FC Dauwendaele maatje te groot voor groen-witten

Onze groen-witten hebben een flinke nederlaag te slikken gekregen in het thuisduel tegen het nog altijd ongeslagen FC Dauwendaele. Na een verdienstelijke 1e helft was het na een rode kaart voor Nick Hoogstraate in het begin van de 2e helft één richting verkeer waarbij de bezoekers de 0-2 ruststand verder uitbouwden naar een 1-5 einduitslag.

Met Jeroen de Putter als vervanger van de geblesseerde Guido Vinke op doel begonnen onze groen-witten de eerste minuten fel aan de wedstrijd, maar kregen al vroeg het deksel op de neus. Een vrije trap van Mahboeb Rahimi vanaf de punt van het zestienmetergebied verdween langs de één mans “muur” in één keer in de korte hoek achter doelman Jeroen de Putter, die te laat was om in te grijpen. De bezoekers trokken na het openingsdoelpunt het initiatief naar zich toe, maar desondanks wisten onze groen-witten er af en toe aardig dreigend uit te komen, wat een aantal hoekschoppen opleverde. Doelman Thomas Huberts was echter heer en meester in zijn doelgebied door de bal keer op keer weg te stompen.

Door in een vroeg stadium de opbouw van Dauwedaele te verstoren door met name Brian van Hoorn en de middenvelders Senna Bunt, Joost Simons en Nick Hoogstraate kwamen onze groen-witten beter in de wedstrijd en kregen gedurende het verloop van de 1e helft zelfs de betere mogelijkheden. Zo verscheen Senna Bunt dreigend voor doelman Thomas Huberts, wiens ingreep net voldoende was. Na een klein half uur wedstrijd kreeg Brian van Hoorn een opgelegde kans op de gelijkmaker na een slippertje in de Dauwendaele defensie, maar hij schoot recht op doelman Huberts, waarna Joost Simons in de rebound onbesuisd over schoot.

In de slotfase van de 1e helft kregen onze groen-witten een les in effectiviteit. Dauwendaele, dat na het openingsdoelpunt nauwelijks nog gevaarlijk was geweest, kwam na een vlotte aanval over rechts en een uitstekende voorzet op Levi Momberg, op een 0-2 voorsprong, wat tevens de ruststand was. Die ruststand had echter anders kunnen en moeten zijn. Nadat op slag van rust een inzet van Brian van Hoorn ternauwernood uit het doel kon worden gekopt was het Joost Simons die met een fraaie kopbal via de onderkant van de lat voor de aansluitingstreffer tekende. De treffer werd echter na een vlagsignaal van de assistent scheidsrechter van Dauwendaele door de jonge scheidsrechter Jelco de Pater uit Krabbendijke geannuleerd vanwege buitenspel. Dat bleek een onterechte beslissing zo viel ook op te maken uit de reactie van een aantal Dauwendaele spelers, die gniffelend van het veld liepen.

De 0-2 stand leek niet onoverkomelijk totdat de wedstrijd al vroeg in de 2e helft “dood” gemaakt werd door een rode kaart voor middenvelder Nick Hoogstraate, die enigszins gefrustreerd Dauwendaele speler Zias Kosters onderuit schoffelde nadat scheidsrechter Jelco de Pater twee opeenvolgende overtredingen van Dauwendaele onbestraft had gelaten. Een begrijpelijke, maar niet goed te praten reactie van de Zaamslag middenvelder, wat hij na afloop ook zelf terdege besefte. Met een numerieke meerderheid trokken de bezoekers het spel volledig naar zich toe en konden onze groen-witten alleen maar verdedigen. Dat leverde na iets meer dan een uur wedstrijd de 0-3 op en daarmee gooide doelpuntenmaker Zias Kosters de wedstrijd definitief in het slot. Voor trainer André Siereveld het moment om de jeugd een kans te geven. Met een drievoudige wissel werden Joost Simons, Marvin van der Staal en Brian van Hoorn naar de kant gehaald en werden vervangen voor respectievelijk Teun van Fraeijenhove, Sam Cornelissen en Ruben Dieleman.

De bezoekers konden in het laatste half uur de bal naar hartenlust rond laten gaan op zoek naar nog meer doelpunten. Toch lukte het onze groen-witten met de drie frisse krachten binnen de lijnen om af en toe van de eigen helft af te komen en dat leverde uiteindelijk toch nog een doelpunt op. Nadat invaller Tim Holleman in de 78e minuut voor 0-4 had gezorgd, was het Arno Scheele die vijf minuten later op aangeven van Senna Bunt de 1-4 op zijn naam schreef en daarmee de spreekwoordelijke eer redde voor zijn ploeg.

Het slotakkoord was voor Levi Momberg, die in de extra tijd voor een 1-5 eindstand zorgde, nadat zijn ploeggenoot Marc te Kiefte een minuut daarvoor een opgelegde kans onbenut had gelaten. Door deze nederlaag zakken onze groen-witten van de 9e naar de 10e plek op de ranglijst, die aangevoerd wordt door Dauwendaele , Luctor Heinkenszand en Serooskerke. Volgende week staat voor onze groen-witten een herhaling van een bekerwedstrijd op het programma, namelijk het uitduel tegen ’s Heer Arendskerke, dat na de nederlaag tegen Serooskerke onderin het linkerrijtje terug te vinden is.

Opstelling Zaamslag : Jeroen de Putter, Marvin van der Staal (63. Sam Cornelissen), Cees van Tiel, Lars de Jonge, Jeffrey van de Velde, Senna Bunt, Koen Post, Joost Simons (63. Teun van Fraeijenhove), Arno Scheele, Nick Hoogstraate en Brian van Hoorn (63. Ruben Dieleman).