Eindelijk winst voor groen-witten in thuisduel tegen Veere

Na drie maal op rij te hebben verloren deden onze groen-witten wat ze moesten doen….winnen. Op Sportpark ’t Durp werd concurrent Veere met ruime 5-0 cijfers verslagen en daarmee zijn de eerste drie punten binnen.

Om de aansluiting met de subtop niet te verliezen was het noodzaak om vandaag af te rekenen met Veere, dat net als onze groen-witten na drie duels nog steeds met lege handen stond. De nodige belangen stonden dus op het spel deze wedstrijd, die onder leiding stond van scheidsrechter H. Coskan uit Bergen op Zoom. Gedurende heel de wedstrijd waren onze groen-witten de betere ploeg, maar ondanks de nodige kansen die werden gecreëerd duurde het toch nog een klein half uur voordat ze zichzelf daarvoor wisten te belonen. De 1-0 voorsprong was tot dat moment een magere afspiegeling van het krachtsverschil, ondanks dat het spel van onze groen-witten ook lang niet altijd goed te noemen was. De magere 1-0 voorsprong werd pas na ruim een uur voetballen verdubbeld. Het was het moment dat de bezoekers de handdoek in de ring gooiden en dat werd onmiddellijk afgestraft met een derde treffer. Daarmee werd de wedstrijd in een vroeg stadium in het slot gegooid en konden onze groen-witten de wedstrijd rustig uitspelen. In de slotfase werd de score verder opgevoerd en bleef de teller uiteindelijk steken op vijf. Door deze ruime 5-0 overwinning zijn onze groen-witten gestegen van de 12e naar de 9e plaats, al zijn zo vroeg in de competitie de onderlinge verschillen nog zeer klein.

Voordat de score werd geopend hadden onze groen-witten al de nodige mogelijkheden onbenut gelaten. Zeker in de openingsfase waren er een aantal gevaarlijke momenten voor het doel van Veere doelman Habib Jallow, maar door niet de juiste keuzes te maken kwam de ploeg niet tot scoren. De grootste kans was er na tien minuten voor Joost Simons die in vrije positie mocht aanleggen, maar net naast mikte. Van Veere had de ploeg van trainer André Siereveld niet veel te duchten. Doelman Guido Vinke had dan ook weinig te doen in de 1e helft. In de 26e minuut werd dan toch de score geopend. Een mooie aanval, opgezet door de 16 jarige rechtsback Jeffrey van de Velde, werd door de rechtsback zelf op aangeven van Joost Simons, die niet zelfzuchtig was en goed het overzicht bewaarde, knap binnen geschoten. Verdediger Jort Zuidhof kwam te laat en kon een doelpunt niet meer voorkomen. Het is het eerste doelpunt van de jeugdige van de Velde, die aan zijn eerste seizoen in Zaamslag 1 bezig is. In het laatste kwartier voor rust was het allemaal wat minder wat onze groen-witten lieten zien, maar omdat Veere ook geen vuist kon maken werd er niet meer gescoord en gingen beide ploegen de rust in met een 1-0 tussenstand.

In de 2e helft veranderde er niet veel aan het spelbeeld. Onze groen-witten hadden de meest aanvallende intenties en de bezoekers wisten er weinig tegenover te stellen. Toch duurde het nog ruim een kwartier voor de 2-0 op het scorebord werd gezet. Joost Simons was zijn opponent te snel af en schoot vanaf de rand van het strafschopgebied raak langs de uit zijn doel gekomen Jallow. Deze al redelijk veilige marge werd één minuut later volledig veilig gesteld door Senna Bunt. Na balverlies van Veere pikte Senna Bunt de bal op en kreeg de vrije doortocht richting het Veere doel. Via de benen van doelman Habib Jallow verdween het leer in het dak van het doel en stond een comfortabele 3-0 op het scorebord. Deze ruime voorsprong gaf trainer André Siereveld de gelegenheid om de nodige wissels door te voeren. Teun van Fraeijenhove, Cees van Tiel en Ruben Dieleman kwamen binnen de lijnen voor respectievelijk Nick Hoogstraate, Joost Simons en Marvin van der Staal. In de resterende twintig a vijfentwintig minuten manifesteerden de invallers zich uitstekend en de getergde Cees van Tiel bekroonde zijn goede invalbeurt zelfs met een doelpunt. Hij gooide al zijn gram in de uithaal waar de Veere doelman het antwoord op schuldig moest blijven en hij dus de 4-0 op zijn naam kreeg. Vier minuten voor het verstrijken van de officiële speeltijd werd de eindstand door Senna Bunt bepaald op 5-0. Een corner getrapt door Koen Post belandde na handige overstapjes van Brian van Hoorn en Jeffrey van de Velde voor de voeten van de jonge Bunt, die niet nadacht en uithaalde. Doordat veel spelers voor de neus van doelman Jallow stonden en de bal ook nog eens van richting werd veranderd kon hij een vijfde tegentreffer niet voorkomen.

Na amper blessuretijd te hebben toegevoegd floot scheidsrechter Coskan voor het einde van dit uitermate sportieve duel. Hij kon terugkijken op een goede wedstrijd waarbij hij geen enkele kaart hoefde te tonen. Onze groen-witten boekten eindelijk een dik verdiende overwinning. Drie punten die hard nodig waren aangezien er de komende weken twee zware wedstrijden op het programma staan. Na het vrije weekend van zaterdag 22 oktober wordt op 29 oktober in Vlissingen gespeeld tegen VC Vlissingen en op 5 november zijn onze groen-witten gastheer van FC Dauwendaele, dat na vier wedstrijden nog steeds foutloos is. A.s. donderdag mogen onze groen-witten zich in een vriendschappelijk duel meten met het nog puntloze FC Axel.

Opstelling Zaamslag : Guido Vinke, Marvin van der Staal (72. Ruben Dieleman), Roy van der Staal, Lars de Jonge, Jeffrey van de Velde, Koen Post, Nick Hoogstraate (65. Cees van Tiel), Senna Bunt, Sam Cornelissen, Brian van Hoorn en Joost Simons (65. Teun van Fraeijenhove).