Groen-witten boeken zege op RCS dankzij vroeg doelpunt

Onze groen-witten zijn goed uit de winterstop gekomen. In de het lastige thuisduel tegen RCS bleek het doelpunt van Koen Post in de 7e minuut doorslaggevend, want in de resterende 83 minuten wist niemand het net meer te vinden.

Verrassend genoeg kon de wedstrijd na het winterweer van de afgelopen weken gewoon gespeeld worden, omdat het veld aan de Sportlaan er uitzonderlijk goed onder de sneeuw vandaan was gekomen en uitstekend bespeelbaar was. Met name spelers en technische staf waren blij dat er eindelijk weer om het “echie” gevoetbald kon worden. Het is altijd de vraag hoe een team uit de winterslaap komt en dat gold zeker voor onze groen-witten, omdat voor hen de winterstop twee weken langer heeft geduurd dan voor de meeste andere teams in de 3e klasse, zoals RCS. Wel had de ploeg van trainer Dominique D’Hooge, die afgelopen week net als zijn assistent Henk Michels zijn contract met één jaar verlengde, een paar nuttige oefenwedstrijden in de benen.

Onze groen-witten mochten aftrappen van de pas 20 jarige scheidsrechter Mike Klaare uit Tiel. Dat hij kwam was een verrassing, want de oorspronkelijk aangestelde scheidsrechter (Bruggeman uit Heinkenszand) was vrijdagavond vervangen door scheidsrechter Lopes uit Tilburg. Echter ruim drie uur voor aanvang van de wedstrijd had de Tilburgse leidsman bij de KNVB aangegeven dat hij toch niet kon afreizen naar Zaamslag. Gelukkig was scheidsrechter Klaare bereid om vanuit Dordrecht, waar hij werkzaam is, naar Zaamslag te komen om een wedstrijdje te fluiten, omdat zijn oorspronkelijke wedstrijd was afgelast. In de openingsfase lieten onze groen-witten het initiatief duidelijk aan de bezoekers door terug te zakken op eigen helft. RCS had daar zichtbaar moeite mee, mede ook door het compacte verdedigen van Zaamslag. Daar waar mogelijk kwam de ploeg eruit en dat lukte in de 7e minuut voortreffelijk. Ruben de Haas stuurde de naar links uitgeweken Niek Luime diep waarna een voorzet volgde die terecht kwam bij Justin Kolijn. De rechtshalf legde de bal terug op Koen Post die vervolgens doelman Tim Blind het nakijken gaf en de 1-0 aantekende.

Zes minuten later kwamen onze groen-witten met de schrik vrij toen Juriën Dam, die centraal achterin een puike wedstrijd speelde, een vrije trap van RCS onbedoeld doorkopte en daarna Morad Bobouh de paal zag raken. Uiteindelijk kon doelman Dominique Pijpelink ingrijpen en was het gevaar geweken. In het vervolg van de 1e helft werden de bezoekers niet gevaarlijk meer, mede door het goede verdedigende werk van onze groen-witten. Soms ging het er behoorlijk fel aan toe, wat de nodige gele kaarten opleverde. De overtreding van middenvelder Hylke Stroo, die volgens de scheidsrechter doorgleed op het natte veld en zijn tegenstander ongelukkig raakte, liep slecht af voor RCS speler Stefan van Neutigem. Hij moest voor onderzoek naar de huisartsenpost. Hylke kreeg een gele kaart, daar waar de RCS aanhang liever een andere kleur had gezien.

In de 2e helft speelden onze groen-witten verder vooruit en kwamen meer aan aanvallen toe. Wel moest de ploeg op zijn hoede zijn voor RCS dat op zoek ging naar de gelijkmaker. Na ruim een uur wedstrijd kwam RCS er razend snel uit met een prima aanval. Juriën Dam zorgde echter voor het slot op de deur. Met een uitstekende sliding gleed hij de bal over de achterlijn. Het was het eerste gevaarlijke moment voor het doel van Dominique Pijpelink in de 2e helft. RCS kwam niet door de stugge Zaamslag verdediging en ging in de laatste twintig minuten veelal de lange bal hanteren, die meestal een prooi was voor de Zaamslag defensie. Twee gevaarlijke aanvallen wisten de bezoekers nog te produceren in het laatste kwartier. De eerste werd in de 77e minuut naast geschoten en hoefde Dominique Pijpelink niet eens in actie te komen. Dat was anders in de extra tijd, toen hij met een fraaie redding de gelijkmaker voorkwam.

De 1-0 bleef zodoende op het scorebord staan tot aan het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Klaare en dat betekende de tweede overwinning op RCS dit seizoen. Zo kennen onze groen-witten een goede start van de tweede seizoenshelft en doen ze bovendien goede zaken in de 2e periode.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Ruben de Haas, Juriën Dam, Roy van der Staal, Maikel Krans, Dennis van Passel, Koen Post (86. Joost Simons), Hylke Stroo, Michiel Leijte, Justin Kolijn (79. Arno Scheele) en Niek Luime (90. Wout Hamelink).