Groen-witten beginnen hervatting competitie met doelpuntloos gelijkspel tegen Nieuwdorp

Het inhaalduel in- en tegen Nieuwdorp heeft slechts één punt opgeleverd. Uiteindelijk mag Zaamslag daar niet ongelukkig mee zijn, omdat het ruim vijftig minuten met een man minder op het veld stond na twee maal geel voor rechtsback Roy van der Staal.

Na ruim twee maanden is de competitie eindelijk weer van start gegaan en hopelijk kunnen dit seizoen wel alle wedstrijden tot een goed einde worden gebracht. Voor onze groen-witten was de laatste wedstrijd op zaterdag 27 november 2021 en daar zal met een goed gevoel aan teruggedacht worden. In Westkapelle werd tegen De Noormannen namelijk de eerste overwinning van dit seizoen geboekt waardoor die hatelijke nul eindelijk weggepoetst werd. Vandaag, zaterdag 5 februari 2022, is Sportcomplex SV Nieuwdorp aan de Prinses Margrietstraat het decor in de strijd om de rode lantaarn. Beide ploegen hebben tot nu toe een schamele drie punten bij elkaar gesprokkeld, waarvoor onze groen-witten zelfs nog een wedstrijd meer nodig hadden. Een overwinning betekent dus afstand doen van de laatste plaats, maar tegelijkertijd aansluiting met de nummers 9 t/m 12 van de ranglijst.

Onder leiding van J. Ngoumout uit ’s-Gravenpolder werd om 14.30 uur afgetrapt door de thuisploeg. Onze groen-witten gingen goed van start en hadden zeker in de openingsfase het betere van het spel. Het leverde al snel een kans op voor Frans Rokven, die de bal cadeau kreeg na een foute spelhervatting van de Nieuwdorp doelman. Daar waar een lob kansrijk was geweest leverde de middenvelder de bal weer af bij de doelman. Trainer Ives Van Driessche kon niet beschikken over Wout Hamelink, Douwe Scheele, Teun van Fraeijenhove, Yannick van der Hooft en Nick Hoogstrate (allen geblesseerd) en Lionel Paez (vakantie). Bovendien begon Wesley Dieleman op de bank, waardoor Joost Simons in de spits begon. Doordat het defensief goed stond en een vijf mans middenveld werd niets weggegeven en had de ploeg van Ives Van Driessche controle over de wedstrijd. Ondanks dat zat er te weinig voetbal in de ploeg, waardoor het weinig wist te creëren. Ook de thuisploeg was dus niet bij machte een kans bij elkaar te spelen. De eerste doelpoging van Nieuwdorp viel pas te noteren halverwege de 1e helft, maar doelman Dominique Pijpelink hoefde niet in actie te komen doordat de bal ruim over het doel verdween.

Vijf minuten voor rust gooide rechtsback Roy van der Staal de plannen van zijn trainer in de war. Met al een gele kaart op zak begin hij op het middenveld een domme overtreding waarvoor hij zijn tweede gele kaart kreeg en dus voortijdig de kleedkamer kon opzoeken. Vijftig minuten met een man minder spelen, dan ben je zeker niet in het voordeel.

Bij de aftrap van het tweede bedrijf was spits Wesley Dieleman binnen de lijnen gebracht ten koste van de tegenvallende Cees van Tiel en de als spits fungerende Joost Simons zakte een linie. Verder bleef de technische staf vertrouwen houden in de drie mans verdediging Koen Post, Lars de Jonge en Justin Kolijn. En dat vertrouwen werd niet beschaamd, want Nieuwdorp wist zich geen raad met de overtal situatie en kon er niet van profiteren. Onze groen-witten waren zelfs de bovenliggende partij in het tweede bedrijf en kreeg een aantal mogelijkheden om de wedstrijd open te breken. Nadat op het uur Wesley Dieleman onterecht werd teruggevlagd voor buitenspel (de Zaamslag bank ging terecht volledig uit z’n plaat), leek tien minuten later Senna Bunt alleen op de doelman af te stevenen. De Nieuwdorp defensie zag het gevaar en trok aan de noodrem. Een doorgebroken speler, dus een rode kaart zou je denken. Echter niet bij scheidsrechter Josephe Ngoumout, want hij liet het bij slechts geel.

Zaamslag voelde dat er meer in zat en ging op zoek naar de voorsprong, temeer omdat het van Nieuwdorp weinig te vrezen had. Een kwartier voor tijd was Wesley Dieleman dichtbij de openingstreffer, maar hij kon naar eigen zeggen te weinig kracht met zijn kopbal meegeven doordat de bal vanwege de harde wind bleef hangen. Het bleef dus slechts bij een aantal waarschuwingen aan het adres van de thuisploeg. Het meest dichtbij een doelpunt was aanvoerder Koen Post die van grote afstand mocht aanleggen voor een vrije trap. Hij zag zijn poging op de kruising uiteen spatten. Het was het laatste wapenfeit van onze groen-witten. Nieuwdorp had daarentegen nog wel iets in petto, want in de slotfase werd de wedstrijd ontsierd door een opstootje dat begon met het natrappen van Justin Kolijn. In het tumult werd Wesley Dieleman bij de keel gegrepen door een staflid van Nieuwdorp. Nadat de gemoederen waren bedaard en scheidsrechter Ngoumout even had kunnen nadenken trok hij geel voor de onbesuisde actie van Wesley Dieleman en rood voor Nieuwdorp speler Harm de Visser en rood voor Nieuwdorp staflid Peter de Winter.

Kort na het opstootje eindigde de wedstrijd met de nodige gele en rode kaarten in een teleurstellende 0-0. Volgende week zaterdag staat het vriendschappelijke duel Zaamslag – Apollo ’69 op het programma, waarna op zaterdag 19 februari de competitie wordt hervat met Zaamslag tegen Lewedorpse Boys.

Opstelling : Dominique Pijpelink, Roy van der Staal, Koen Post, Lars de Jonge, Justin Kolijn, Frans Rokven, Senna Bunt, Arno Scheele (75. Robbie Meeusen), Cees van Tiel (46. Wesley Dieleman), Brian van Hoorn en Joost Simons (69. Jari Brevet).