Groen-witten boeken moeizame overwinning op Waarde in tweede bekerduel

Waarde werd met 2-1 geklopt, maar onze groen-witten hadden daarbij over het nodige geluk niet te klagen. Bij een 2-0 tussenstand vroeg in de 2e helft verkregen, raakte Waarde in het verloop van die 2e helft maar liefst drie keer het houtwerk. Uiteindelijk was het Koen Post die met een eigen doelpunt de eindstand bepaalde op 2-1.

In het eerste half uur van de wedstrijd kwamen onze groen-witten goed voor de dag. Met vlagen werd er goed gevoetbald en een aantal snelle aanvallen, met name over de rechterflank via de opkomende Lars de Jonge, zorgden voor het nodige gevaar. Al na negen minuten leverde de aanvallende intenties de openingstreffer op. Een hoekschop van Koen Post werd, na een slim overstapje van Brian van Hoorn, afgerond door Nick Hoogstraate. Met deze vroege 1-0 leek de ploeg op schema te zitten om de dubbele cijfers te halen, want die waren nodig om a.s. zaterdag tegen ’s Heer Arendskerke genoeg te hebben aan een gelijkspel. Al snel werd duidelijk dat dubbele cijfers er niet in zaten, sterker nog de productie stokte volledig en na een half uur sloop slordig spel in de ploeg waardoor de bezoekers ook aan aanvallen konden gaan denken. Dat leverde in de 36e minuut een dot van een kans op na mistasten van Cees van Tiel. De bal viel voor de voeten van een Waarde aanvaller, die blijkbaar zo verrast was dat hij de bal van dichtbij simpel in de handen van Bryan Buren schoof.

Nadat de geblesseerde Wesley Dieleman zich had moeten laten vervangen door Ruben Dieleman, ontstond kort voor rust een scrimmage voor het doel van Bryan Buren. Geklungel alom in de Zaamslag defensie, maar Waarde wist er niet van te profiteren. Als gevolg daarvan gingen beide ploegen met een magere 1-0 stand de rust in.

In het openingsfase van de 2e helft was Kevin Dieleman, ingevallen voor de geblesseerd uitgevallen Brian van Hoorn, dichtbij de 2-0, maar zijn inzet ketste via de paal terug het veld in. Een minuut later leek Nick Hoogstraate op weg naar zijn tweede treffer toen hij onreglementair naar de grond werd gewerkt binnen het zestienmetergebied. Scheidsrechter Patrick de Meijer liep heel kort op de situatie en aarzelde dan ook geen moment om de bal op de stip te leggen. Cees van Tiel haalde de trekker over en schoot hard de 2-0 binnen.

Dit was zowat het laatste wapenfeit van Zaamslag kant. Het spel werd slordiger waardoor geen fatsoenlijke aanval meer opgezet kon worden. Waarde daarentegen rechtte de rug en rook haar kans. Dat leverde na een uur spelen een grote kopkans op, maar tot hun eigen verbijstering zagen ze de bal via de lat over het doel verdwijnen.

Met nog ruim twintig minuten op de klok werden nog twee wissels doorgevoerd, Yannick van der Hooft en Teun van Fraeijenhove kwamen binnen de lijnen voor respectievelijk Cees van Tiel en Sam Cornelissen. Het spelbeeld veranderde er niet of nauwelijks door en dus kon Waarde naar hartenlust aanvallen. Nadat het een kwartier voor tijd de onderkant van de lat had geteisterd middels een snoeihard afstandschot, werd het een paar minuten later geholpen door Zaamslag aanvoerder Koen Post die de bal met het hoofd in eigen doel werkte.

Met deze 2-1 tussenstand en nog een dikke tien minuten te gaan geloofde Waarde er eens te meer in. Twee minuten voor het verstrijken van de officiële speeltijd was het heel dichtbij de gelijkmaker. Bij een snelle counter over de rechterflank, waarbij de gebroeders van der Staal gezien waren, werd een prima voorzet afgeleverd. Het schot dat daaruit volgde ketste maar weer eens via de onderkant van de lat terug het veld in. Het was Waarde blijkbaar niet gegund, ondanks dat ze een punt zeker verdiend hadden. Na een kleine drie minuten extra tijd floot scheidsrechter Patrick de Meijer voor het einde van de wedstrijd. Een benauwde zege dus, waardoor het op gelijke hoogte komt met ’s Heer Arendskerke voor wat betreft wedstrijdpunten.

Aanstaande zaterdag mogen onze groen-witten in het uitduel met ’s Heer Arendskerke gaan uitmaken wie zich tot poulewinnaar mag kronen. Beiden hebben zes punten uit de twee gespeelde duels, maar daarbij heeft ’s Heer Arendskerke een veel beter doelsaldo. Onze groen-witten zullen dus moeten winnen om verder te gaan in het bekertoernooi.

Opstelling Zaamslag : Bryan Buren, Marvin van der Staal, Roy van der Staal, Cees van Tiel (67. Yannick van der Hooft), Lars de Jonge, Nick Hoogstraate, Koen Post, Arno Scheele, Sam Cornelissen (67. Teun van Frayenhove), Brian van Hoorn (46. Kevin Dieleman) en Wesley Dieleman (37. Ruben Dieleman).