Eindelijk winst voor Zaamslag

Op zaterdag 27 november stond de belangrijke uitwedstrijd tegen de Noormannen op het programma. De tegenstander had in eerste 8 wedstrijden 6 punten verzameld en zou bij winst een gat kunnen slaan van 9 punten op Zaamslag.

De trainer van Zaamslag, Ives Vanddriessche, die weer beschikbaar was na 2 weken ziekte, zat weer iets ruimer in zijn mogelijkheden. Zo waren de van blessures terugkomende Joost Simons, Wesley Dieleman, Wout Hamelink en Jari Brevet weer beschikbaar. Allen nog niet fit genoeg voor een hele wedstrijd, maar fit genoeg om te kunnen starten of in te kunnen vallen.

Zaamslag begon de wedstrijd in de volgende opstelling:

Op de bank de wissels: Wesley Dieleman, Teun van Fraeijenhove, Jari Brevet en Stijn Dekker.

Onder de, wegens het grauwe weer op deze zaterdagmiddag al ontstoken vuurtoren, begint Zaamslag de wedstrijd voortvarend. Na het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Jos Simonse is het Zaamslag dat het best uit de startblokken komt.

Op een door de vele regenval zompig geworden veld wordt regelmatig het doel van de Noormannen gezocht. Zo zijn er kansen voor Joost Simons en Frans Rokven.  De defensie houdt zich vrij eenvoudig staande en het enige gevaarlijke wapenfeit van de Noormannen is een kopbal op de lat, maar deze wordt afgevlagd wegens buitenspel.  In de 37e minuut de grootste mogelijkheid tot dan toe:  Wout Hamelink verovert de bal en stuurt meteen Joost Simons diep. Zijn schot gaat helaas over het doel, maar het is duidelijk dat Zaamslag op dat moment de beste papieren heeft.

Net voor rust (in de 42e minuut) dan eindelijk de verdiende goal:  Frans Rokven kan voorzetten van de rechterkant en bedient Brian van Hoorn op de punt van de zestien meter. Brian dribbelt naar binnen en rondt beheerst af in de linkerbovenhoek, 0-1!

Kort daarna kan Zaamslag de Noormannen nog meer pijn doen, maar na een goedlopende aanval schiet Joost Simons net naast.

In de tweede helft hetzelfde beeld. Zaamslag speelt solide en de Noormannen kan eigenlijk niet gevaarlijk worden. Zaamslag speelt bij vlagen goed voetbal en creëert enkele kansen.  In de 51e minuut is het dan weer raak. In een goedlopende aanval over drie schijven, steekt Joost Simons  Wout Hamelink weg. Zijn voorzet wordt door de goed meegelopen Justin Kolijn gepromoveerd tot doelpunt, 0-2!

Een voorsprong met twee doelpunten verschil, een luxe die we in deze competitie nog niet hadden.  Helaas duurt dat niet lang.  Na een van de spaarzame, snelle counters van de Noormannen prikt de ingevallen Dylan Maljers een voorzet binnen, 1-2.

Op dit moment wordt duidelijk dat het wat herwonnen zelfvertrouwen van de Groen-Witten nog broos is.  Er komt iets meer angst in de ploeg, zonder dat de Noormannen daar daadwerkelijk iets mee kan overigens. Het is Zaamslag die de grootste kans krijgt:  Wout Hamelink stuurt fraai Frans Rokven weg, maar zijn inzet wordt gekeerd door de keeper.

Kort daarna een wissel bij Zaamslag: de moe gestreden Joost Simons maakt plaats voor Wesley Dieleman en enige tijd later de tweede wissel: Jari Brevet voor Frans Rokven. De Noormannen probeert wat aan te dringen, maar de Zaamslag defensie onder leiding van aanvoerder Koen Post blijft redelijk eenvoudig overeind. Stijn Dekker komt in de 75e minuut in het veld voor Wout Hamelink en het is Zaamslag dat ook in die fase de betere kansen krijgt. Zo wordt een schot van Arno Scheele gepareerd en lukt het Wesley Dieleman niet om één op één met de keeper de bevrijdende goal te maken en dezelfde speler kopt uit een corner ook nog rakelings over.

De aloude voetbalwet gaat dan uiteindelijk nog bijna op. Zaamslag verzuimt uit te lopen en In de allerlaatste minuut kopt Dylan Knevel namens de Noormannen uit een voorzet nog rakelings naast.

Kort daarna fluit scheidsrechter Jos Simonse voor het einde van de wedstrijd. Zaamslag wint verdiend met 1-2 en kan zich opmaken voor een serie tegen directe concurrenten. Wanneer dat gaat zijn is natuurlijk de vraag nu er door de week niet meer getraind mag worden en de verwachting is dat de kNVB de competitie tijdelijk zal stilleggen.

De Groen-Witten gaan dan in ieder geval met een goed geval deze periode in.  De ploeg lijkt nu degelijk in elkaar te zitten, het vertoonde spel geeft perspectief en trainer Ives Vandriessche heeft de luxe eindelijk meer spelers tot zijn beschikking te hebben.