Groen-witten trekken aan het langste eind tegen De Noormannen

Dat de drie punten mee naar Zaamslag gingen had de ploeg voor het overgrote deel te danken aan uitstekend keeperswerk van Dominique Pijpelink. De Zaamslag goalie hield in het eerste uur zijn ploeg in de wedstrijd met een aantal fraaie reddingen, waardoor de schade beperkt bleef tot één tegendoelpunt. Die 1-0 achterstand werd in de 2e helft in drie minuten tijd omgebogen in een 2-1 voorsprong. Beide Zaamslag goals kwamen op naam van invaller Peter Dieleman, die daarmee matchwinnaar werd.

Onze groen-witten begonnen aan dit duel met Jordy Bakker in de basis voor de geschorste Roy van der Staal en hadden in de 1e helft de grootste moeite om van eigen helft af te komen. Debet daaraan was de harde wind die duidelijk in het voordeel was van de thuisploeg. Al na vijf minuten was De Noormannen dicht bij een doelpunt, maar doelman Dominique Pijpelink werd bijgestaan door de lat. Onze groen-witten probeerden van het eigen doel af te voetballen, maar de harde tegenwind maakte dit vrijwel onmogelijk. De thuisploeg had dan ook het meeste balbezit in het eerste bedrijf. Middels een aantal afstandsschoten en hoekschoppen waren De Noormannen gevaarlijk, maar of het vizier stond niet helemaal op scherp of Zaamslag goalie Dominique Pijpelink bleek een sta-in-de-weg.

Pas na een klein half uur wedstrijd was er een eerste schot tussen de palen door Zaamslag spits Niek Luime. Zijn inzet was echter een makkelijke prooi voor doelman Aron van Sluijs, die in de 1e helft nauwelijks iets te doen had. De wedstrijd vorderde gestaag en Zaamslag leek zonder schade de rust te halen. Totdat De Noormannen in de 38e minuut een hoekschop mocht nemen. Damian Cijsouw nam de corner en zag zijn inzet met hulp van de harde wind in één keer in het doel verdwijnen. Deze keer moest Dominique Pijpelink capituleren en ook Juriën Dam kon op de doellijn een doelpunt niet voorkomen. In de slotseconden van de eerste helft ontsnapten onze groen-witten aan een nog grotere achterstand toen een hoekschop op de paal belandde. Toen scheidsrechter Jan de Vos voor het rustsignaal floot was de opluchting groot in het Zaamslag kamp. Een 1-0 achterstand was te overzien, zeker gezien het feit dat er in de 2e helft met de wind in de rug gespeeld zou worden.

Echter wat schetste ieders verbazing bij het opkomen van het veld voor het tweede bedrijf ….…. de wind was grotendeels gaan liggen. Naar eigen zeggen had iemand van de thuisploeg de ventilator op de dijk uitgezet :), waardoor de wind niet half zo sterk meer was dan voor rust. Onze groen-witten hadden ineens veel minder profijt van de wind. Dat bleek ook al snel, want daar waar Zaamslag voor rust nauwelijks van de eigen helft af kon komen, lukte dat De Noormannen wel. Het spitsenduo Marlo Janisse en Erwin Pouwelse bezorgden de Zaamslag defensie en doelman Dominique Pijpelink in de eerste twintig minuten na rust handenvol werk. In een aantal één op één situaties en pogingen van dichtbij kwam de Zaamslag doelman echter steeds als winnaar uit de strijd en dreef De Noormannen en diens aanhang tot wanhoop. Ondanks dat de ploeg nog steeds een 1-0 voorsprong koesterde was men nog lang niet overtuigd van een goede afloop en die gedachte bleek terecht, want de ervaren en geslepen spits Peter Dieleman bewees nog maar eens dat hij het nog altijd niet is verleerd. Zowel in de 69e als in de 71e minuut reageerde hij attent op een diepe bal vanuit de defensie. Beide keren had doelman Aron van Sluijs het nakijken en waren ineens de rollen omgedraaid. Nu moest De Noormannen in de achtervolging, maar was daartoe nauwelijks meer in staat. De betere mogelijkheden waren in de slotfase voor onze groen-witten. Zo schoot de voor Dennis van Passel ingevallen Arno Scheele tien minuten voor tijd rakelings voorlangs het doel en was Peter Dieleman in de 87e minuut heel dicht bij een hattrick. Het slotakkoord was voor Niek Luime. De spits die al maanden “droog” staat zag ook nu zijn inzet in de extra tijd voorlangs het doel gaan. Het bleek er allemaal niet meer toe te doen, want de 2-1 voorsprong werd vastgehouden tot het eindsignaal van scheidsrechter Jan de Vos.

Opstelling Zaamslag : Dominique Pijpelink, Ruben de Haas, Juriën Dam, Maikel Krans, Dennis van Passel (67. Arno Scheele), Koen Post (79. Jordy Marevoet), Jordy Bakker, Hylke Stroo, Michiel Leijte, Justin Kolijn (46. Peter Dieleman) en Niek Luime.

Het 2e elftal moest in Arnemuiden aantreden tegen het plaatselijke tweede elftal. De koploper in de reserve 2e klasse was een maatje te groot voor de ploeg van trainer Mathijs de Koeijer. Uiteindelijk werd de schade beperkt tot 3-0.