Foeilelijk en bloedmooi: de Derby!

Uit de pen van Pepijn:

Foeilelijk voetbal, knotsgekke ontknopingen, rode kaarten en vriendschappen die eindigen op het voetbalveld. De derby is er weer! Zaterdag staat voor het eerst sinds jaren de derby tussen Zaamslag en FC Axel (voorheen AZVV en VV Axel) weer op het programma in de competitie.

Een derby is vaak mooi in zijn lelijkheid. Als een puist op een puberhoofd. Vaak is een derby ook onvergetelijk en levert het verhalen voor de eeuwigheid op. Daarom zijn we in de geschiedenisboeken gedoken. Terug naar de jaren ‘80 zelfs. Want wat is mooier dan verhalen van vroeger. Verhalen die nog steeds verteld worden. Verhalen van oud-spelers. Dus vroeg ik aan oud-spelers: Wat is jouw favoriete derby?

Oud-spelers delen hun favoriete derby en leggen uit waarom ze juist deze derby uitgekozen hebben. Om de verhalen wat extra jus te geven, werden ook de krantenartikelen van die wedstrijden opgezocht!

Peter Jansen

Zaterdag 7 mei 1988. Zaamslag - Terneuzense Boys (3-2). In tegenstelling tot andere verhitte wedstrijden mocht Zaamslag deze derby winnen, want ze waren in degradatiegevaar. Ze kwamen echter met 2-0 achter. Door kunst en vliegwerk, en keeper Verdonck van Terneuzense Boys die bij een schot bewust de verkeerde hoek in dook, won Zaamslag toch nog met 3 -2 en werd degradatie voorkomen.

Wim Duerink

Zaterdag 27 januari 2003. AZVV - Zaamslag (3-3). Wim ontvangt na, dit vult de columnist zelf even in, een verschrikkelijk rotschop op de benen van een Axelaar, een rode kaart. Zaamslag sleept er ondanks de rode kaart toch een punt uit door net voor tijd de 3-3 te maken.

Tommy Tissink

Zaterdag 8 maart 2003. Zaamslag - Terneuzense Boys (1-1). Tommy krijgt in deze wedstrijd de rode kaart toebedeeld door, inmiddels internationaal topscheidsrechter, Danny Makkelie. De reden laten we hier voor nu even achterwege, maar Tommy beweert dat hij hetgeen Makkelie gehoord heeft niet tegen de scheidsrechter gezegd heeft. Of dit klopt zal een eeuwig geheim zijn. Het zal niet de laatste rode kaart van Makkelie zijn. Die van Tommy ook niet overigens.

Joris Rademakers

Zaterdag 17 april 2004. Zaamslag - AZVV (2-2). Joris scoort in de 94e minuut de 2-2, nadat AZVV in de 92e minuut de 1-2 had gemaakt. Een bizarre ontknoping, waardoor AZVV nog niet zeker was van lijfsbehoud in de 2e klasse. Het was eveneens een bijzondere wedstrijd voor Joris omdat hij in het krantenartikel wat volgde voor het eerst, en vermoedelijk ook voor het laatst, een flegmatieke aanvaller genoemd werd.

Peter Dieleman

Zaterdag 18 oktober 2008. Zaamslag - HSV Hoek (beker, 2-2 Zaamslag wint na strafschoppen).

Hoek had toen een topploeg in de hoofdklasse en stond na een kwartier met 2-0 voor. Peter maakte de 2-1 en Jordy Bakker de 2-2. Zaamslag nam de strafschoppen beter en schakelde Hoek uit. Een historische prestatie! Zaamslag haalde dat jaar de halve finale en mocht het jaar daarna in de KNVB beker spelen.

Mario de Fouw

Zaterdag 9 april 2011. Zaamslag - Terneuzense Boys (5-1). Een 5-1 winst is onvergetelijk. Mario maakte na een dubbele één-twee, waarbij elke pass ineens gegeven werd, met Jordy Bakker en Peter Dieleman een geweldige goal. Daarnaast was zoon Luca net geboren en vierde hij de goal dus met de duim in de mond. De zege was voor Mario minstens zo bijzonder omdat hij met drie tieners, Jorin Missu, Koen Post en Pepijn Rademakers, op het middenveld stond in deze wedstrijd.

Bart Corstanje

(datum onbekend) Zaamslag - AZVV (1-0). Het was een derby in de tijd dat doelpalen in de nacht voor de derby nog geschilderd werden in de kleuren van de uitclub en middenstippen nog gestolen werden. Bij deze derby was één goal volledig rood-wit (kleuren AZVV) geschilderd. Zaamslag won de bloedstollende derby door een eigen doelpunt in, u raadt het al, het rood-witte doel

Zo zie je maar. Een derby levert veel mooie verhalen op. Omarm de derby daarom als je beste vriend. Heb hem lief, want voor je het weet is hij er niet meer. En maak hem vooral onvergetelijk, zoals die ene die je altijd bij blijft.