Zo schoot Niek Luime in kansrijke positie voorlangs en leek diezelfde Niek Luime na een kwartier de score te openen met een fraaie kopbal, maar de kleine doelman van Dauwendaele redde stijlvol ten koste van een hoekschop. Uit die hoekschop schoot Koen Post op doel en leek de bal naast te gaan, maar al duikend wist Dennis van Passel het speeltuig met het hoofd van richting te veranderen waardoor het alsnog gevaarlijk werd. Hij zag zijn poging in het zijnet belanden.

De druk werd opgevoerd door een hard werkend Zaamslag en ondanks dat de bezoekers de wind in de rug hadden wist de ploeg er nauwelijks uit te komen, laat staan dat het gevaarlijk werd. Nog niet eens halverwege de 1e helft diende de volgende kans zich alweer aan. Deze keer was het Juriën Dam die voorlangs schoot. Even later was het bijna een mirakel dat de bal niet in het doel verdween. Drie kansen op rij uit een vrije trap van Juriën Dam werden in de 22e minuut niet verzilverd door een over ijverig Zaamslag.

Pas in de 24e minuut werd doelman Bryan Buren aan het werk gezet en deed dat met succes. Hij reageerde attent op een vrije trap van Dauwendaele spits Jan Willen van Vooren die er, in tegenstelling tot de heenwedstrijd, nu niet aan te pas kwam.

In het resterende deel van het eerste bedrijf viel niets noemenswaardigs te noteren, behalve dan dat Zaamslag de wedstrijd bleef controleren en dicteren. Enige smetje van de 1e helft was dat het niet tot scoren wist te komen.

Dat veranderde heel snel na rust. Nog niet iedereen had zijn plaats op de tribune weer ingenomen of het stond al 1-0. Dennis van Passel rondde tussen twee spelers en de doelman van Dauwendaele een voorzet van Niek Luime bekwaam af. Vijf minuten later werd de score verdubbeld door Koen Post, nadat de doelman een schot van Niek Luime niet onder controle kreeg. Koen Post pikte de bal op en tikte van dichtbij de 2-0 binnen.

Met de wind in de rug werden de bezoekers ver op eigen helft terug gedrongen en hadden de nodige moeite met het wegwerken van de bal. Daardoor werd het regelmatig gevaarlijk voor het doel. Na ruim een uur spelen mocht Dennis van Passel, vanwege een overtreding op Niek Luime, aanleggen voor een vrije trap even buiten het zestien meter gebied. Met een fraaie curve plaatste hij de bal over de muur in de korte hoek, 3-0. Daarmee was het pleit in het voordeel van Zaamslag beslecht, maar was de koek nog niet op. Nadat de technische staf drie wissels had toegepast, mochten twee van de drie wissels ook nog een duit in het zakje doen. Eerst was het Peter Dieleman, opgeroepen vanwege ziekte van spits Wout Hamelink, die het eindstation was van een voorzet van Niek Luime. Overigens kwam deze 4-0 tot stand na een hachelijk moment voor een Dauwendaele speler, die een hard schot van Maikel Krans van dichtbij in zijn onderbuik kreeg. Niek Luime kende geen medelijden met de onfortuinlijke speler, pikte de bal op en liet Peter Dieleman scoren. De speler in kwestie was van mening dat scheidsrechter Huser af had moeten fluiten bij een dergelijke situatie. “Is dat een nieuwe spelregel misschien” was de enige en juiste reactie van de leidsman.

Het vijfde en laatste doelpunt van de middag kwam op naam van invaller Joost Simons, die op de linkerflank de bal kreeg aangespeeld en het maar eens van afstand probeerde. De bal verdween fraai over doelman Emamjomeh in de verre hoek.

Daarmee boekten onze groen-witten een uitstekende zege en revancheerden zich voor de nederlaag in Middelburg eerder dit seizoen. Een hard werkend Zaamslag, met Maikel Krans en Dennis van Passel als uitblinkers, deed uitstekende zaken in het klassement, zowel in de periodestand als in de totaal stand. Een klassering in de top drie en winst in de 2e periode behoren tot de mogelijkheden. Dat komt mede doordat zowel Luctor Heinkenszand als ’s Heer Arendskerke en RCS vandaag niet tot winst kwamen tegen respectievelijk Kapelle, Veere en VCK.

Volgende week wacht voor onze groen-witten de uitwedstrijd bij GPC Vlissingen, dat vandaag niet in actie kwam tegen Kruiningen vanwege het 75 jarig bestaan van die vereniging, die wij middels deze weg feliciteren met dit jubileum.

Opstelling Zaamslag : Bryan Buren, Ruben de Haas, Juriën Dam, Roy van der Staal, Maikel Krans, Dennis van Passel (77. Peter Dieleman), Koen Post, Hylke Stroo (74. Joost Simons), Michiel Leijte, Justin Kolijn (67. Arno Scheele) en Niek Luime.

Voor het 2e elftal begon de competitie ook weer na een lange winterstop. De ploeg van Mathijs de Koeijer was gastheer van ’s Heer Arendskerke 2, dat aanmerkelijk hoger staat op de ranglijst. Toch was dat niet direct te zien tijdens de wedstrijd. Beide ploegen hielden elkaar lang in evenwicht, zonder dat er gescoord werd. Uiteindelijk moest Zaamslag zwichten voor de bezoekers die één keer het net wisten te vinden, waarbij de harde wind duidelijk een rol speelde.