FC Axel ten koste van groen-witten verder in bekertoernooi

Na een doelpuntloos eerste bedrijf hielp spits Urmelon Martis na rust met een zuivere hattrick zijn ploeg aan een verdiende overwinning en een plaats in de volgende ronde van het bekertoernooi.

Op een gezellig druk sportpark stond er na lange tijd eindelijk weer eens een derby op het programma. In de eerste knock-out ronde van het bekertoernooi waren onze groen-witten gastheer van FC Axel, uitkomend in de 2e klasse. Twee ploegen die het vanwege de afwezigheid van veel spelers in de competitie heel moeilijk hebben. Zo misten de bezoekers deze wedstrijd vijf spelers en onze groen-witten maar liefst negen spelers. Daarmee stond een flink uitgedunde selectie, aangevuld met een aantal spelers van het 2e elftal, aan de aftrap van deze derby, die onder leiding stond van scheidsrechter Leo Uitterhoeve.

De bezoekers hadden in de openingsfase veel balbezit en lieten geduldig de bal rond gaan. Onze groen-witten verdedigden compact waardoor het voor Axel moeilijk was een opening te vinden. Vrij eenvoudig werden de aanvallende intenties van Axel afgeslagen. Via counters probeerden onze groen-witten er vervolgens uit te komen, echter dat lukte maar sporadisch. Halverwege de 1e helft was er zo’n moment, Brian van Hoorn werd weggestuurd en kon op doelman Rick Ottjes afstevenen. Met twee verdedigers op zijn hielen lukte het om af te drukken, maar zijn schot eindigde op de voeten van doelman Ottjes. Daarmee vervloog een uitgelezen mogelijkheid om de score te openen.

Pas na ruim een half uur wedstrijd viel de eerste dreiging voor het doel van Dominique Pijpelink te noteren. Juriën Dam, vorig seizoen nog uitkomend voor onze groen-witten, mocht aanleggen voor een vrije trap. Via de muur verdween de bal hoog de lucht in en kon uiteindelijk vrij eenvoudig worden weggewerkt. Het was het enige dreigende moment voor het Zaamslag doel in de 1e helft en aangezien ook onze groen-witten verder weinig wisten te creëren gingen beide ploegen rusten met een 0-0 op het scorebord.

Twee minuten nadat er was afgetrapt voor de 2e helft kwamen onze groen-witten met de schrik vrij. Een lage voorzet van Roy van Ham vanaf de linkerflank werd voor het doel niet op waarde geschat waardoor de bal voorlangs verdween. FC Axel toonde veel meer drang naar voren dan voor rust waardoor de Zaamslag defensie de handen meer dan vol had aan de aanvallers van Axel. Met name de sterke en behendige Urmelon Martis maakte het de verdediging lastig, maar ook de snelle Roy van Ham. Het was Martis, die dit seizoen tot aan deze wedstrijd het net nog niet had weten te vinden, die zes minuten na rust op fraaie wijze de score opende. Volledig vrij staand schoot hij de bal in het dak van het doel, 0-1.

Na de verkregen voorsprong plooide Axel wat meer terug en liet het onze groen-witten komen. Zonder al te grote problemen werden de aanvallen van onze groen-witten afgeslagen. Tot twintig minuten voor tijd toen de bal voor de voeten van Frans Rokven viel. Hij aarzelde niet en nam de bal direct op zijn slof, maar tot zijn grote teleurstelling zag hij zijn volley rakelings over het doel van Ottjes verdwijnen.

In het laatste kwartier van de wedstrijd gingen onze groen-witten meer risico nemen in een poging de gelijkmaker te forceren. FC Axel probeerde via counters eruit te komen. Via een uitbraak van Urmelon Martis waren ze bijna succesvol, maar zijn voorzet was net iets te hoog voor de vrij voor het doel staande Wensley Albertina en ook in de rebound werd het net niet gevonden. Tien minuten voor tijd viel dan toch de beslissing. Een voorzet van Jordy Maas kwam terecht bij Urmelon Martis, die van dichtbij de 0-2 aantekende en diezelfde Martis maakte diep in de blessuretijd van dichtbij ook nog zijn derde treffer.

Daarmee boekten de Axelaars een verdiende 3-0 overwinning en bekeren verder. Voor onze groen-witten zit het bekertoernooi er op. Ze hebben zich kranig geweerd. Collectief hard gewerkt, maar uiteindelijk niet goed genoeg om een resultaat te boeken tegen de 2e klasser.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Lars de Jonge, Vinzenz Jansen, Koen Post, Douwe Scheele (70. Sam Cornelissen), Frans Rokven, Cees van Tiel (60. Robbie Meeusen), Arno Scheele, Justin Kolijn, Brian van Hoorn (85. Jordy Jansen) en Bram Dees (70. Byron Bregonje).

Zaamslag 2 speelde in Oost-Souburg het inhaalduel tegen RCS 2. Na een 0-1 voorsprong werd uiteindelijk kansloos met 6-1 verloren. Het zevental van Zaamslag VR1 heeft thuis verdienstelijk met 1-1 gelijkgespeeld tegen SSV VR2.