Schoondijke weert zich kranig maar delft onderspit tegen groen-witten

Onze groen-witten hebben ook de tweede bekerwedstrijd in winst omgezet. Ze hadden heel de wedstrijd een overwicht, maar keken toch tegen een verrassende 1-0 achterstand aan bij rust. Na rust werd al snel orde op zaken gesteld om uiteindelijk de wedstrijd met 4-1 winnend af te sluiten.

Onder leiding van de zeer jonge scheidsrechter Splinter de Dreu uit Middelburg trapten onze groen-witten af in een verrassende basisopstelling. De reden hiervoor was enerzijds dat er een handvol blessuregevallen waren en anderzijds dat trainer Bart Corstanje nog graag een aantal van zijn selectiespelers aan het werk wilde zien voordat de competitie van start gaat.

In de openingsfase en het vervolg van de 1e helft hadden onze groen-witten een veldoverwicht, waarbij het eerste doelgevaar van de voet van Teun van Fraeijenhove kwam. Zijn schot eindigde precies in de handen van Schoondijke doelman Bas Jansen van Rosendaal. Onze groen-witten probeerden een opening te vinden in de stugge verdediging van Schoondijke, maar slaagden daar niet in. Doelman Jansen van Rosendaal zou zijn ploeg op de been houden gedurende de 1e helft.

Na tien minuten volgde een uitbraak van de thuisploeg, dit tot verrassing van onder andere Dion Schoonakker, die zijn tegenstander slim voorlangs zag kruisen en hem daarbij licht toucheerde. Gevolg een vrije trap rand zestien en een gele kaart. De vrije trap werd fraai over de muur richting de kruising gekruld door Rein Dieleman, die sluitpost Dominique Pijpelink het nakijken gaf, 1-0.

Na ruim een kwartier wedstrijd leek Wesley Dieleman de stand in evenwicht te brengen, maar zijn treffer werd afgekeurd vanwege buitenspel. Meer en meer drongen onze groen-witten aan en de dreiging werd steeds groter, maar er zat veel te weinig creativiteit in de ploeg. Verder dan een aantal afstandschoten kwam de formatie van Bart Corstanje echter niet. Zoals gezegd was het doelman Bas Jansen van Rosendaal die steeds op de juiste plaats stond en met name een aantal schoten van Wesley Dieleman pareerde. Ook had de doelman in de 25e minuut een prima safe in huis op een venijnig schot van Teun van Fraeijenhove.

Het ontbreken van die creativiteit in de 1e helft had tot gevolg dat onze groen-witten niet tot scoren waren gekomen en dat er na 45 minuten een verrassende 1-0 ruststand op het scorebord stond. In de rust werd er, na toch 45 zeer leerzame minuten, ingegrepen door trainer Bart Corstanje. Voor de aftrap van de 2e helft stonden maar liefst vier wissels gereed, Roy van der Staal, Rob de Pooter, Nick Hoogstaate en Joost Simons. In de kleedkamer bleven achter Hidde Slabbekoorn, Teun van Fraeijenhove, Byron Bregonje en Sam Cornelissen.

Al vroeg in het 2e bedrijf (48e minuut) leverde de omzettingen resultaat op. De stand werd in evenwicht gebracht door Wesley Dieleman die in de rebound de van de lat terugkerende bal binnen kopte. En zeven minuten later zette invaller Roy van der Staal zijn ploeg op een 1-2 voorsprong toen hij van dichtbij een hoekschop van Dion Schoonakker hard tegen de touwen schoot.

De thuisploeg kwam er duidelijk niet meer aan te pas na rust. Het had de handen meer dan vol aan het verdedigen en was niet meer bij machte om ook maar enig moment van de eigen helft af te komen. Nadat Joost Simons zijn schot op de lat zag eindigen was het in de 62e minuut Nick Hoogstraate die diep werd gestuurd en met een bekeken lob de uit zijn doel komende doelman wist te verschalken,1-3.

Uiteindelijk bleef de score ondermaats gezien de gecreëerde kansen. Vaak zat er net een verdediger met een voet of been tussen waardoor niets anders restte dan een hoekschop of stond het aluminium in de weg. Zo kreeg de ploeg in de 2e helft de nodige hoekschoppen, maar die leverden niet op met uitzondering van de1-2. Ook een aantal vrije trappen op aantrekkelijke posities leverden niets op en eindigden bijna allemaal in de muur. In de slotfase leek Nick Hoogstraate de score verder uit te bouwen, maar ook hij trof het aluminium. Uiteindelijk werd de eindstand door aanvoerder Juriën Dam vanaf de penaltystip bepaald op 1-4. Na een overtreding op Nick Hoogstraate wees scheidsrechter de Dreu gedecideerd naar de stip en dan is het de beurt aan Juriën Dam, de eerst aangewezene voor strafschoppen. Hij faalde niet en schoot hard en zuiver raak, zodat de doelman ondanks dat hij naar de goede hoek ging geen schijn van kans had.

Door deze overwinning hebben onze groen-witten a.s. zaterdag genoeg aan een gelijkspel in en tegen Waarde. Beide ploegen hebben zes punten, waarbij het doelsaldo van onze groen-witten 9-2 is tegenover een doelsaldo van 6-0 voor Waarde. De volgende ronde in het bekertoernooi ligt in het verschiet.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Dion Schoonakker, Juriën Dam, Hidde Slabbekoorn (46. Rob de Pooter), Justin Kolijn, Sam Cornelissen (46. Roy van der Staal),Teun van Fraeijenhove (46. Joost Simons), Arno Scheele, Byron Bregonje (46. Nick Hoogstraate), Wesley Dieleman en Jordy Maerevoet.