Zaamslag flikt het opnieuw

De regionale media hadden geen afvaardiging gestuurd voor de finale in de nacompetitie voor een plek in de derde klasse en dat was een gemiste kans. In deze wedstrijd zat alles wat voetbal zo’n mooie sport maakt: moeilijke omstandigheden,  twee ploegen die op het einde liepen na een slopend seizoen, duidelijk aanwezige supporters, apotheose, rode kaart en nog een opstootje.  Voor mooi voetbal moest je deze middag alleen niet op sportpark Sportpark Cleijn Moercken in Yerseke zijn.

VV Yerseke had er alles aan gedaan om hun gasten van deze middag goed te ontvangen. Het veld was met man en macht nog speelklaar gemaakt, maar ondanks deze inspanningen lag het veld er droog en hard bij.  Vanaf het eerste fluitsignaal van deze arbiter begon beide ploegen aan de wedstrijd. Zaamslag probeerde van achteruit te voetballen, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit niet lukte. Zelfs onder lichte druk van de Herkingen aanvallers werd een paar keer slordig balverlies geleden in en rond de zestien meter en dat leidde tot enkele hachelijke momenten voor het doel van Zaamslag goalie (opa) Guido Vinke.  Aan de andere kant creëerde Zaamslag niet bijster veel, al kreeg Stijn Dekker een uitgelezen mogelijkheid om zijn ploeg op voorsprong te zetten, maar 1 op 1 met de pas 18-jarige Herkingen doelman kwam laatstgenoemde als winnaar uit de strijd.  Zo gingen beide ploegen met een 0-0 stand de kleedkamers opzoeken voor de rust na een zeer matige eerste helft.

Met de van een blessure herstellende Wout Hamelink in de ploeg voor Sam Cornellissen begon Zaamslag goed aan de tweede helft, maar die opleving was van korte duur.  Herkingen begon weer aan te dringen en raakte bij een van die aanvallen de paal. Na een klein kwartiertje spelen moest de met een lichte blessure aan de wedstrijd begonnen Arno Scheele het veld verlaten. Cees van Tiel was zijn vervanger.  Kort daarna leek de wedstrijd beslist te worden door een beslissing van de scheidsrechter. Roy van der Staal zette zijn tackle te laat in en raakte zijn tegenstander fors. Rode kaart was de terechte conclusie en Zaamslag moest met tien man verder.

Waar iedereen verwachtte dat Herkingen de wedstrijd nu echt naar haar toe zou trekken, was het juist Zaamslag die de rug rechtte en steeds beter in de wedstrijd kwam.  Brian van Hoorn (ook licht geblesseerd aan de aftrap gekomen) kon niet verder en werd vervangen door Yannick van der Hooft.  Aan beide zijden waren nog kansen te noteren, maar gescoord werd er niet meer in de reguliere speeltijd. Verlenging derhalve. En dat onder moeilijke omstandigheden, 27 graden en hoge luchtvochtigheid. Achteraf verzuchtte een Zaamslag-speler: ik heb die lange trainingen van André wel eens verwenst, maar vandaag betaalde het echt uit.  Tegen de verwachting in trok Zaamslag in de verlenging de wedstrijd steeds verder naar zich toe. Met tien tegen elf was Zaamslag fitter en sterker.  Stijn Dekker, enorm veel werk geleverd en veel duels uitgevochten haalde het einde van de wedstrijd niet en werd vervangen door Wesley Dieleman.  Ook Joost Simons werd nog vervangen door Teun van Fraeijenhove. Teun, maar ook de andere invallers kweten zich prima van hun taak en dat maakte uiteindelijk het verschil.

Iedereen maakte zich al op voor de penalty’s (het lijstje was al klaar) toen Zaamslag in de 119e minuut nog maar eens een corner kreeg. Senna Bunt trok hem deze keer strak voor en het was Wesley Dieleman die schitterend raak kopte en daarmee matchwinnaar werd.  In de restende minuten kwam deze voorsprong niet meer in gevaar en was er een enorme ontlading met spelers en supporters.  In een klein opstootje na afloop kreeg Wesley Dieleman nog de rode kaart voorgeschoteld.  Niemand die daar  verder echt om maalde en de Zaamslag-spelers en supporters konden zich opmaken voor een mooi feestje. Dik verdiend, want het seizoen was lang en inspannend. We kunnen nu gaan genieten van een korte zomerstop om lekker uitgerust te starten aan een nieuw seizoen in de derde klasse. Deze klasse wordt volgend seizoen weer een stuk sterker en we zullen dus aan de bak moeten. Alle vertrouwen in spelers en staf, want dit jaar hebben we zeker progressie gemaakt en de ploeg is nog jong en gretig.