Groen-witten boeken een belangrijke zege op concurrent Wolfaartsdijk

Na het debacle van vorige week was het voor onze groen witten zaak om de rug te rechten. Maar in aanloop naar de wedstrijd kreeg trainer André Siereveld te maken met de nodige kopzorgen. Zo ontbraken Brian van Hoorn (ziekte), Wout Hamelink (geblesseerd), Kevin Segers (vakantie) en was het bij Teun van Fraeijenhove maar de vraag hoe lang hij zou kunnen spelen. Laatstgenoemde kon van de week niet trainen door een achillespeesblessure.

Zaamslag startte met de volgende 11:

Keeper: Bryan Buren

Verdedigers (vlnr): Douwe Scheele, Fabrice van Holsbeke, Roy van der Staal, Lars de Jonge

Middenvelders: Koen Post, Arno Scheele, Sam Cornelissen, Teun van Fraeijenhove

Aanvallers: Stijn Dekker, Michael Cristina

Zaamslag startte fel en geconcentreerd. De bal ging gemakkelijk van voet naar voet en dit resulteerde al snel in een schotkans van Koen Post. De aanvoerder zag zijn inzet via de vingertoppen van de keeper en de lat overgaan. Zaamslag bleef de betere ploeg en dit resulteerde in de verdiende 1-0 voorsprong. Sam Cornelissen zette zich achter een vrije trap aan de zijkant van het veld. Zijn scherp aangesneden vrije trap werd door de keeper van Wolfaartsdijk verkeerd beoordeeld en glipte door de vingers van de goalie in het net. Een welkome opsteker voor onze groen-witten die al het gehele seizoen het net niet vaak weten te vinden.

Ondanks het positieve spelbeeld en de 1-0 voorsprong kreeg trainer André Siereveld te maken met weer een geblesseerde speler. Douwe Scheele kon na 20 minuten niet meer verder en moest zich laten vervanger door Jeffrey van de Velde. De jonge back die na een langdurige knieblessure zijn minuten voornamelijk in het tweede elftal maakt, vulde dit uitstekend in en kan terugkijken op een positieve rentree in het eerste elftal.

Ook na de 1-0 bleef het initiatief aan groen-witte zijde. Wolfaartsdijk kwam zelden in de buurt van keeper Bryan Buren. Ook een aantal afstandsschoten van circa 25 meter leverde geen gevaar op voor de goalie. Na zo’n 35 minuten spelen begon Zaamslag aan de opbouw bij centrale verdediger Roy van der Staal. Zijn pass bereikte Arno Scheele die opendraaide en een uitstekende dieptepass gaf op de opstomende rechtsback Lars de Jonge. Hij nam de bal op volle snelheid mee en biedende centrumspits Stijn Dekker die de voorzet achter de doelman wist te schuiven. Een aanval uit het boekje!

Zaamslag wist deze 2-0 voorsprong echter niet vast te houden tot de rust. Ondanks dat Zaamslag gedurende de eerste helft vrijwel geen kansen weggaf was het spits Rudy Ridderhof die de 2-1 op het scorebord wist te zetten. De spits kreeg te veel ruimte en kon een vrije trap vanaf de zijkant ongehinderd binnenkoppen.

In de rust werd duidelijk dat Teun van Fraeijenhove niet verder kon, hij werd vervangen door Cees van Tiel. Het initiatief was in het begin van de tweede helft voor Wolfaartsdijk. Zaamslag werd slordig en had het lastig met het felle spel van Wolfaartsdijk.

Op het moment dat Zaamslag zich steeds vaker onder de druk van Wolfaartsdijk wist uit te spelen was het ook gelijk raak. Aanvoerder Koen Post slalomde knap door de verdediging van Wolfaartsdijk en maakte oog in oog met de keeper geen fout.

Na de 3-1 was het zaak om de wedstrijd uit te spelen en de voorsprong te behouden. Echter was het weer Rudy Ridderhof die de spanning terug wist te brengen. Weer werd een vrije trap vanaf de zijkant niet goed beoordeeld en wisten de groen-witten de bal in 3 instanties niet weg te koppen. De bal viel ietwat gelukkig voor de voeten van Ridderhof die met een harde knal de 3-2 binnenschoot.

Wolfaartsdijk kon daarna weinig meer forceren. De Zaamslag defensie hield vrij eenvoudig stand en gaven weinig kansen weg. Na 93 minuten floot scheidsrechter van Belzen af en was er veel blijdschap op sportpark ’t Durp. Een belangrijke driepunter in de strijd tegen degradatie, hierdoor loopt Zaamslag ietwat uit op de rechtstreekse degradatieplekken.

Volgende week weer een belangrijke wedstrijd. Dan gaan de groen-witten op bezoek in ’s-Heerenhoek bij Patrijzen. Ook zij zijn door de versterkte degradatieregeling in de gevarenzone beland. Beide ploegen hebben de punten hard nodig en dit belooft dus een interessante pot te gaan worden.

Wout Hamelink